Hej,
Kan någon vänlig själ hjälpa mig att få kläm på hur min kombipanna fungerar? Är nybliven husägare och frustrerad. Det är en Fokus Eko 20 som endast går på el. Får inte in rätt inställningar. Antingen blir vattnet som går ut i radiatorerna 60 grader varmt eller iskallt så vi har antingen 25 grader varmt hemma eller 18 grader. Vill att temperaturen inomhus ska ligga någonstans mellan 20-22. Har tagit bilder på så som den är inställd nu. Har någon idé på vad jag kan testa för inställningar?
Tack på förhand!
Kan någon vänlig själ hjälpa mig att få kläm på hur min kombipanna fungerar? Är nybliven husägare och frustrerad. Det är en Fokus Eko 20 som endast går på el. Får inte in rätt inställningar. Antingen blir vattnet som går ut i radiatorerna 60 grader varmt eller iskallt så vi har antingen 25 grader varmt hemma eller 18 grader. Vill att temperaturen inomhus ska ligga någonstans mellan 20-22. Har tagit bilder på så som den är inställd nu. Har någon idé på vad jag kan testa för inställningar?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilderna visar en shuntstyrning av äldre modell.
Normalt använder den endast en utomhusgivare för styrningen, vilket ofta fungerar bristfälligt, och ger mycket ojämn temperatur inomhus.
Jag har rivit ner flera stycken och ersatt dem med en modernare styrning med inomhusgivare, Thermomatic EC. Finns både med trådbunden och trådlös inomhusgivare hos t.ex. Rinkaby Rör
Normalt använder den endast en utomhusgivare för styrningen, vilket ofta fungerar bristfälligt, och ger mycket ojämn temperatur inomhus.
Jag har rivit ner flera stycken och ersatt dem med en modernare styrning med inomhusgivare, Thermomatic EC. Finns både med trådbunden och trådlös inomhusgivare hos t.ex. Rinkaby Rör
Det första du ska reda ut är huruvida du har termostater på elementen. I så fall sker värmeregleringen där. Har du inte det är tyvärr en shuntstyrning med innegivare billigaste lösningen.
Elementtermostater är mycket bättre i ett större hus men blir dyrare och man slipper allt tidsödande mixtrande med kurvor.
Eldar du inte i pannan så se till att rökröret är igenpluggat med mineralull eller liknande så behöver du inte värma skorstenen.
Elementtermostater är mycket bättre i ett större hus men blir dyrare och man slipper allt tidsödande mixtrande med kurvor.
Eldar du inte i pannan så se till att rökröret är igenpluggat med mineralull eller liknande så behöver du inte värma skorstenen.
Vi kör med utegivaren för att inte ha onödigt varmt vatten fram till radiatorerna, sedan stryper radiatorventilerna om det blir varmare i huset t.ex vid solinstrålning. Funkar kalas. Har numer en Danfoss, tror den hette comfort 110, köpt på ovan nämnda Rinkaby rör. Tidigare hade vi en TA från 1987 även den med utegivare som funkade bra, tills åskan slog ner.
I vissa rum, typ sovrum vill vi ha kallare och då ställer vi ner termostaterna där.
Finns det någon grund/startinställning i manualen? I manualen till vår danfoss finns en bra beskrivning av injustering av systemet.
I vissa rum, typ sovrum vill vi ha kallare och då ställer vi ner termostaterna där.
Finns det någon grund/startinställning i manualen? I manualen till vår danfoss finns en bra beskrivning av injustering av systemet.
Ja har du termostater på elementen är ju det hela ett ickeproblem.
Nej, det finns ju ingen anledning att shunta ut varmare vatten än nödvändigt. I praktiken innebär upplägget att termostaterna står fullt öppna eftersom vattentempen precis räcker för termostatens inställning.
Termostaten blir då i praktiken endast broms vid fest eller solinstrålning. Sedan kan man ju alltid roa sig med nattsänkning etc om man kör med shuntstyrningen.
