@bjorklund, reklamerat detta till byggaren i februari. Både att vattnet fryser och att jag misstänkte att diffspärren var felaktigt monterad. Då skulle han prata med sin kontakt på Smålandsvillan/myresjöhus (konstruktör) och återkomma. Efter det ringde han och ville komma hit för att vi skulle titta på det och bestämma vad som bör göras.
Mötet skulle ske 3/3. Han kom aldrig och har inte hört av sig..

Jag ska skriva till honom om dessa problem igen, och säga att jag vill ha ett svar på en konkret lösning. Mitt förslag till honom är att han tar detta med sitt försäkringsbolag omgående så att vi får det ur världen. Någon långdragen tvist tjänar ingen på. Är han smart så inser han att det är den rätta vägen att gå. Annars får jag väl initialt ta det med ARN.

Reklamationen gjorde jag 8/2 så frågan är om jag "måste" låta honom åtgärda. Vad är han berättigad till? Skulle det vara ex. handlat om en åtgärd efter en besiktning så skulle han ha 2 månader på sig. I detta fallet vet jag inte exakt vad som gäller. Helst skulle jag vilja få in ngn annan att lösa detta.
 
Fan va surt.
 
@pcbjorklund
Hej, har precis börjat fundera på fördelarskåp för elementvattnet så kan göra klart väggen mot kattvinden. Vilken storlek är det på ditt skåp? Hur räknar man egentligen antalet "uttag"? Blir det (1+3)*2+1=9 för in/ut och tre dubbla slingor och ett skvallerrör? Ser ut som du har 12 uttag i botten så gissar på att du har 700-skåpet a 700x550x95, är det lagom eller kan man få plats i ett mindre? Tänkte att man kan få mer fall på skvallerröret om man man kan få ett mindre skåp där man kan få botten som sitter högre upp?
 
@hellrob,
Mitt skåp har följande mått: 350x550x95.
Får det dock inte riktigt att gå ihop med vad som framgår av "max antal uttag" på denna sida: http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-uni-350-fskap-utan-ram-o-lu/?select=true

Totalt är det 8 rör som går igenom botten på skåpet enligt följande:
In i skåpet: 2 st för matning som kommer upp genom bjälklaget nedifrån.
Ut ur skåpet: 6 st. Jag har tre radiatorer på övervåningen och varje radiator har två rör till sig.

Sen har vi skvallerröret oxå,, men det har en egen liten pip i ena hörnet av botten i skåpet.
Det är fyra "lediga" genomförningar kvar i skåpet. Totalt 12 alltså.

Edit: Det verkar betyda att det är max 5 rör per fördelare, alltså totalt 10.

IMG_20160411_074723.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Angående element så gjorde då jag som så att jag satte elradiatorer på övervåningen, kändes för mig som en väldigt hållbar kalkyl i längden och värmen vandrar bra uppåt. Sedan blev det rätt snyggt med Adax Clea (fick dem till skamligt bra pris)

Om jag inte minns fel så har det gått runt 8000 kw i uppvärmning sedan juni, men jag kan vara ute och cykla där. Och då har vi en brutta på 17 som gärna duschar en halvtimme i stöten :mad: ..

//a
 
pcbjorklund skrev:
@hellrob,
Mitt skåp har följande mått: 350x550x95.
Får det dock inte riktigt att gå ihop med vad som framgår av "max antal uttag" på denna sida: [länk]

Totalt är det 8 rör som går igenom botten på skåpet enligt följande:
In i skåpet: 2 st för matning som kommer upp genom bjälklaget nedifrån.
Ut ur skåpet: 6 st. Jag har tre radiatorer på övervåningen och varje radiator har två rör till sig.

Sen har vi skvallerröret oxå,, men det har en egen liten pip i ena hörnet av botten i skåpet.
Det är fyra "lediga" genomförningar kvar i skåpet. Totalt 12 alltså.

Edit: Det verkar betyda att det är max 5 rör per fördelare, alltså totalt 10.

