PatrikJo skrev:
Är verkligen resultatet dåligt? Eller har du gått och tokgranskat varenda fläck för att du vet att de inte följt dina instruktioner?
Om det verkligen är dåligt, så får du väl be dem åtgärda. Men jag är övertygad om att en målare vet bättre än dig ifall han behöver tvätta eller inte.

Om det är så viktigt för dig att det görs på ditt sätt, varför stoppade du dem inte när du såg att de inte tvättat?
Om du läst mitt första inlägg ordentligt hade du inte behövt skriva inlägget ovan. Där framgår det att jag litar på dem generellt och att det inte är nödvändigt att de gör exakt som vi vill sålänge resultatet blir bra men jag undrar om det finns risk att resultatet blir sämre längre fram (panelen/kvistarna blöder igenom) om de inte tvättat och grundat ordentligt. Nu ser det bra ut på håll men på nära håll bryter panelen igenom. Stannar det så är det helt ok, men har läst att panel som inte tvättats och grundats ordentligt kan börja blöda efter några år. Därav min undran.

Om panelen är gammal spelar det ingen roll, den blöder inte igenom. Grundmålat en gång räcker utmärkt. Nu ska det täckmålas så det är täckt och inte lyser igenom. Måla på tills det är täckt.

Träpanel kan vara svårt att måla. Svarta kvistar lyser igenom ljus (läs vit) färg, det är naturligt. För några år sen var jag tvungen att måla ett tak sex eller sju varv innan jag var helt nöjd. Tror jag använde kvistlack och sen vanlig takfärg.

• Gilla
Åttioettan
  • Laddar…
Vanbeasten skrev:
Om panelen är gammal spelar det ingen roll, den blöder inte igenom. Grundmålat en gång räcker utmärkt. Nu ska det täckmålas så det är täckt och inte lyser igenom. Måla på tills det är täckt.

Träpanel kan vara svårt att måla. Svarta kvistar lyser igenom ljus (läs vit) färg, det är naturligt. För några år sen var jag tvungen att måla ett tak sex eller sju varv innan jag var helt nöjd. Tror jag använde kvistlack och sen vanlig takfärg.
Toppen!
Då tror jag det räcker med en till omgång täckfärg. Det ser bra nog ut nu när man står i angränsande rum och tittar in men tittar man noga kan man ana panelen bakom. Så ett lager till borde då räcka.

Frågar eftersom jag vet att huvudmålaren kommer fråga mig på tisdag om jag tycker det ska på ett lager till.

Vad är det för rum som ska / har takmålats?
Kök och badrum är rum som man bör tvätta, det blir fett / smuts i taken

Vad står det på panelgrunden? Har för mig att jag målade 2ggr med panelgrunden utan täckfärg ( åt mig själv )

Det är ju en sak om det kanske inte behöver grundas två gånger, men har man kommit överens om ett pris baserat på den skrivna instruktionen så har ju målaren hoppat över steg som han fått betalt för och det är ju inte rätt att göra så.

Är det löpande räkning så är ju inte detta relevant dock.

Har huset utsatts för rökare ... kan jag garantera att det på sikt kommer att bli flammigt ... syns ofta inte på direkten.

Nerre skrev:
Det är ju en sak om det kanske inte behöver grundas två gånger, men har man kommit överens om ett pris baserat på den skrivna instruktionen så har ju målaren hoppat över steg som han fått betalt för och det är ju inte rätt att göra så.

Är det löpande räkning så är ju inte detta relevant dock.
Pris och framförallt tidplan är överenskommen. Jag vet dock att de fått ägna mer tid än beräknat åt lösa taklister.

Det är i samtliga rum förutom just våtrummen.

Inga rökare inne såvitt vi känner till (inga spår av inomhusrök).

Taket i vardagsrummet fick sig en strykning till och ser nu i det närmsta perfekt ut.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket i matrummet får av tidsbrist nöja sig med 2 strykningar (varje strykning har tagit ca 6h med pensel). Det är 'good enough'.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Vanbeasten
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.