Termostaten blir då i praktiken endast broms vid fest eller solinstrålning. Sedan kan man ju alltid roa sig med nattsänkning etc om man kör med shuntstyrningen.
Det finns absolut ingen anledning att INTE shunta ut varmare vatten än nödvändigt. Självklart ska du inte ha termostatventilerna helt öppna utan reglera rumstemperaturen i varje rum för sig helt enligt önskemål mha. elementtermostaterna. Om ledningarna går inne i huset kommer all värme du shuntar ut huset tillgodo.
Ditt resonemang passar in på värmepumpsägare som dras med eländet att värmepumpen inte blir ekonomisk om framledningstemperaturen är högre än nödvändigt.
Synd att du missat en av pelletseldningens största fördelar. Vrid upp framledningstemperaturen så det gott och väl räcker och problemet är löst.
Ditt resonemang passar in på värmepumpsägare som dras med eländet att värmepumpen inte blir ekonomisk om framledningstemperaturen är högre än nödvändigt.
Synd att du missat en av pelletseldningens största fördelar. Vrid upp framledningstemperaturen så det gott och väl räcker och problemet är löst.
Låt den svarta ratten stå på den röda solen som på bilden.
Se till att alla radiatorer har ventilerna inställda i mittläget.
Med det grå vertikala reglaget längst till höger kan du justera in grundläget för temperaturen på framledningsvattnet. Vill du öka temperaturen så ska du justera den uppåt. Flytta den bara lite (en eller två markeringar) och vänta ett dygn för att se hur temperaturen blir. Helst ska ju detta göras när temperaturen ute är någorlunda stabil.
Jag skulle tro att du ska ha en framledningstemperatur på 40-45 grader, men det beror på huset, dess läge och hur välisolerat det är.
När du hittat ett läge med det grå reglaget ska du inte röra det. Om du tillfälligt vill ändra temperaturen inne så gör du det med det röda reglaget till vänster om ratten.
Nattsänkning tycker jag du ska strunta i. Tror inte det ger någon besparing.
Se till att alla radiatorer har ventilerna inställda i mittläget.
Med det grå vertikala reglaget längst till höger kan du justera in grundläget för temperaturen på framledningsvattnet. Vill du öka temperaturen så ska du justera den uppåt. Flytta den bara lite (en eller två markeringar) och vänta ett dygn för att se hur temperaturen blir. Helst ska ju detta göras när temperaturen ute är någorlunda stabil.
Jag skulle tro att du ska ha en framledningstemperatur på 40-45 grader, men det beror på huset, dess läge och hur välisolerat det är.
När du hittat ett läge med det grå reglaget ska du inte röra det. Om du tillfälligt vill ändra temperaturen inne så gör du det med det röda reglaget till vänster om ratten.
Nattsänkning tycker jag du ska strunta i. Tror inte det ger någon besparing.
Som synes har du redan fått olika råd och här kommer ett annat baserat på dina bilder.
Du har förmodligen haft klockan inställd som reglerar dag och nattemperatur. Vredet har då stått i A3. Klockan har kanske inte varit rätt inställd så nattsänkningen har börjat vid fel tider. Nu har du blivit rådd att ställa den i A5 som bara ska styra dagtemp dygnet runt vilket du vill ha och då kan den lika gärna ställas i A6 manuell inställning.
Att du ska ha dina radiatorventiler inställda i mitten läget förstår jag inte. Synnerligen inte när du ska ställa in systemet och ha dem på fullt istället. I vissa fall med delvis öppna ventiler kan man även strypa varmvattnet till andra element beroende på vilket system du har. Värmen i huset blir då ojämn. Sedan kanske du kan sänka värmen i sovrum med vreden till radiatorerna.
