Jaha
Då var det dags, min Kärcher har börjat tröttna och visar klara tecken på att vilja gå till vila..
Det är en 650 M som inköptes för ca 15 år sedan och jag har inte varit direkt snäll mot den med många timslånga pass med både het och kallvatten.
Så det ibland tvivelaktiga ryktet man hör om Kärcher stämde inte på denna maskin hade den levt i fem år så hade jag nog varit nöjd ändå, men 3x5 :D

Jag råkade tidigt skada originalslangen så den ersattes med en 25m slang. I övrigt har jag inte skruvat på maskinen överhuvudtaget.

Nu vill jag ha en ny maskin som håller lika bra och med samma prestanda /storlek så vad rekommenderas av dagens utbud?

Maskinen i fråga.
 
  • karcher650m.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hm en HD 5/15 CX Plus FR för lite över 5000:- känns som ett vettigt val, pris här hemma ligger på ca det dubbla i vanlig ordning.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag blir glad varje gång jag ser min Kränzle. Enda jag skulle tänka mig att byta till är en större Kränzle!
 
Kränzle 1152TST. Brutal kvalitetskänsla till och med i plasten. Låt dig inte luras att den "bara" levererar 130 bar. En nackdel med den tyska varianten är att det kan krävas 230V 13A för att driva den (3000W).
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Fluxor skrev:
Kränzle 1152TST. Brutal kvalitetskänsla till och med i plasten. Låt dig inte luras att den "bara" levererar 130 bar. En nackdel med den tyska varianten är att det kan krävas 230V 13A för att driva den (3000W).
Jag körde på 13A i början men upptäckte snart att 10A inte löste ut. Har provat i flera olika uttag kors och tvärs på gården och aldrig blåst en säkring.
 
Instämmer. Kränzle 1152TST!
Förutom att hela tvätten andas kvalitet och gedigenhet så ger den exakt vad den är specad för! Inte nåt sånt där "upp till", "varannan vecka om du har tur" och liknande. Den ger 9,8l/min och 130 bar samtidigt. Dessutom kan man köra varmvatten.

Det var länge sen jag spolade av bilen i en sån där polett-gör-det-själv tvätt men var förbi en sådan för några veckor sedan. Jag hade glömt vilket fjantigt tryck det är i dem! Mycket bättre i Kränzlen. Vario-munstycket gillar jag också. Det går att få väldigt bred spritbild men även smalare för att spola trösklar och fälgar etc.

Min var lite lågt ställd från fabrik och drog ca 2,65kW. Jag har justerat upp trycket en aning, tror den ligger på 133 bar på manometern. Då drar motorn 2,8kW (exakt enligt spec). Vrider man ner till 115 bar drar den 2,3kW så det är justerbart för att anpassa till säkringen om man behöver.

15 m slang på vinda är ett absolut krav tycker jag, nu när jag insett hur otroligt praktiskt det är.
Öppnar garageporten, drar ut slangen, går tillbaka med slangen så den ligger som ett u. Stänger porten med tvätten kvar i garaget. Tvättar av bilen utan att placera om något. Supersmidigt.

Köp min. :) Är hårt sugen på en Profi 175TST 3-fas. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.