Hej. Har nu tröttnat på att konstant elda i pannan för att få någon värme hemma.
Leta runt lite och fick ett oförskämt bra pris på en begagnad calmar v33 och 1,5m3 ackumulatortankar med tillhörande pumpar och ladomat 21.

Nu är mina frågor många och säkert lite dumma, men man måste ju fråga för att få svar:)

Är det mycket krångel att installera systemet själv? Är händig och har tillgång till alla verktyg som kan behövas skulle jag tro.

Vad ska man tänka på när man monterar acktankar? Tänker på det där med luftning osv.

Bör man köra ett slutet system? Jag har öppen expansion i dagsläget.

Anpassar man expansionens volym till resterande volym på systemet, eller funkar det kärlet jag har idag då det är avvägt till mängden vatten jag har nu.

Hur gör man med elpatron? Ska det sitta en i varje tank för att få temp i alla tankar eller cirkulerar vattnet mellan tankarna för att hålla en jämn temp?

Den slutliga frågan är om det är värt att göra allt själv, eller om man ska ta in en hantverkare? Tänker mest på pris:)

Inga problem att installera själv. Fortsätt med öppet system om du har möjlighet, du får nog byta kärl dock. Olika inkopplingar har det skrivits mängder om här så sök lite här på forumet. Elpatron sätter du i den tank som har beredare, slinga eller dyl för varmvatten. Komplettera gärna med lite mer ackvolym om du har möjlighet, 1500l är för lite till den pannan. Runt 2000l är mera lagom.

Jag gjorde som du planerar för 3år sedan och installerade själv. Inget svårt.
Fungerar klockrent. Öppet system med expansion på vinden, skvallerrör ledde jag ner i VVS ventilationsrört...

Monterade allt med vanliga gängade blåa rör och det ångrar jag litegrann. Det blev mycket billigt men tog lång tid.
Idag hade jag använt såna tunnare stålrör med presskopplingar, monterat allt och hyrt/lånat en presstång när allt satt på rätt plats.
Tänk på att dra matning och retur så att båda tankarna får lika stort strömningsmotstånd när laddomaten ska ladda upp de.
Satte elpatron i ena bara, och kranar så att man kan stänga av och bara köra med en tank.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.