5 728 läst · 13 svar
6k läst
13 svar
Eviga frågan, betong eller tegel!?
Hej,
Vi ska få nytt tak lagt på 170 kvm som idag har betongpannor. Valet har först blivit Möbäck Modoplus som sägs vara lika bra som Bender Cander(kostar 13-14 kr mer per kvm).
Ju mer man läser ju mer skeptisk blir man dock mot betong pannor, visst är det halva priset men de verkar ha väldigt stora problem med mossa? Ett byggvaruhus sa att man skulle spruta kemikaljer ex grönfri men är det verkligen bra? Är det inte risk att man får ner det i gräsmatta o liknande där barnen är?
Takpappet på ett tak håller 30-40 år, man säger att betongpannor kan hålla sitt skick i över 100 år, däremot kan man räkna med att byta ut betongpannorna samtidigt som takpappet!?
Man kan inte häller bara spruta taket med högtryck då man bara trycker det längre in i pannorna.
Är tegelpannor verkligen värt det dubbla priset + extra kostnad för läggningen?
Vi ska få nytt tak lagt på 170 kvm som idag har betongpannor. Valet har först blivit Möbäck Modoplus som sägs vara lika bra som Bender Cander(kostar 13-14 kr mer per kvm).
Ju mer man läser ju mer skeptisk blir man dock mot betong pannor, visst är det halva priset men de verkar ha väldigt stora problem med mossa? Ett byggvaruhus sa att man skulle spruta kemikaljer ex grönfri men är det verkligen bra? Är det inte risk att man får ner det i gräsmatta o liknande där barnen är?
Takpappet på ett tak håller 30-40 år, man säger att betongpannor kan hålla sitt skick i över 100 år, däremot kan man räkna med att byta ut betongpannorna samtidigt som takpappet!?
Man kan inte häller bara spruta taket med högtryck då man bara trycker det längre in i pannorna.
Är tegelpannor verkligen värt det dubbla priset + extra kostnad för läggningen?
Det eviga svaret: Tegelpannor alla dagar i veckan.
Åk till något nybyggarområde och titta på taken. Du kommer hitta både betong och tegel och snabbt konstatera att det enda som ser "äkta" ut är tegeltaken.
Har man väl börjat titta på detta är det kört. Känner du att du inte bryr dig egentligen, ta det billigaste.
Åk till något nybyggarområde och titta på taken. Du kommer hitta både betong och tegel och snabbt konstatera att det enda som ser "äkta" ut är tegeltaken.
Har man väl börjat titta på detta är det kört. Känner du att du inte bryr dig egentligen, ta det billigaste.
Även betongpannor är snygga ...... när dom är nya, sedan går det snabbt utför.Polos skrev:
MathiasS föreslog att man ska åka och titta på ett nybyggarområde.
Jo, det kan man göra, men det är nog mer givande att åka och titta på ett område som har 10-15 år på nacken.
Där ser man nog skillnaderna mer tydligt.
Vårt betongtak är idag ca 46 år, visst ser man att det inte är nytt men såhär ser de flesta tak ut efter ett tag, det är egentligen inget som stör oss. Hade det inte varit för att taket behöver bytas av andra orsaker så hade vi inte ens funderat på det. Utseendet mässigt är det alltså inget problem för oss men visst, ett nytt tak är såklart finare, om det är värt 10 000 - 15 000 är en helt annan fråga.
När det gäller mossa, tror jag snarast att det är läget på huset som avgör, framför material. Mossa växer även på tegel.
Jag vill i övrigt påstå att tegel är bättre än betong, inget snack om saken. Men jag tycker inte att det är dubbelt så bra. På ett nybyggt hus, eller hus utan historiskt intresse väljer jag personligen betong.
Ett fint gammalt hus, som man vill bevara, så är det tegel som gäller.
Jag vill i övrigt påstå att tegel är bättre än betong, inget snack om saken. Men jag tycker inte att det är dubbelt så bra. På ett nybyggt hus, eller hus utan historiskt intresse väljer jag personligen betong.
Ett fint gammalt hus, som man vill bevara, så är det tegel som gäller.
Liknande trådar
-
Den eviga frågan: Får jag installera dimmer själv?
El -
Kall radiator, den eviga frågan…
Värme allmänt -
Tjärolja på altantrall, vilken sort ska man ha? (Den eviga frågan).
Färg, Måla & Tapetsera -
Avloppsbrunn - Glasfiber eller betong, den eviga frågan
Vatten & Avlopp -
den eviga frågan vad kostar det att total renover ett lättbetonghus från 50 talet
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.