Hej,

Vi ska få nytt tak lagt på 170 kvm som idag har betongpannor. Valet har först blivit Möbäck Modoplus som sägs vara lika bra som Bender Cander(kostar 13-14 kr mer per kvm).

Ju mer man läser ju mer skeptisk blir man dock mot betong pannor, visst är det halva priset men de verkar ha väldigt stora problem med mossa? Ett byggvaruhus sa att man skulle spruta kemikaljer ex grönfri men är det verkligen bra? Är det inte risk att man får ner det i gräsmatta o liknande där barnen är?

Takpappet på ett tak håller 30-40 år, man säger att betongpannor kan hålla sitt skick i över 100 år, däremot kan man räkna med att byta ut betongpannorna samtidigt som takpappet!?

Man kan inte häller bara spruta taket med högtryck då man bara trycker det längre in i pannorna.

Är tegelpannor verkligen värt det dubbla priset + extra kostnad för läggningen?

snowjim skrev:
Är tegelpannor verkligen värt det dubbla priset + extra kostnad för läggningen?
Ja, röstar jag, vad som är värt och icke värt är en smaksak, men ett tegeltak är kanske dubbelt så dyrt som betongpannor men åldras 10 gånger snyggare om du frågar mig. :)

Det eviga svaret: Tegelpannor alla dagar i veckan.

Åk till något nybyggarområde och titta på taken. Du kommer hitta både betong och tegel och snabbt konstatera att det enda som ser "äkta" ut är tegeltaken.

Har man väl börjat titta på detta är det kört. Känner du att du inte bryr dig egentligen, ta det billigaste.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Beror på huset men själv tycker jag släta betongpannor typ monier minster är snygga .

Polos skrev:
Beror på huset men själv tycker jag släta betongpannor typ monier minster är snygga .
Även betongpannor är snygga ...... när dom är nya, sedan går det snabbt utför.
MathiasS föreslog att man ska åka och titta på ett nybyggarområde.

Jo, det kan man göra, men det är nog mer givande att åka och titta på ett område som har 10-15 år på nacken.
Där ser man nog skillnaderna mer tydligt. ;)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Plåt tak skulle jag valt då slipper man i alla fall byta några pannor varje vår.

Men dagens betongpannor är väl bättre på att stå emot? Dessutom, om man använder Grön-Fri var 4-5 år så bör väl problemet med mossa vara hanterbart?

Sen är läget på huset en faktor hur länge pannorna håller utan tex mossa . Byggde en friggebod åt en kund i skuggigt läge med många björkar omkring , dom lertegelpannorna är helt gröna efter 7-8 år .

• Gilla
jdfghjk
  • Laddar…
Vårt betongtak är idag ca 46 år, visst ser man att det inte är nytt men såhär ser de flesta tak ut efter ett tag, det är egentligen inget som stör oss. Hade det inte varit för att taket behöver bytas av andra orsaker så hade vi inte ens funderat på det. Utseendet mässigt är det alltså inget problem för oss men visst, ett nytt tak är såklart finare, om det är värt 10 000 - 15 000 är en helt annan fråga.

smurfen72 skrev:
Plåt tak skulle jag valt då slipper man i alla fall byta några pannor varje vår.
Mina tegelpannor är 25 år gamla och har legat på taket i 15 år ungefär. Jag tror jag bytt en eller två om jag inte räknar pannorna som Gudrun tog?

När det gäller mossa, tror jag snarast att det är läget på huset som avgör, framför material. Mossa växer även på tegel.

Jag vill i övrigt påstå att tegel är bättre än betong, inget snack om saken. Men jag tycker inte att det är dubbelt så bra. På ett nybyggt hus, eller hus utan historiskt intresse väljer jag personligen betong.
Ett fint gammalt hus, som man vill bevara, så är det tegel som gäller.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Med plåt tak hade du sluppit byta nån.

smurfen72 skrev:
Med plåt tak hade du sluppit byta nån.
Nu är det ju tegel vs betong TS frågar efter. Så spelar ingen roll hur många gånger du föreslår "plåt tak" (läs plåttak)!

Nej du har säkert rätt att Ts redan har bestämt sig men min tanke var att han kanske borde tänka en vända till men det är ju upp till Ts.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.