[bild]
@pcbjorklund
Tackar! Tyckte det var svårt att få ihop det med antalet utgångar och jag har dessutom bara 63 cm upp till den vågräta regeln som håller övre delen av plastningen så det blir samma skåp som du tog.
Hur skall man tänka på längderna på elementrören, skall man ta i lite eller måste man mäta så de blir exakt?
 
@hellrob, har inte ni högre stödbensvägg än så? Fick för mig att ni hade 45 graders taklutning? Vi har 38 o då blir inte stödbensväggen särskilt hög.
Hos oss så stack rören ut några decimeter ur väggen som jag inte satt igen ännu. Sen satte satte jag upp OSB o gips, sen kom rörmokaren o hängde på radiatorerna, och i samband med det så kapade de rören till önskad längd.
 
pcbjorklund skrev:
@hellrob, har inte ni högre stödbensvägg än så? Fick för mig att ni hade 45 graders taklutning? Vi har 38 o då blir inte stödbensväggen särskilt hög.
Hos oss så stack rören ut några decimeter ur väggen som jag inte satt igen ännu. Sen satte satte jag upp OSB o gips, sen kom rörmokaren o hängde på radiatorerna, och i samband med det så kapade de rören till önskad längd.
Vi följer SMVs principritning och där sitter en vågrät 120 regel vågrätt mellan stödbenen och våran satte snickarna typ 10 cm onödigt långt ner. Annars har man ca 95 cm på rumssidan.
 
Då förstår jag hellrob!
 
Kollade i kopplingsskåpet för elementen på nedervåningen, så här ser det ut där: tmp_25744-20160417_2235471897066946.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När man ser på ritningen så visar den en elementkrets på var långsida av huset och sen anslutningarna till övervåningen. Det borde alltså vara tre utgångar [ (1+3)*2 rör ], men ser ju bara två utgångar. Hur hänger det ihop och hur kopplar man in övervåningen när det är klart? De sitter ju två tomma rör i skåpet också, hur är de inblandade? Gissar på att de är om man vill dra ut vatten till något uthus för de är väl inte till övervåningen?
 
@hellrob: Så där ser det inte ut hos oss. Skulle gissa på att de två lösa rören leder upp till övervåningen? Jag har två fördelare i vårt skåp, med vardera fyra rör kopplade till sig. Innan övervåningen kopplades på vår det nog bara tre rör per fördelare. Skåpet för tappvatten sitter väl bakom tvätt o torktumlarplatsen?
 
@pcbjorklund
Ok då stämmer det med ritningen. De två som är inkopplade är till de två elementslingorna och den tomma till övervåningen.
 
@hellrob @pcbjorklund

först ett stort tack för alla bra kommenterar och bilder. Har själv ett SMV GRÄNNA 45° RTV med kupa som uppfördes under förra året och håller på med isolering etc. nu, med målet att bli klar med isoleringen i sommar.

Idag hade jag en rörkille på besök (barndomsvän) som avrådde från min idé med golvvärme på övervåningen och rekommenderade radiatorer (om det inte var av rent estetiska skäl jag ville ha golvvärme = inga radiatorer). Hans förslag landade i alla fall i att ha en slinga som går runt hela övervåningen, dvs. två raditorer under gavel 1 (två fönster), två under kupans tre fönster, två under gavel 2 (två fönster), samt till handukstork som kombineras med elgolvvärme i badrummet och sedan tillbaks. Som han uttryckte det borde det inte behövas en separat slinga för varje grupp av radiatorer.

Har ni övervägt detta alternativ till att sätta ett fördelarskåp med separata slingor?
 
Man måste ju i vilket fall skarva rören någonstans och det är väl mest därför jag tänker köpa skåp. Skulle väl kunna finnas en risk att blir kallt i slutet på slingan om man tar ut mycke på elementen innan?
 
  • Gilla
iacchus
  • Laddar…
Började precis med luftspalten till kupan, det ser ju lite annorlunda ut där jämfört med på stora taket med mycke mindre öppning. Någon som har bra idéer eller synpunkter på hur man bäst löser det? Jag kommer gå på öppen ventilation mot takfoten på kupan här eftersom det väl inte finns någon nockventilation på kupan heller. Fick ni plats med lika mycket isolering i kupan som i stora hanvinden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.