Grundinställning på värmekurvor (grå reglaget) har grundläge +-0 och ska ändras efter hur man bor i landet. Den styr vattnets framledningstemperatur till elementen som bör vara närmare 45 grader för att klara lite kyla. Eftersom du även har en innertempgivare rött (reglage) så bör du givetvis skjuta den till 20-22 innan du börjar mixtra med det grå reglaget. Åtminstone om den ska stå i läge A5. Står den i läge A6 så är jag osäker om det påverkar ditt system.
Systemet bör ställas in när det är något jämn temperatur under några dagar och helst med några minusgrader för att sedan inte behöva regleras så mycket i efterhand. En förändring på värmekurvan kan ta ett dygn innan det märks. Likaså så är det med hastiga väderomslag vilket gör att du kan behöva höja eller sänka med grå skjutreglaget. Eller med tempreglaget. Har du dubbla tempgivare en ute i norr och en inomhus så känner system av det fortare.
Nattsänkning om det är lönade eller ej finns det åsikter om. Din nattsänkning står på ca 12 grader vilket är väldigt lågt.
Nattsänkningen startar från 23-24 beroende på dag och slutar 05-06 beroende på dag. De flesta sover bättre med svalare sovrum så ställ den på 18 grader istället. Beroende på livsform låt den starta 1 timme innan ni lägger er och sluta 2 timmar innan ni går upp så märker ni knappt av nattsänkningen. Jag har både nattsänkning och dagsänkning och förstår inte varför huset ska vara extra uppvärmt när jag inte är hemma eller sover. Den extra värmen använder jag när jag är uppe och hemma istället.
Du har förmodligen haft klockan inställd som reglerar dag och nattemperatur. Vredet har då stått i A3. Klockan har kanske inte varit rätt inställd så nattsänkningen har börjat vid fel tider. Nu har du blivit rådd att ställa den i A5 som bara ska styra dagtemp dygnet runt vilket du vill ha och då kan den lika gärna ställas i A6 manuell inställning.
Att du ska ha dina radiatorventiler inställda i mitten läget förstår jag inte. Synnerligen inte när du ska ställa in systemet och ha dem på fullt istället. I vissa fall med delvis öppna ventiler kan man även strypa varmvattnet till andra element beroende på vilket system du har. Värmen i huset blir då ojämn. Sedan kanske du kan sänka värmen i sovrum med vreden till radiatorerna.
Grundinställning på värmekurvor (grå reglaget) har grundläge +-0 och ska ändras efter hur man bor i landet. Den styr vattnets framledningstemperatur till elementen som bör vara närmare 45 grader för att klara lite kyla. Eftersom du även har en innertempgivare rött (reglage) så bör du givetvis skjuta den till 20-22 innan du börjar mixtra med det grå reglaget. Åtminstone om den ska stå i läge A5. Står den i läge A6 så är jag osäker om det påverkar ditt system.
Systemet bör ställas in när det är något jämn temperatur under några dagar och helst med några minusgrader för att sedan inte behöva regleras så mycket i efterhand. En förändring på värmekurvan kan ta ett dygn innan det märks. Likaså så är det med hastiga väderomslag vilket gör att du kan behöva höja eller sänka med grå skjutreglaget. Eller med tempreglaget. Har du dubbla tempgivare en ute i norr och en inomhus så känner system av det fortare.
Nattsänkning om det är lönade eller ej finns det åsikter om. Din nattsänkning står på ca 12 grader vilket är väldigt lågt.
Nattsänkningen startar från 23-24 beroende på dag och slutar 05-06 beroende på dag. De flesta sover bättre med svalare sovrum så ställ den på 18 grader istället. Beroende på livsform låt den starta 1 timme innan ni lägger er och sluta 2 timmar innan ni går upp så märker ni knappt av nattsänkningen. Jag har både nattsänkning och dagsänkning och förstår inte varför huset ska vara extra uppvärmt när jag inte är hemma eller sover. Den extra värmen använder jag när jag är uppe och hemma istället.
Som jag sagt tidigare så spelar framledningstemperaturen ingen roll i TS system. Regleringen skall naturligtvis göras med elementtermostaterna. Varför tror ni att husägaren anskaffat dyra elementtermostater om de inte ska användas.
