Vi ska byta fasad och isolera vårt sommarhus som vi nu hoppas även blir ett vinterhus :)
Hur mycket isolering hade ni valt? Tänkte även flytta ut fönstren så att det inte ser tokigt ut.
Har hört så många alternativ att jag nu känner mig förvirrad...
 
Tror du skall ha med i frågeställningen lite mer fakta.
Var ligger huset?
Isolerar ni enbart för er själva, eller har ni med i tankebanan vad huset blir värt efteråt?
Hur ser det ut med isolering idag? Hur tjock är den, eller finns det alls isolering?
Hur kommer ni använda den på vintern? En vecka om året, eller skall ni vara där hela vintern?
Hur stort är huset? Beroende på yta blir det ju olika kostnader.
Även storleken har ju betydelse om du tänker isolera inåt, eller utåt.
Isolerar du 2 dm inåt, tar det bort en hel del golvyta. Isolerar du utåt så kan fönster, grund mm se konstiga ut, plus att om du har en mycket bra fasad redan så känns det lite sisådär att behöva göra ny fasad.(kostnad också för fasaden).
Fyll på med lite mer sådana fakta, så kommer du få bra med svar. Lycka till önskar Fastighetsskötaren, före detta byggare.
 
  • Gilla
MyG
  • Laddar…
D
fastighetsskötaren skrev:
Även storleken har ju betydelse om du tänker isolera inåt, eller utåt.
Isolerar du 2 dm inåt, tar det bort en hel del golvyta. Isolerar du utåt så kan fönster, grund mm se konstiga ut, plus att om du har en mycket bra fasad redan så känns det lite sisådär att behöva göra ny fasad.(kostnad också för fasaden).
Det framgick väl av TS att det skulle isoleras utåt, att fasaden ändå skulle bytas och att fönstren skulle flyttas ut.
 
  • Gilla
MyG
  • Laddar…
En annan aspekt är väl om det finns en väl fungerande ångspärr i väggarna. Det kan leda till fuktproblem att isolera för mycket utan ångspärr.
 
  • Gilla
MyG
  • Laddar…
Först bör man ha svar på de frågor som ställs här ovan med husets läge, den tänkta användningen osv. men utan att ha svar på de delarna så skulle jag säga att 95mm räcker för ett fritidshus. Isolering är ju ruggigt dyrt och om det bara är tänkt att bo där då och då på vintern så kommer uppvärmningskostnaderna inte bli så stora totalt sett. Tänkt tex. på att de flesta husen från 60-talet eller äldre bara har 70-95mm isolering i väggarna och det är permanentbostäder.

Om ni tänker använda huset väldigt flitigt, så att det är uppvärmt hela vintern igenom så kan det ju vara värt att isolera lite mer men ganska snart kommer ni ha isolerat väggarna så bra att det stora problemet blir isoleringen i tak och golv och då hjälper de extra millimetrarna i väggarna ingenting. Utan att ha någon egentlig aning så skulle jag tro att allt över 140mm är bortkastat om ni inte åtgärdar isoleringen i taket och golvet samtidigt.

För komfortens skull skulle jag tro att det är bättre om ni tar en titt i bjälklagen för att se att isoleringen där inte har sjunkit ihop. Om det är spånisolering som finns där brukar den packa ihop sig med åren och då får man en luftficka mellan golvet och isoleringen där kall luft från ytterväggarna kan flöda fritt i och ge kalla och dragiga golv i nästan hela huset.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Huset ligger utanför Norrtälje. Vi tänker att vi ska vistas där en hel del även under vintern så vi vill komma så nära permanentstandard som möjligt. Huset är byggt 1920 och innerväggarna består av plank och utanför dessa kommer fasaden. Isolera grunden har vi inte funderat över men däremot tänker vi isolera vinden. Vi måste som sagt byta fasaden så därför blir det naturligt att isolera utifrån, vi flyttar även ut fönstren så de hamnar i nivå med fasaden. Det finns utrymme vid takfoten för att bygga på väggen men det blir ju finare ju mindre väggen kommer ut...
Fick jag med allt?
 
Nu är jag ingen expert på ämnet, men bor i ett hus som tidigare ägare isolerat och bytt fönster på. Utseendemässigt så tycker jag huset blir fördärvat. Man skapar risk för fukt, speciellt om ni tänkt att inte alltid ha det uppvärmt.

Om man går på att 25% går genom taket, 25% genom väggarna, 25% genom fönstren och 25% tar ventilationen bort (det är väl rätt grov uppskattning) och vinden kostar 20-30.000 att isolera och sparar säg hälften av det bidraget så går det nog att räkna hem. Om du kan halvera värmeförlusten i fasaden så sparar du kanske hälften där också. Men här kostar det mycket mera och innebär risker. Säg att du värmer kåken för 15.000 / år och då halverar läckaget genom fasaden, så sparar du då 50% av 25% -> ca 10-15% -> 1500-2200kr per år. Men hur mycket kostar det dig? Vinden, den tjänar du säkert in på 10 år, men fasaden tar nog mycket längre tid att spara in...

Om det kostar mera, säg 30-40.000 att värma kåken, så sparar du mera, men säg att du istället satsar på bergvärme eller jordvärme (sista är väl billigare etableringskostnad) och drar ned förbrukningen till 1/3, då sparar du genast mer än 20.000 kr / år. Då kan du kosta på dig att behålla huset sunt och vackert och ändå ha råd att värma på vintern...

Dvs fixa uppvärming och vindsisolering till att börja med.

