Normalt tillstånd är torrt skulle någon elektriker kunna hävda att kravet är ipklass 65 i detta utrymme trots allt?
 
Det finns inget absolut rätt och fel det måste bedömas ifrån fall till fall och sitta på ett forum och ge helt säkra råd kanske inte känns så helsäkert. Bedömningen gör man helst på plats, så vad vi TROR är inget annat än just tro. Och jag TROR att IP 65 är långt över målet men det är just vad jag TROR utan att veta.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Kan inte låta bli måste få ställa en följd fråga.

Se röd text på bild. Visst måste jag kunna byta ut central på våning 1 till normcentral med JFB OM jag sätter en fördelningsplint på din-skena 1 och där kopplar PEN + faser till central på våning 2 innan HB och JFB?

Tänker jag rätt i att den blå N "delen" på fördelningsplinten då inte ens behövs?

Jag måste också då kunna byta lilla centralen på våning 2 till normcentral med EGEN JFB?

Allt detta även om jag behåller de 4-ledade matarledningarna...

Är det något jag missat här?

Jag ska ta en sak i taget jag vet men i teorin är detta rätt tänkt?

Untitled-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis så, rätt tänkt (y)
 
Ok om jag vill slippa byta central på våning 1 bara montera jordfelsbrytare bredvid. Går det att koppla om i central 1 så central 2 är inkopplad före HB och JFB på central 1.

Typ faserna till central 2 flyttas från skenorna på central 1 till innan HB (dubbelläggs med inkommande på HB)

Hur göra med PEN?

Se bild:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Röd kabel" från "PEN-plint" till JFB N.
"Bygling blå kabel" mellan PE och N bort!

Ny blåkabel från JFB N till N skena?

Nu tänkte jag väldigt snabbt.. Men blev det rätt?
 
Det kan innebära lite praktiska problem att vidarekoppla en huvudledning i en gammal central. Man kan koppla fasledarna direkt på huvudbrytaren om den tillåter det, och om de två ledarna är lämpliga att samsas under samma skruv. I annat fall finns "anslutningsfördubblare" att använda.

Centralen har bara en PE-plint som då får agera både PE-plint för centralens grupper och PEN-plint för vidarekoppling. Utgående PEN till våning 2 kopplas alltså på denna PE-plint.

Ledaren från PE-plint till JFB ska vara blå för det är ju en neutralledare!
 
Har jag missat nåt har inte central 1 separat PEN-plint inringat i rött. Här ligger redan vidarekoppling till central 2 samt inkommande PEN till central 1 på samma plint sen går här röd kabel upp till PE plinten.

Jag vet att röd är fel färg ville bara beskriva själva flyttandet av de kablar som redan finns för att det skulle bli tydligare men det kanske bara blev tydligare för mig...

untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den inringade är.avsedd för jordning av centralens stomme, nu är den använd för överkoppling av PEN och avgrening till PE. Rör inget där det ser bra ut, ta bort blå bygeln och sätt en ny blå från PE till JFB inkommande sida sen från JFB utgående till N-skenan.

Jag rekommenderar fortfarande att du tar ett grepp om helheten, bra om du vill lära dig hur saker fungerar men du är för osäker ännu för att ge dig på utförandet.
 
Okej. Min tanke är att ordna jordfelsbrytare i central på våning 1 (och 2) som ett första steg. Sedan kolla på helheten i källaren senare.

Finns det nåt hinder att ta saker i den ordningen?

Hade "mitt sätt" att koppla in JFB i central 1 varit inkorrekt eller bara en olämplig lösning?

Finns det nåt enkelt sätt att se om min Asea huvudbrytare är ok med dubbelläggning eller inte?
 
Är lite inne på att sätta centralerna enligt bild... Alltså sidan om varandra med flöde från höger till vänster.

Typ 1x12 moduler på fördelningen
3x12 moduler på källarcentralen

Finns det nån standard kring över/under, höger/vänster?

centraler.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nej, det går bra vilket som bara det är tydligt.
 
Bo.Siltberg skrev:
Nej, det går bra vilket som bara det är tydligt.
Ok fram med motorsågen. Finns det något man borde gjort annorlunda?

Satt både blå kabelstump + bleck enligt bild som bygel. Jag tog bort båda.

Borde jag lagt Blå kabel från jordfelsbrytare till höger på nollskenan istället för till vänster? Frånskiljarskruven är åtdragen så lilla nollskenan och stora har kontakt.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är utmärkt att använda dom stora klämmorna för inkommande nolla. Dom små klämmorna skall användas för utgående grupper

Den blå från PEN skenan skall in samma sida av jfb som faserna från huvudströmbrytaren. Den blå som är kopplad till nollskenan skall ligga på samma sida som fasledarna som är anslutna till Centralens fasskenor.
Gör man fel så löser jfb ut direkt vid driftsättning med inkopplad enfas belastning.

Man bör kontrollera kontinuetet i nolla- PEN kretsen med tillslagen jfb innan driftsättning. Vid frånslagen jfb skall multimeter visa på avbrott.
Gör man inte den kontrollen kan missa S.k. " flytande nolla" , ett fel som kan orsaka skador på anslutna apparater och skapa brandrisk.
 
Redigerat:
Det finns gängade hål till höger på stora nollskenan så kan flytta hela "blecket" för grova nollan dit om det anses bättre än att koppla in den på "lilla" nollskenan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.