Gäller både slurpe99 och Patrick E: Sluta ge felaktiga råd till en som ärligen frågar. Ni har läst på Värmepumpsforum.com och tagit intryck därifrån. Värmepumpsägare måste till varje pris hålla ned framledningstemperaturen eftersom en värmepump ger bäst utbyte om den får arbeta med låg temperatur.
Varken slurpe99 eller Patrick E talar om vilka värmesystem de har och hur deras värme framställs.
Har de innegivare eller utegivare? Ingen som vet.
TS värmer oljepannan med ELPATRON! Är det svårt att fatta? Då spelar pannans framledningstemperatur ingen roll alls så länge väermledningarna är dragna inne i huset. All värme som går ut från pannan blir värme i huset vare sig framledningstemperaturen är 45 eller 75 grader.
Shuntstyrning med utegivare kan inte användas för att få jämn temperatur inne och är inte heller avsedd till detta ändamål. Shuntstyrning med innegivare kan däremot användas för att ge jämn temperatur inne och är också avsedd för detta ändamål. För dem som olyckligtvis saknar elementtermostater är shuntstyrning med innegivare den billigaste lösningen men inte den bästa.
Det TS har att göra är att justera sin shuntstyrning så att den ger tillräckligt hög framledningstemperatur dvs.minst 5-10 grader över den behövliga temperaturen. Då får elementtermostaterna möjlighet att reglera temperaturen vilket är deras enda uppgift.
Finns inga pengar att tjäna på att mixtra med shuntstyrningens kurvor och lägga ned en massa bortkastad tid.
Däremot kan jag tipsa om att en modernare framåtbrinnande pelletsbrännare som går att justera effekten på borde ge en klar sänkning av uppvärmningskostnaderna med pannan Fokus Eko 20.
Gäller både slurpe99 och Patrick E: Sluta ge felaktiga råd till en som ärligen frågar. Ni har läst på Värmepumpsforum.com och tagit intryck därifrån. Värmepumpsägare måste till varje pris hålla ned framledningstemperaturen eftersom en värmepump ger bäst utbyte om den får arbeta med låg temperatur.
Varken slurpe99 eller Patrick E talar om vilka värmesystem de har och hur deras värme framställs.
Har de innegivare eller utegivare? Ingen som vet.
TS värmer oljepannan med ELPATRON! Är det svårt att fatta? Då spelar pannans framledningstemperatur ingen roll alls så länge väermledningarna är dragna inne i huset. All värme som går ut från pannan blir värme i huset vare sig framledningstemperaturen är 45 eller 75 grader.
Shuntstyrning med utegivare kan inte användas för att få jämn temperatur inne och är inte heller avsedd till detta ändamål. Shuntstyrning med innegivare kan däremot användas för att ge jämn temperatur inne och är också avsedd för detta ändamål. För dem som olyckligtvis saknar elementtermostater är shuntstyrning med innegivare den billigaste lösningen men inte den bästa.
Det TS har att göra är att justera sin shuntstyrning så att den ger tillräckligt hög framledningstemperatur dvs.minst 5-10 grader över den behövliga temperaturen. Då får elementtermostaterna möjlighet att reglera temperaturen vilket är deras enda uppgift.
Finns inga pengar att tjäna på att mixtra med shuntstyrningens kurvor och lägga ned en massa bortkastad tid.
Däremot kan jag tipsa om att en modernare framåtbrinnande pelletsbrännare som går att justera effekten på borde ge en klar sänkning av uppvärmningskostnaderna med pannan Fokus Eko 20.
På vilket sätt hjälper du Ts att förstå sin kombipanna bättre? Förstår du den bättre så förklara den då för henne.johanpelle skrev:Som jag sagt tidigare så spelar framledningstemperaturen ingen roll i TS system. Regleringen skall naturligtvis göras med elementtermostaterna. Varför tror ni att husägaren anskaffat dyra elementtermostater om de inte ska användas.
