5 382 läst · 15 svar
5k läst
15 svar
Torpargrund konstig lukt, kalla golv och orolig för rötskador.
Sida 1 av 2
Tjenna relativt ny husägare & ny på forumet. Vi har ett hus från mitten på 1800 talet (gammal skånelänga) med en torpargrund som inte går att krypa under då det är ca 10cm mellan bjälklag och mark. Dessutom ligger det gigantiska stenar under då det ligger på en backe. På sen sommarn luktade det skumt o har läst mig till att det beror på att fukten inte kan ta sig ut pga att bjälklaget är isolerat (med kutterspån hos oss) är ganska nojjig att få rötskador. Kommer dock inte på någon bra lösning på detta som håller i längden? I 1/4 av huset skall golvet rivas upp helt i framtiden då den delen ska renoveras och golvet riktas upp, men i resterande slipper jag gärna såvida det inte finns risk för större skador. Någon som har några förslag på hur man får bort fuktan samtidigt som man får varmare golv och förhoppningsvis försvinner lukten hand i hand med resten?
Tack för svar på förhand
Tack för svar på förhand
Det går ju att köra avfuktare ändå men den kommer få jobba hårdare än om du lyckas plasta/isolera hela markytan. Jag hade hyfsat lika förutsättning som du i del av krypgrunden och jag bilade ett "inspektionsdike" vilket var ett skitigt jobb.... Jag ska riva ett golv (ovan den 1/6 där det är som sämst plats att krypa) precis som du och kommer då passa på att isolera grunden och installera en acetec avfuktare. Nu har jag nästan ståhöjd (30-40cm) i huvuddelen av grunden så det är inte lika problematiskt som för dig.
Hur som helst så måste du hitta ett sätt att kunna inspektera grunden för att se vilka åtgärder som behövs!
Hur som helst så måste du hitta ett sätt att kunna inspektera grunden för att se vilka åtgärder som behövs!
Instämmer med ANR, men tänkte ge dig ett tips kring golvvärmen oxå. Vi hade samma bekymmer som er (fast vi har krypbar krypgrund) så vi installerade avfuktare, men även en fläkt som skapar undertryck i grunden. Eftersom vi tätat grunden (så gott det går) tar grunden luft från huset, vilket innebär en ökad temp i samtidigt som det inte stiger lukt upp i huset. Detta tilltag skapade märkbart varmare golv i vårt hus.
Har ett liknande hus som jag ska göra om grunden i så jag har läst på en del och kommit fram till att fylla hela utrymmet med Hasopor, ett slags material som görs av återvunnet glas. Detaljerna hur jag ska täta mot drag är ännu inte utklurade....El-killen skrev:Tjenna relativt ny husägare & ny på forumet. Vi har ett hus från mitten på 1800 talet (gammal skånelänga) med en torpargrund som inte går att krypa under då det är ca 10cm mellan bjälklag och mark. Dessutom ligger det gigantiska stenar under då det ligger på en backe. På sen sommarn luktade det skumt o har läst mig till att det beror på att fukten inte kan ta sig ut pga att bjälklaget är isolerat (med kutterspån hos oss) är ganska nojjig att få rötskador. Kommer dock inte på någon bra lösning på detta som håller i längden? I 1/4 av huset skall golvet rivas upp helt i framtiden då den delen ska renoveras och golvet riktas upp, men i resterande slipper jag gärna såvida det inte finns risk för större skador. Någon som har några förslag på hur man får bort fuktan samtidigt som man får varmare golv och förhoppningsvis försvinner lukten hand i hand med resten?
Tack för svar på förhand
Den typ av grund som du har , "skånegrund"är känslig mot fukt, särskilt i modern tid när inte skorstensstocken är ständigt varm, eller om fuktvandringen stoppas av täta golvmattor. Många gräver ut o gjuter igen hela grunden. Andra fyller upp med något kapillärbrytande och isolerande material.
Att få till en krypgrund, eller över huvudtaget ett inspekterbart utrymme kan vara vanskligt eftersom grunden brukar vara låg. Principen för en skånegrund är att golvbräderna lades i en bädd av sand. Det är alltså en annan konstruktion än torpargrund.
Redigerat:
Är du säker på att lukten kommer från golvet? Kutterspån är ju ett material som släpper igenom fukt....
Hej o tack för alla kanon svar. Jag har en liten källare på 4-5kvm i ena änden där man kan kika in under grunden och sågat hål i golvet i andra änden där vi i framtiden ska renovera, det går inte att se från en ände till den andra pga att sanden/stenarna är i vägen & så högt upp. Så känns som avfuktare & fläkt inte kommer lösa problemet i hela grunden. Det där med hasopor lät däremot intressant, hur funkar det? Måste man plasta med mera för det? Hur tjock lager behövs?
Här kan du läsa om produkten. Observera den lilla skissen som visar hur det är tänkt.
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/801/hasopor-skumglasgrus-latt
Jag har alltså inte själv provat och håller själv på att sätta mig in. Hoppas det finns någon på forumet med erfarenhet...... Jag tror man kan klara sig med att bara gräva ut det lösa materialet i grunden och låta de stora stenarna vara...
Eftersom jag är byggnadsvårdsintresserad kommer jag nog inte att lägga plast utan tillåta fukt att vandra. Funderar på att täta grunden med lerklining och sedan lägga ett lager lerklining ovanpå hasoporen men under brädgolvet. Tanken är att leran både ska täta mot drag och vara fuktutjämnande. Vill inte ha kondens någonstans! Huset ska tåla vara ömsom kallt ömsom varmt Finns säkert andra sätt att göra med en sådan här grund, men i mina ögon verkar hasopor vara det idealiska materialet: möglar inte, mössen kan inte gräva runt i det, avger inga kemiska ämnen, är inte brandfarligt, isolerar. Nackdelen är att isolervärdet är sämre än vissa andra material. Tänker att det hursomhelst blir bättre än nu, och att täta mot drag är det absolut viktigaste för att golven inte ska upplevas som kalla.
