Det finns väl knappt någon ände på argumenten. Det är tillåtet att kompostera latrin och efter ett par år lägga ut i trädgården. Så även om det hade varit avföring i tvåkammarbrunnen för 20 år sedan vore det nu bara mull kvar som är helt ok att lägga ut på marken. Det syns på bilden att det inte är avföring som orsakar missfärgningen. Vattenprovet visade att det inte var några problem. Om grannen trots detta hävdar att det är något problem så blir frågan onekligen vad han begär.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Lite förtydligande , vattenprovet jag tog i brunnen är inte inlämnat utan det tog jag för ett lukt och syntest .. Ej förevisat för grannen . Jag ska lämna in ett prov på slammet till alcontroll för testning ..
Vad grannen vill är väl att jag fyller brunnen vilket jag skall göra men inte för deras skull utan för min egen ..
Jag får väl helt enkelt be dom visa mig plats för provtagning och skicka in provet .... Det värsta är känslan av att bli anklagad för något som enligt mig ligger så långt från all rimlighet att man blir fullständigt överrumplad av deras påståenden .

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att du är oskyldig till motsatsen bevisats. Därför är det mest rimliga att du erbjuder grannen att ta ett prov och skicka på analys. Är resultatet att brunnen innehåller något som kan skada miljön så har din granne ett case annars inte.

Min poäng är att du kanske ska fundera på att välta över ansvaret på att bevisa skulden, istället för att lägga energi på att bevisa oskulden. Dessutom behöver du inte lägga pengar på något helt ovidkommande på grund av en pantad granne.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 14 till
  • Laddar…
Gjorde detta experiment och lösningen klarnade med en ljusgul ton till färgen ...

• Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
Då måste det vara kiss...;)

• Gilla
arasmus och 14 till
  • Laddar…
knipo skrev:
Då måste det vara kiss...;)
Ja så är det nog , får väl be om ursäkt för obehaget och lova att inte göra om det i diket fler gånger ..... :surprised:

• Gilla
leffe-e och 4 till
  • Laddar…
Löven4ever skrev:
Gjorde detta experiment och lösningen klarnade med en ljusgul ton till färgen ...
Då är det utan tveckan Järnutfällningar. Den ljusgula tonen förekommer föratt en del Järnhydroxider blir flytande i lösninen. Då har du haft överskott av Järnutfällningar jämfört med Citronsyran som kanske inte var så stark. Häller du i mera syra då får du bort den gula tonen.
Huvudsaken är att om den var skit då skulle den ligga kvar och inte lösa upp sig i syran. De ser väldigt lik varan annars som på denna bild som är Järnhydroxider.

1280px-Ochra.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Järn(III)oxidhydroxid

Redigerat:
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Ok nu känns det lite bättre , har idag varit i kontakt med alcontroll men tydligen så kunde dom inte hjälpa med dom prov som krävdes men jag letar vidare ...

De gånger jag har grävt våt skit så har det blivit svart när det har torkat!

Jag tycker du skall ta det lugnt. Säg till grannen att om han är orolig får han själv skicka in ett vattenprov. Visare detta prov att det är din skit som rinner ut så kan du ge grannen pengarna han lagt ut för provet.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
Vad ha din granne för problem med järnutfällningen?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
nickepeck skrev:
Vad ha din granne för problem med järnutfällningen?
Dom påstår att det är skit som kommer från vår ej i bruk 30 år gamla tvåkammar tank på tomten .....

Löven4ever skrev:
Dom påstår att det är skit som kommer från vår ej i bruk 30 år gamla tvåkammar tank på tomten .....
Håller med om det som skrivits tidigare, det ligger inte på dig att visa att det inte är skit. Jag hade sagt åt grannen att skicka in prov om hen var orolig..

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Men varifrån kommer järnutfällningarna då? Kommer de från din tank eller från nåt annat?

bonnier skrev:
Men varifrån kommer järnutfällningarna då? Kommer de från din tank eller från nåt annat?
Mest troligt från att det är hög järnhalt i marken, flera bäckar och diken där jag bor ser ut sådär när det är "lågvatten".

• Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.