2 766 läst · 28 svar
3k läst
28 svar
Sommardäck
Sida 1 av 2
Är inne på tredje säsongen på mina. Kört 6.000 mil med bilen och kanske 4.000 av dessa är på sommarhjulen, och än håller de minst en säsong till. Slits helt klart snabbare än de Hankook jag hade tidigare, men är ett trevligare däck också, så jag kan tänka mig att åka på F1rna i fortsättningen också.
Hur är vinterdäcken i skick?
Om du har dåliga vinterdäck lönar det sig att köpa nya vinterdäck och peta dubbarna ur de gamla och köra slut på dem som sommardäck.
I princip alla mina sommardäck de senaste 10 åren har varit mina eller andras utslitna vinterdäck. Billigt och bra.
Om du har dåliga vinterdäck lönar det sig att köpa nya vinterdäck och peta dubbarna ur de gamla och köra slut på dem som sommardäck.
I princip alla mina sommardäck de senaste 10 åren har varit mina eller andras utslitna vinterdäck. Billigt och bra.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Visst funkar det, vet en bekant som jobbar som säljare, köper nya dubbfria vinterhjul varje höst, och kör en vinter och en sommar...
Funkar? Klart det funkar. Bilen fortsätter att rulla och däcken trillar inte av bara för att det blir varmare ute. Men, däcken funkar väldigt dåligt även jämfört med dåliga sommardäck. Idiotiskt.Husqvarna220Ac skrev:
Det är på grund av tomtefasoner som detta som vi måste lagstifta om när man ska ta av och på olika sorters däck. Det borde var och en fatta själv ändå.
Vinter och sommardäck har olika mönster och gummiblandningar. Därför ska man inte göra så. Vinterdäck fungerar mycket sämre än sommardäck på torr och varm väg, och troligen även vid vattenplaning.heimlaga skrev:
Stefan N skrev:
Här i trakten är det vanligt att köra med avdubbade gamla vinterdäck på somrarna.
Polisens däckrazzior har ingenting emot det så länge däcken är jämnt nötta och så länge mönsterdjupet är bra.
Enligt en polis som jag talade med är de säkerhetsmässigt sämre än splitternya sommardäck men betydligt bättre än nötta sommardäck. Då talade vi om vattenplaning.
Ibland har polisen haft någon kommentar i tidningarna att österbottningar brukar har för vana att avdubba gamla vinterdäck och att den vanan fortsätter som förr.
Jag har inte råkat hamna i någon däckrazzia på mina bilresor i Sverige men avdubbade vinterdäck är lagliga sommardäck där också.
Om man har ett par bra nordiska (väldigt mjuk gummiblandning som gör att däcket får bra fäste även vid -20°) odubbade vinterdäck och använder dom en varm sommardag när asfalten nästan blöder så är det nästan som att köra med stenhårda sommardäck på blankis.
Det där låter ju rent huvudlöst livsfarligt.... fast jag har aldrig sett minsta lilla antydan till varmvädershalka under 10 eller 11 somrar....... kanske det har att göra med att gummit blir hårdare med åren och mina vinterdäck alltid är några år gamla när de blir sommardäck?Demmpa skrev:
Vid närmare eftertanke tar jag tillbaka min rekommendation. Vill inte riskera andras liv.
Mina sommardäck fungerar garanterat under sådana förhållanden som jag kör. En långsam fyrväxlad bil som i princip aldrig går på motorväg. Kylsystemet är sedan många år hoplappat av udda delar så jag kör aldrig över 90 km/h i högsommarvärme för att inte riskera att överbelasta kylsystemet.
Bromsarna är gammaldags ABS-fria och det finns inget antispin eller antisladdsystem så jag borde märka minsta antydan till varmvädershalka direkt och har inte märkt minsta antydan på 10 eller 11 somrar varav jag långpendlade två somrar. Jag kör cirka 12000 km i året.... men jag kan inte garantera att avdubbade däck fungerar en het högsommardag på motorväg nere i Europa så jag tar tillbaka min rekommendation!
Vi körde för några somrar sedan på tre år gamla dubbdäck (utan dubb så klart), det märktes vid bl.a. kurvtagning att däcken var väldigt mjuka, bilen var en Volvo V70 -03:a.
Det man ska tänka på är att man bör/ska kunna klara en undanmanöver i en krissituation, då gäller det att ha däck som pallar av kraven att ha bra kontakt med underlaget och då i samarbete med hastigheten fordonet har.
Det man ska tänka på är att man bör/ska kunna klara en undanmanöver i en krissituation, då gäller det att ha däck som pallar av kraven att ha bra kontakt med underlaget och då i samarbete med hastigheten fordonet har.
Bromssträckan blir c:a 40% längre med vinterdäck på sommarväglag, så det är nästan lika dumt som att köra med sommardäck på vintern.
http://www.automotorsport.se/artikl...r-ska-du-inte-kora-med-vinterdack-pa-sommaren
http://www.automotorsport.se/artikl...r-ska-du-inte-kora-med-vinterdack-pa-sommaren
Den polisen skulle jag inte lite det minsta på.heimlaga skrev:
Hen borde läsa mexitegels länk:
Inbromsning på vått underlag, 80–20 km/h
Däck Bromssträcka G-graft
Vinterdäck 36,86 meter 0,7
Sommardäck 25,96 meter 1,0
Skillnad 10,9 meter 0,3 (42%)
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Ser inget problem med att peta dubbarna ur gamla vinterdäck man får väl köra med förstånd. Kan man inte anpassa körningen efter vilka däck man har under bilen ska man inte hålla till på vägarna överhuvudtaget. Själv kör jag med friktionsdäck året om för jag har tröttnat på att byta dem.
Dagligen ser man idioter som kommer körande i 120 knyck oberoende på väderförhållandet. När de sen ligger i diket och lipar över att jag hade ju nya vinterdäck på, förväntar de sig att samhället ska stå för sjukhusräkningen.
Dagligen ser man idioter som kommer körande i 120 knyck oberoende på väderförhållandet. När de sen ligger i diket och lipar över att jag hade ju nya vinterdäck på, förväntar de sig att samhället ska stå för sjukhusräkningen.