5 148 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
Behövs stödhylsa i 22 mm anslutningsslang?
Har köpt 22 mm anslutningsslangar på Rinkabyrör. Dom har slätända för klämring men jag funderar på om dom behöver stödhylsa? Dum fråga kanske men dom ser väldigt stadiga ut. På Bauhaus var 22 mm hylsorna slut.
Vänliga hälsningar, Lasse
http://www.rinkabyror.se/artikel/flexslang-r-fri-omfl-22x800-mm/?select=true
Vänliga hälsningar, Lasse
http://www.rinkabyror.se/artikel/flexslang-r-fri-omfl-22x800-mm/?select=true
Nej följde inte med några instruktioner och såg inget på sidan. Hylsorna är inte dyra men nu var dom slut. Tid är en bristvara så man vill ju komma framåt i projektet... ;-) Nej bäst att vänta och försöka få tag på hylsor för säkerhetsskull.
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 451 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 451 inlägg
Stödhylsa ska användas i mjuka kopparrör (tex prisol) men även i halvhårda kopparrör (tex förkromade kopparrör) när man använder klämringskopplingar.
Pressar man rören behövs det oftast inte stödhylsa.
Men det viktiga är att man ska alltid följa monteringsanvisningen för respektive klämringskoppling/presskoppling/rörtillverkare. Och alla tillverkare av förkromade kopparrör har det inskrivet i sina installationsanvisningar idag. Så tex Conex som hävdar att deras koppling inte behöver stödhylsa med kromade rör spelar det ingen roll. Det står i rörets installationsanvisning och då ska den användas!
När det gäller anslutningsslangar med slät ände av mässing behövs ingen stödhylsa. Denna klassas som "hård".
Det viktiga vid montering av klämringskoppling på slät ände av mässing är att kopplingen är godkänd för detta ändamål! Om du har köpt klämringskopplingar på rinkaby (VSH) så är dessa INTE godkända för att montage på slät ända av mässing!
Använd då hellre klämringskopplingar från Vatette eller Conex som är godkända för detta! (Jag skulle rekommendera Vatette!)
Läs mer i respektive monteringsanvisning:
VSH
Vatette
Conex
Pressar man rören behövs det oftast inte stödhylsa.
Men det viktiga är att man ska alltid följa monteringsanvisningen för respektive klämringskoppling/presskoppling/rörtillverkare. Och alla tillverkare av förkromade kopparrör har det inskrivet i sina installationsanvisningar idag. Så tex Conex som hävdar att deras koppling inte behöver stödhylsa med kromade rör spelar det ingen roll. Det står i rörets installationsanvisning och då ska den användas!
När det gäller anslutningsslangar med slät ände av mässing behövs ingen stödhylsa. Denna klassas som "hård".
Det viktiga vid montering av klämringskoppling på slät ände av mässing är att kopplingen är godkänd för detta ändamål! Om du har köpt klämringskopplingar på rinkaby (VSH) så är dessa INTE godkända för att montage på slät ända av mässing!
Använd då hellre klämringskopplingar från Vatette eller Conex som är godkända för detta! (Jag skulle rekommendera Vatette!)
Läs mer i respektive monteringsanvisning:
VSH
Vatette
Conex
Redigerat:
Köpte kopplingarna på Bauhaus och installationen sker i ett vattenburet båtvärmesystem så jag vet inte vilka krav som gäller. Slangarna höll iaf trots att jag drog rätt hårt.
Nästa fundering gäller elpatronen som ansluts på ett 22 mm rostfritt rör med 1 mm gods. Räknas det som ett hårt rör som inte kräver stödhylsa?
Nästa fundering gäller elpatronen som ansluts på ett 22 mm rostfritt rör med 1 mm gods. Räknas det som ett hårt rör som inte kräver stödhylsa?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 451 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 451 inlägg
Klämringskopplingen är ju också i mässing och just alu-rör är ingen av ovan nämnda godkända för. Jag skulle använt stödhylsa i aluminium.
Men som i ditt fall på en båt så kanske inte regelverket är jämförbart.
Men som i ditt fall på en båt så kanske inte regelverket är jämförbart.