1 547 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Fräsa bort lite material eller ta det med sänksågen?
Behöver trimma bort lite material från fönstersmygar eftersom väggen inte ligger helt i samma plan som karmen.
Smygen skall gå ut någon millimeter från väggets plan så smygen bilder foder (foderbildande smygar alltså). Tapeten kommer gå mot dessa utstick.
Och därför vill jag att smygen skall sticka ut lika långt på alla kanter.
Behöver t.ex. justera smygen 2-3mm smalare i ena änden.
Om jag skall välja att justera detta med en sänksåg eller en överhandsfräs med kullagrad kantfräs så verkar det smidigare med överhandsfräs kanske (eller är det dumt)?
Kan bli svårt att fästa sänksågens skena när smygen är ganska smal. Vill absolut inte sabba smygarna om skenan skulle glida iväg. Men verkar enklare att fästa en rak fräsmal man kan ha som referens när man kantfräser (bara fästa något rakt med varmlim eller dubbelhäftande tejp) :-/
Smygen skall gå ut någon millimeter från väggets plan så smygen bilder foder (foderbildande smygar alltså). Tapeten kommer gå mot dessa utstick.
Och därför vill jag att smygen skall sticka ut lika långt på alla kanter.
Behöver t.ex. justera smygen 2-3mm smalare i ena änden.
Om jag skall välja att justera detta med en sänksåg eller en överhandsfräs med kullagrad kantfräs så verkar det smidigare med överhandsfräs kanske (eller är det dumt)?
Kan bli svårt att fästa sänksågens skena när smygen är ganska smal. Vill absolut inte sabba smygarna om skenan skulle glida iväg. Men verkar enklare att fästa en rak fräsmal man kan ha som referens när man kantfräser (bara fästa något rakt med varmlim eller dubbelhäftande tejp) :-/
Har du bordssåg? I så fall hade jag byggt en tapering jig o sågat dem. Finns en bild på en enkel i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/262526-matematiker-sokes-8-horning-bild-2.html
Jag har just hunnit måla smygarna. Köpte planhyvlat som jag rundade av lite i framkant. Har inte sågat till smygarna till rätt längder än, färgen torkar.
Men jag har mätt runt fönstren och sett att karmarna inte sitter lika långt in i väggen i alla hörn. Så jag måste överföra denna diff till smygarna.
Men jag har mätt runt fönstren och sett att karmarna inte sitter lika långt in i väggen i alla hörn. Så jag måste överföra denna diff till smygarna.
Jag skulle satsa på sänksågen och använa dubbelhäftande tejp och/eller tvingar + stödbitar av samma tjocklek som fodret för att skenan skall få bra stöd hela längden.
Att montera fodret och sen köra fräs med kullager tror jag inte kommer fungera i praktiken, då fräsen i sig tar en hel del plats och du kommer få stora delar som du inte kommer åt. Dessutom är väggen troligen inte slät efter spackling och målning... Då överförs den strukturen på fodret via kullagret, och du måste gå över all med hyvel och/eller slip efteråt.
Att montera fodret och sen köra fräs med kullager tror jag inte kommer fungera i praktiken, då fräsen i sig tar en hel del plats och du kommer få stora delar som du inte kommer åt. Dessutom är väggen troligen inte slät efter spackling och målning... Då överförs den strukturen på fodret via kullagret, och du måste gå över all med hyvel och/eller slip efteråt.
Jag skulle helt klart valt sänksågen.
Mätt upp hur lång smygen ska vara och hur bred i ena resp andra änden, sen bara markera, lägga ut skenan och såga rakt mellan markeringarna.
Det enda som kan vara lite knepigt är om inte alla hörn är vinkelräta, (och det är dom ju inte ifall man måste såga en avsmalnad smyg ), och att då få de ickeräta vinklarna på rätt ställe och med rätt vinkel (inte rät )
Mätt upp hur lång smygen ska vara och hur bred i ena resp andra änden, sen bara markera, lägga ut skenan och såga rakt mellan markeringarna.
Det enda som kan vara lite knepigt är om inte alla hörn är vinkelräta, (och det är dom ju inte ifall man måste såga en avsmalnad smyg ), och att då få de ickeräta vinklarna på rätt ställe och med rätt vinkel (inte rät )
Sänksågen känns ju som ett extremt enkelt alternativ. Mät hur mycket du vill det ska sticka ut, mät djup uppe, mät nere. Sedan måttar du bara ut framifrån så du har djup+utstick upp eoch nere och drar ett streck mellan dessa punkter. Lägg på skenan och såga.
Liknande trådar
-
Hur tar man bort gammalt träspån från vinden och vad ska för isoleringsmaterial rfter?
Fritidshus -
Hur ta bort material under tätskikt?
Badrum -
Fästmaterial etc. - bortskänkes
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Borttagning gammal matta - asbest eller material att ta hänsyn till?
Golv -
Fräsa bort ett par cm av ca 2 kvm betongplatta?
Grund & Markarbeten