Gäller både slurpe99 och Patrick E: Sluta ge felaktiga råd till en som ärligen frågar. Ni har läst på Värmepumpsforum.com och tagit intryck därifrån. Värmepumpsägare måste till varje pris hålla ned framledningstemperaturen eftersom en värmepump ger bäst utbyte om den får arbeta med låg temperatur.
Varken slurpe99 eller Patrick E talar om vilka värmesystem de har och hur deras värme framställs.
Har de innegivare eller utegivare? Ingen som vet.
TS värmer oljepannan med ELPATRON! Är det svårt att fatta? Då spelar pannans framledningstemperatur ingen roll alls så länge värmeledningarna är dragna inne i huset. All värme som går ut från pannan blir värme i huset vare sig framledningstemperaturen är 45 eller 75 grader.
Shuntstyrning med utegivare kan inte användas för att få jämn temperatur inne och är inte heller avsedd till detta ändamål. Shuntstyrning med innegivare kan däremot användas för att ge jämn temperatur inne och är också avsedd för detta ändamål. För dem som olyckligtvis saknar elementtermostater är shuntstyrning med innegivare den billigaste lösningen men inte den bästa.
Det TS har att göra är att justera sin shuntstyrning så att den ger tillräckligt hög framledningstemperatur dvs.minst 5-10 grader över den behövliga temperaturen. Då får elementtermostaterna möjlighet att reglera temperaturen vilket är deras enda uppgift.
Finns inga pengar att tjäna på att mixtra med shuntstyrningens kurvor och lägga ned en massa bortkastad tid.
Däremot kan jag tipsa om att en modernare framåtbrinnande pelletsbrännare som går att justera effekten på borde ge en klar sänkning av uppvärmningskostnaderna med panna Fokus Eko 20.
Var står det att hon har eltermostater på elementen som du tjatar om? Har inte hör någon som bara har en utegivare för shuntstyrning. Men har man båda kan pannan snabbare känna av förändringen och spara lite påstås det. Pannan bör givetvis ställas in innan hon reglerar värmen vid elementen (grundinställning). Du skriver liknande som mig men säger att jag har fel? Hon kanske måste ha så hög framledningstemp som 60 grader då liknande panna rekommenderar det vid eldrift. Det bör hon kunna läsa i sin manual.
Jag rekommenderade henne att ha 45 C för att ha lite marginal. Du rekommenderade henne att ha 5-10 grader över önskad temp alltså 25-30 C vid 20 grader . Hur låg framledningstemp har då värmepumpar som du skrivit? Om hon eldar med pellets ger ledningarna då ingen värme i huset?
Termostaterna på radiatorerna reglerar inte särskilt bra om vattnet som shuntas ut är mycket varmare än vad som behövs. Så helt öppen shuntventil är ingen bra idé. Regleringen fungerar helt enkelt bättre om man håller ner temperaturen på vattnet som shuntas ut till det som verkligen behövs och i första hand använder termostaterna för att stänga av värmen i de rum som blir för varma pga solinstrålning eller annat.
TS fall med termostatventiler på radiatorerna och shuntstyrning utifrån utomhustemperatur fungerar riktigt bra om allt är rätt inställt och inget är trasigt.
Sedan finns det modernare och bättre system som sparar lite energi men det var ju inte TS fråga.
Sedan finns det modernare och bättre system som sparar lite energi men det var ju inte TS fråga.
Liknande trådar
-
Förstår inte mitt luftvatten system
Värmepumpar -
Fjärrvärme drar mycket. Förstår inte hur fjärrvärme fungerar.
Fjärrvärme & Gas -
Huvudsäkring går - förstår inte varför
El -
Förstår mig inte på temperaturstyrningen
Värme allmänt -
Hjälp mig förstår inte hur man ser om regeln sitter i linje med hjälp av snöre! bild
Byggmaterial & Byggteknik