PS Och här hittade jag jämförelse på isolervärde i olika material:
http://www.gardochtorp.se/hall-kylan-borta-med-ratt-isolering.aspx?article=5861
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/801/hasopor-skumglasgrus-latt
Jag har alltså inte själv provat och håller själv på att sätta mig in. Hoppas det finns någon på forumet med erfarenhet...... Jag tror man kan klara sig med att bara gräva ut det lösa materialet i grunden och låta de stora stenarna vara...
Eftersom jag är byggnadsvårdsintresserad kommer jag nog inte att lägga plast utan tillåta fukt att vandra. Funderar på att täta grunden med lerklining och sedan lägga ett lager lerklining ovanpå hasoporen men under brädgolvet. Tanken är att leran både ska täta mot drag och vara fuktutjämnande. Vill inte ha kondens någonstans! Huset ska tåla vara ömsom kallt ömsom varmt Finns säkert andra sätt att göra med en sådan här grund, men i mina ögon verkar hasopor vara det idealiska materialet: möglar inte, mössen kan inte gräva runt i det, avger inga kemiska ämnen, är inte brandfarligt, isolerar. Nackdelen är att isolervärdet är sämre än vissa andra material. Tänker att det hursomhelst blir bättre än nu, och att täta mot drag är det absolut viktigaste för att golven inte ska upplevas som kalla.
PS Och här hittade jag jämförelse på isolervärde i olika material:
http://www.gardochtorp.se/hall-kylan-borta-med-ratt-isolering.aspx?article=5861
Redigerat:
Lite fler tankar.....
Om huset känns fuktigt med tendens till lukt: Skaffa en avfuktare som ni låter gå när det behövs och tills ni har identifierat och löst eventuella problem långsiktigt.
Försök tänka efter varifrån fukten kommer. Visst, en del kan vara uppstigande markfukt, men jag tror allt mindre på den, eftersom golvet har ruttnat utefter väggar på särskilda ställen. Tänkbara bovar: läckande gavelpanel som gör att vatten sipprar ner genom tegelväggen och ner i grunden. Stuprör som inte leder bort vattnet utan ner i grunden. Väster utefter huset som vattnas ner i grunden. Läckage i fönstersmygar, vattnet rinner in i väggen och ner i grunden. Mark lutar mot grunden. Etc,
Om huset känns fuktigt med tendens till lukt: Skaffa en avfuktare som ni låter gå när det behövs och tills ni har identifierat och löst eventuella problem långsiktigt.
Försök tänka efter varifrån fukten kommer. Visst, en del kan vara uppstigande markfukt, men jag tror allt mindre på den, eftersom golvet har ruttnat utefter väggar på särskilda ställen. Tänkbara bovar: läckande gavelpanel som gör att vatten sipprar ner genom tegelväggen och ner i grunden. Stuprör som inte leder bort vattnet utan ner i grunden. Väster utefter huset som vattnas ner i grunden. Läckage i fönstersmygar, vattnet rinner in i väggen och ner i grunden. Mark lutar mot grunden. Etc,
Vet inte om du blandat in nåt annat inlägg för jag har inte sagt att det ruttnat längs väggarna, men absolut kan det vara så. Ska byta tak om en månad alls ska bort ner till takstolarna och dom kommer byggas på så utsprången blir längre ut på alla håll än tidigare, kanske hjälper det. halva panelen på utsidan var nyligen bytt från tidigare ägare (inte helt säker allt är rätt då dom fuskat med mycket annat) och vi håller på o byter resterande där det blir fackmanna mässigt iaf. Förhoppningsvis är allt färdigt till sensommaren så kanske man märker någon skillnad mot i fjol. Håller tummarna att det är så.
Vad kostade det ca per kvm? Inne på att dra golvvärme och kanske kan göra två flugor på smällen. Vad gjorde ni själva vs lejde bort och kostnader för det? Att göra det rum för rum efterhand som man renoverar här kanske vore ett alternativ.osiris skrev:
Ursäkta min otydlighet! Det är mitt golv som ruttnar utefter väggarna. Efter att jag i flera år har har skyllt lukten på uppstigande markfukt har jag gradvis insett att detta med fukt i gamla Skånehus kan vara mera komplicerat. Detta som en kommentar till att du skrev du kände lukt och antog orsaken fanns i golvet.El-killen skrev:
Jaså, kan ha varit jag som va lite trög också. Ja jag känner att det är väldigt komplicerat, känns som jag efter tak & fasad jobbet får sätta mig in o läsa på lite mer om denna grunden och forska lite vad man kan komma åt för lösningar på problemet. Men såhär långt känns det som den bästa lösningen vore gjuta, men det finns säkert problem & saker att tänka på där också.Sommartorparn skrev:Ursäkta min otydlighet! Det är mitt golv som ruttnar utefter väggarna. Efter att jag i flera år har har skyllt lukten på uppstigande markfukt har jag gradvis insett att detta med fukt i gamla Skånehus kan vara mera komplicerat. Detta som en kommentar till att du skrev du kände lukt och antog orsaken fanns i golvet.
Troligtvis den dyraste också... I byggnadsvårdskretsar varnas för att man då trycker upp markfukten i väggarna istället...... Ändå är det många som gjuter igen såna här grunder. Men jag misstänker de tar bort alla mellanväggar innan.El-killen skrev:
Hoppas du får svar från någon annan också!