Själv kommer jag isolera på insidan (inte tekniskt det bästa) men bara med linisolering och papp och bara 45mm tjockt (ingen plast och gullfiber) i mina rum åt norr, och förhoppningsvis får jag råd att renovera fasaden = riva bort den isolering som sitter där idag.

Första 5cm isolering gör rätt mycket, dubblar du det halveras inte förbrukningen. Så 20 cm isolering är absolut inte 4 gånger så bra som 5. Går lätt att testa på isolerföretagens sidor.

Det är dock viktigt att huset är vindtätt.

Ska ni ändå byta fasad, skulle jag nog överväga att riva bort det gamla, lägga tunn isolering som andas (5cm), papp, luftspalt och fasad men inte flytta ut fönster... Det är rätt mycket jobb. Hoppas ni inte tänkt byta fönster, för det går verkligen inte att räkna hem och brukar förfula.
 
  • Gilla
MyG
  • Laddar…
Ska man ändå byta fasad så är ju isoleringen den minsta kostnaden. Panel och färg är absolut den största. Håller på att byta fasad och tilläggsisolera hemma. Den extra isoleringen utgör knappt 10% av kostnaden för att byta fasad
 
  • Gilla
MyG och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi bodde en hel (extra kall) vinter i en timmerstuga i Roslagen. Oisolerade väggar, rena timmerväggar, huset på plintar och plankgolv som inte var täta. Trots det var eluppvärmningen inte farligt dyr. Vi hade en braskamin som extra tillskott.

Tycker ni ska räkna noga på om det lönar sig att isolera om ni bara är där några veckor varje vinter.
 
  • Gilla
MyG
  • Laddar…
Det är inte så att vi begår helgerån på ett vackert gammalt hus, anledningen till att vi byter fasad är att vi plockat ner en eternitfasad och originalfasaden var i rätt dåligt skick. Fönstren byttes på 50-talet och är i varierande skick så vi passar på att byta till mer tidstypiska träfönster med allmogeprofiler...
Känns frestande pga utseendet att välja 45mm isolering men trist om man sedan inte uppnår ett behagligt inomhusklimat, då kanske det är lika bra att slå till på, 100mm eller tom. 140mm..? Detta velande..!

Visst är anskaffningskostnad vs besparing en viktig faktor men allra viktigast känns det att både få ett hus som är behagligt att vistas i samt ett hus som mår bra.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
En vettig inställning (y)
 
  • Gilla
MyG och 1 till
  • Laddar…
Testa lägg in era värden i nån kalkyl från isoleringsförsäljare för att se skillnaden mellan tex 45 och 90mm, Som jag förstår det så ger 90mm ungefär 30% bättre isolering än 45mm, Med bergvärme och i övrigt rimliga värden skulle jag tro att ni sparar 2000kr/år på att isolera 45mm och 3000kr på att isolera 90mm men bara några hundralappar till om ni isolerar 140mm med det sättet att räkna... Rimligen borde ju komforten variera ungefär lika. Eftersom ni sannolikt inte kommer kunna addera en tät plastfolie på insidan och dessutom kanske vill kunna "kallställa" det ibland, så tror jag ni gör er själv en otjänst att isolera för mkt. - 45 eller max 70mm tror jag på... 140 är nog att be om problem med fukt och ger inte så mycket till, och bygger man inte ut taket så kommer det troligen se "sjukt" ut, även om man flyttar ut fönstren. Tänk även på om ni ska bygga ut kring källarväggarna, om det ska grävas ned också osv. Plus att det är mkt jobb att flytta ut fönster...

Besparingen i kronor beror ju på så mycket annat, så se det mer som jämförande siffror. Men grovt tror jag ändå på att fasaden är ca 1/4 av värmen, och ni kan spara 50% av detta, så det är i nivån 1/8 del av er nuvarande förbrukning i besparing...

Med bara 45mm slipper ni bygga ut källarmur, flytta ut fönster osv (det ser nog OK ut ändå) - och får ändå väsentligt bättre klimat och ekonomi... och minskar risk för fuktproblem...
 
  • Gilla
MyG
  • Laddar…
För komforten och uppfattad värme är det viktigt att få bort bl.a. golvdrag och liknande. Så det är två delar, att isolera för att minska energimängden för uppvärmning och att få ett behagligt inomhusklimat.
Beroende hur utflyttad fasad påverkar utseendet skulle jag vilja säga att 45 mm kan man lägga på, med större mängd behöver man bygga ut takfoten för att behålla de gamla proportionerna.
Vi har ett fritidshus där gamla delen fått 45mm vid fasadbyte men att det då redan fanns 95mm i väggen. Vi har sedan en luftsolfångare för att i första hand ge bättre ventilation och lite extra värmetillskott, vilket i vårt fall har fungerat bra.
 
  • Gilla
MyG
  • Laddar…
Tack för alla bra svar!
Vi lutar mot att lägga in 90mm, när vi ändå håller på. Takfoten är 60-70cm så vi hoppas att de extra 45mm inte kommer att kännas. Vi flyttar samtidigt ut fönstren men gör inget åt grunden då den är väldigt vacker och jobbet känns för stort, hoppas att vi inte tänker på att fasaden skjuter över.

JohanLun; vad menar du med att vi inte kan lägga plastfolie invändigt? Det hade vi nog tänkt göra eller borde vi inte?
 
Hus byggt 1920 med plank, etc, och sommarhus så skulle jag aldrig ge mig in på att "plasta" insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.