10 654 läst · 3 svar
11k läst
3 svar
Fräsa betonggolv
Har källare med fukt och mögelskador i uppreglad golvkonstruktion. Planerar att göra ny konstruktion med plastfilm - cellplast - spånskiva+golvvärme. Källargolvet är mycket grovt gjutet, skiljer ca 5 cm mellan högsta och lägsta punkt, stenar i pingisbollstorlek förekommer i betongen som har en strykning av kallasfalt. Total yta ca 100 m[sup]2[/sup].
Jag vill nu fräsa ned betongen för att: få bort asfalten, få bort viss kvarvarande mögellukt, få bra yta för vidhäftning av flytspackel samt minska åtgången av flytspackel pga den stora höjdskillnaden.
Någon som har erfarenhet av att göra denna sorts jobb med betonggolvfräs (Typ Airtec RT320 eller liknande)
Är det möjligt? största fräsdjup? avverkningshastiget?
/Björn
Jag vill nu fräsa ned betongen för att: få bort asfalten, få bort viss kvarvarande mögellukt, få bra yta för vidhäftning av flytspackel samt minska åtgången av flytspackel pga den stora höjdskillnaden.
Någon som har erfarenhet av att göra denna sorts jobb med betonggolvfräs (Typ Airtec RT320 eller liknande)
Är det möjligt? största fräsdjup? avverkningshastiget?
/Björn
Tack!
Jag ringde och kollade med Epox. Dom trodde att det skulle ta nästan orimligt lång tid att fräsa ner ett medeldjup på 3 cm över 100 m[sup]2[/sup]. Då golvet är mycket ojämnt "knaggligt" skulle det också bli svårt
att köra fräsen, som behöver ett hyffsat jämnt underlag från början.
För att få bort höjdskillnaderna rekommenderade de istället att skära spår med jämna mellanrum med diamantklinga till önskat djup och sedan bila bort bitarna mellan.
(Ytterligare en kovändning i projektet...
/Björn
Jag ringde och kollade med Epox. Dom trodde att det skulle ta nästan orimligt lång tid att fräsa ner ett medeldjup på 3 cm över 100 m[sup]2[/sup]. Då golvet är mycket ojämnt "knaggligt" skulle det också bli svårt
För att få bort höjdskillnaderna rekommenderade de istället att skära spår med jämna mellanrum med diamantklinga till önskat djup och sedan bila bort bitarna mellan.
/Björn
hur gick detta Björn? Gamma tråd, men inne på liknande men i mindre skala, 16 kvm.J jernstrom skrev:Tack!
/Björn