Fotografen skrev:
Alldeles korrekt uppfattat! Plus då de andra reglerna för eldstäder.
Samt då att man inte kallar rummet där pannan står för "pannrum"!

Nice, vilka är dom andra reglerna, som är relevanta, förutom gnistskydd och så?
(betonggolvet lär inte fatta eld i första taget :)

Närå, Källare är det pannan står i.. inget pannrum :)

Sotaren kommer på tisdag, så det är lite gipsande som ska göras innan dess,
och hela helgen kommer gå åt till att spela Wii, så det blir stressigt på måndag :)

/Daniel

Fotografen skrev:
Kökspannor brukar vara under 60 kW...
Så även min vedpanna :-/

/danso

Jag känner att resonemanget förs utifrån perspektivet att precis klara reglerna för reglernas skull.

Kan man inte vända på resonemanget lite?

Reglerna är ju egentligen något slags formaliserat sunt förnuft med några droppar extra säkerhetstänk i. Men om det inte fanns några regler, på vilket sätt skulle du då vilja skydda din bostad från en brandhändelse? Vilka åtgärder vidtar du för att brand inte skall uppstå? Hur skulle du göra för att minimiera risken för att brand sprider sig? Vilka åtgärder kan du vidta för att det tar längre tid för en brand att sprida sig så att man skapar tid för att kunna bekämpa branden efter upptäckt?

Se dig omkring i ditt i övrigt renoverade hus. Tänk på allt kämp och alla timmar du lagt ner på att få det fint. Tänk på din familj. Nog fan är det värt att sätta dit en dörr eller klämma upp lite extra gips för att få pannan i en egen brandcell. Om det skulle hända. Sen kan man väl roa sig med en semantisk/filosofisk diskussion kring vad som är pannrum och inte. Men en sådan diskussion hindrar ingen låga.

Min vinkel för dagen.

Närå, så är det inte för min del iaf..
Men så som min källare ser ut så är det i stort sätt omöjligt att få upp
plant undertak med dubbelgips och isolering i.. bland annat så går både rör och
ackumulatortanken upp mellan bjälkarna på ett par ställen.

Jag har precis lagt närmare 400´000:- på att renovera huset, och jag hade tänkt
det skulle stå kvar ett tag iaf..

Men gips inklädda bjälkar+golvspån, isolerat rökgasrör och sprinklersystem tycker
jag borde räcka,

/Daniel

För min del innebär det att flytta avloppsstammarna (8år gammla). Slänga ut eller ev. flytta centraldammsugaren och dra om samtliga rör. Viss el måste dras om, hur vet jag ej men det löser säkert nån med behörighet.... Bila upp golvet för att få in en karm i öppningen. Sen så får man försöka såga till en dörr som är så sned att det knappt är möjligt (skiljer 7cm! på ett 90cm brett hål). Sen har man problemet att fästa karmen på något vis. Om löser dessa problem och får dit en dörr så kommer den max att gå och öppna ca:70%....källartrappen tar emot sen.

Jag har inget emot att skydda mig och mitt hus emot brand, har gott om brandvarnare och brandsläckare på alla våningar. Hade jag sett någon förbättring i brandskyddet med en dörr där så visst...men ser det som en större risk att ett elfel orsakar en ev. brand, trots att allt är omdraget och det finns jordfelsbrytare mm.

Har inget emot lagar och bestämmelser heller, men detta är ren och skär rappakalja. Det som är godkänt i ett hus är eldningförbud i ett annat med exakt samma förutsättningar.

/danso

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.