Har ett gammalt ovalt trefas uttag kopplat i min elcentral på gararget. Ska nu byta ut det mot ett cee uttag för att köra en kompressor. Tänkte bara kolla så att jag tänker rätt.
Det gamla uttaget (svart gummikabel, kommer in längst ned på bilden) är en fyrledare och det nya ska jag koppla in med femledare, eklk.
Enligt bilden så är skyddsjorden från det gamla uttaget kopplat in vid punkt 2 som är nollskenan(punkt1) vad jag kan se.
Jag tänkte då med den nya kabeln dra nollan till punkt 2 och istället koppla in skyddsjorden vid punkt 3.
Vad säger ni om det?
Sen så har man visst dragit in fasen för belysning och vägguttag i garaget på andra proppen nedifrån. Varför har man gjort så när det finns en ledig längst upp?
Det gamla uttaget (svart gummikabel, kommer in längst ned på bilden) är en fyrledare och det nya ska jag koppla in med femledare, eklk.
Enligt bilden så är skyddsjorden från det gamla uttaget kopplat in vid punkt 2 som är nollskenan(punkt1) vad jag kan se.
Jag tänkte då med den nya kabeln dra nollan till punkt 2 och istället koppla in skyddsjorden vid punkt 3.
Vad säger ni om det?
Sen så har man visst dragit in fasen för belysning och vägguttag i garaget på andra proppen nedifrån. Varför har man gjort så när det finns en ledig längst upp?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens lösning är felkopplad
Skyddsledaren skall anslutas till pkt 3
Nollan skall anslutas till pkt 2
Biledare skall även anslutas till skyddsjordsskenan.
Säkringarna och pass delarna skall bytas till 16 a om uttaget är ett 16 a cee don. Man bör även montera en jordfelsbrytare om det saknas. Belysningssäkringen bör bytas till 10 a om det är draget med 1,5 mm2.
Skyddsledaren skall anslutas till pkt 3
Nollan skall anslutas till pkt 2
Biledare skall även anslutas till skyddsjordsskenan.
Säkringarna och pass delarna skall bytas till 16 a om uttaget är ett 16 a cee don. Man bör även montera en jordfelsbrytare om det saknas. Belysningssäkringen bör bytas till 10 a om det är draget med 1,5 mm2.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Vad är det för trefasuttag? Det ser ut att vara säkrat 20A. Att dessutom vägguttag och belysning i garaget isåfall är säkrat med 20A är rätt grovt fel. Det är ju en rimlig gissning att det inte går 4kvmm trådar till belysningen?
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Ja de såg blåa ut för mig. men även 16A kan vara för mycket för kabeln till garagelampan.
Jag instämmer (nästan) med Tobbe i att det ser ut att vara felkopplat vad gäller noll och jordplint.
Det ser ju ut som dessa plintar är "matade" av den blåa tråden vid "1". Men jag ser inte om den tråden går ner till den matande kabeln. Med tanke på färgen på den tråden så bör man kanske i så fall undersöka hur den är kopplad i matande ände av kabeln.
Dvs. jag tycker det ser skumt ut, troligen felkopplat, men säker är jag inte.
Jag instämmer (nästan) med Tobbe i att det ser ut att vara felkopplat vad gäller noll och jordplint.
Det ser ju ut som dessa plintar är "matade" av den blåa tråden vid "1". Men jag ser inte om den tråden går ner till den matande kabeln. Med tanke på färgen på den tråden så bör man kanske i så fall undersöka hur den är kopplad i matande ände av kabeln.
Jag håller med Tobbe om att det är fel skena använd för nuvarande jord och som TS beskriver sin nya inkoppling av N-PE är riktig lösning. Den blå är "huvudnolla" dvs vad vi nu kallar PEN och den passerar även mantelklämman i plinten nedtill där utgående kabel är ansluten.
Jordskenan är bara i kontakt mot omgivningen via några punktsvetsade plåtvinklar så det är lämpligt att TS lägger en bygel från inkommande anslutning till N och till ett av de lediga "fiskfjällen" på PE-skenan som en extra säkring, förstärkning.
Och givetvis lägg grupperna till garaget till övre säkringen och byt till 10 A där och även rätt passdelar för nya 16 A uttaget.
Jordskenan är bara i kontakt mot omgivningen via några punktsvetsade plåtvinklar så det är lämpligt att TS lägger en bygel från inkommande anslutning till N och till ett av de lediga "fiskfjällen" på PE-skenan som en extra säkring, förstärkning.
Och givetvis lägg grupperna till garaget till övre säkringen och byt till 10 A där och även rätt passdelar för nya 16 A uttaget.
Skulle tro att vi ser en del av ett mätarskåp och den kabel du kallar matning är egentligen en utgående från detta.hempularen skrev:Ja de såg blåa ut för mig. men även 16A kan vara för mycket för kabeln till garagelampan.
Tejpade ihop biledaren med jorden och anslöt på samma plats. Nollan ansluten på nollskenan och faserna till var sin propp. Flyttade övriga faser längst upp. Ska skaffa rätt passdelar och säkringar för 10A resp 16 A.
Några synpunkter innan jag slår på huvudbrytaren?
Några synpunkter innan jag slår på huvudbrytaren?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du använder den gamla standarden svårt - brun - vit ( grå) . Den nya standarden är brun - svårt - grå. Inget allvarlig fel...
Att ansluta en biledare och EK under samma klämma kräver en stor yrkesskicklighet. Risken är stor att någon av ledarna får en bristfällig kontakt.
Att ansluta en biledare och EK under samma klämma kräver en stor yrkesskicklighet. Risken är stor att någon av ledarna får en bristfällig kontakt.