abel48 skrev:
Fast kines hatt är ju en typ av huv, alltså en sån [länk]
Ja får bli 75 istället för 110 blir för trångt med plats för
Inte godkänt med 75 mm. Skall vara 110 mm.

Men de ska väll inte kunna dra in lukt ner i frånluftskanalen? Ska ha en fresh intellivent på den alltid på för att få ett undertryck.
exerg, kan du även bygga huv? Alltså en med 2 separerade kanaler i ? Eller en plåt med 2 huvar?

Allernativt kan jag ju dra ut från luften direkt genom ytterväggen men då hamnar de lågt ner på väggen ca 70cm då de är sned tak och då mynnar den ut rätt under takfoten. Kanske inte gör nått? Men har fått för mig att frånluftsventil ska sitta högt för att fungera bäst. Vet inte om de stämmer.

Troligen får du inte problem med lukt men risken finns.
En plåtslagare kan gör exakt hur man vill men blir annat pris då såklart.

Jag har samma problem. Byter tak i sommar (plåttak) . Funderat på att dra rör genom murstock, genom ena gaveln osv.. men som alla säger, rakt genom taket så nära nock som möjligt är det bästa. Så kommer det bli hos mig med en liten huv.

Mitt råd till dig är att ta kontakt med några plåtslagare och be dom lägga offerter :)

Ja tror nog de får bli så här åxå att jag drar ut båda kanaler stax under nock. Är ju krångligare o mer jobb men om de fungerar bättre så är de lika bra i göra de.
Mvh Anders

Men en fråga till....vad är de för nackdelar att dra ut frånluften och avloppsluftning högt upp i gaveln? Risk att avloppsluften går ner mot marken är de det enda? Eller är det mera ?

Mvh Anders

Risk att varm/fuktig luft tar sej in på vind eller annat å orsakar problem.

du kan ju lösa det så rören går upp i samma huv så slipper du 2.

O
Det behövs ingen huv på avluftningen till avloppet. Den klarar sig så bra ändå! (Annars är det inte tätt nånstans...)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.