Kul att höra att skadorna sjunker i badrum. Det visar ju att folietätskikt och rör-i-rör är rätt. Det känns ju som rätt väg att gå att implementera detta även i köket. Speciellt riskfyllt är väl installationer såsom ismaskiner i kylar, integrerade kaffemaskiner o.s.v.

Inte minst kylskåp är en riskfaktor. En liten läcka kan pågå oupptäckt under lång tid och orsaka stora skador. Exempel från egna erfarenheter är att om något i kylskåpet lutar mot kylelementet som normalt avfrostar automatiskt kan vatten, som annars skulle ha samlats in för att rinna ned och dunsta på avsedd plats vid kompressorn, ledas till ned till botten av kylskåpet och droppa ned framför eller bredvid droppskyddet. Avrinningshålet där vatten normalt ska rinna ut vid automatisk avfrostning kan täppas igen av ett litet lökskal eller annat skräp och en svag rännil av vatten börjar rinna samma väg som i ovanstående fall.
Jag har råkat ut för båda fall vilket resulterat i en del svartek i parketten under droppskyddet. Båda fall upptäcktes av en slump eftersom det sitter en kåpa vid golvet som döljer en pågående vattenläcka.
Vid nästa köksbygge kommer jag att överväga våtrumsgolv med eventuell golvbrunn.

O
falkn skrev:
Kul att höra att skadorna sjunker i badrum. Det visar ju att folietätskikt och rör-i-rör är rätt. Det känns ju som rätt väg att gå att implementera detta även i köket. Speciellt riskfyllt är väl installationer såsom ismaskiner i kylar, integrerade kaffemaskiner o.s.v.
Jag tror inte att just rör i rör har minskat vattenskadorna.... Dock har säkerligen kraven på att enbart avlopp får komma upp i golvet... Frågan är om inte även att medvetenheten har ökat om hur viktigt det är att badrummen är korrekt utförda? Och då börjat ställa krav på hantverkaren?

Många kylskåp idag har vatten inkopplat... Detta ökar risken för kylskåpen ännu mer...

Jag kör plastmatta och golvbrunn i mitt kök, dock ej under just kylskåpet.

Jag tror det finns ett stort mörkertal i badrummsrenoveringar sista åren, speciellt ROT åren, som kommer visa sig inom kort. Första generationerna från -08 börjar komma lite i ålder och rörelserna i trähus med utbrett kaklande av golv och väggar kommer att börja visa sig.

Antal skador är väl ändå mindre intressant än vilka belopp det handlar om?!

Har skadorna i kök ökat 10% i absoluta antal eller 10 procentenheter relativt totalt antal skador?

För om det är det senare så behöver de ju inte ha ökat nämnvärt, det vet vi inte.

Odjuret skrev:
Jag tror inte att just rör i rör har minskat vattenskadorna.... Dock har säkerligen kraven på att enbart avlopp får komma upp i golvet... Frågan är om inte även att medvetenheten har ökat om hur viktigt det är att badrummen är korrekt utförda? Och då börjat ställa krav på hantverkaren?

Många kylskåp idag har vatten inkopplat... Detta ökar risken för kylskåpen ännu mer...
Det är väl helt klart så att det pratas mer om fuktsäkerhet idag. Det är ju svårt att sälja en BRF eller ett hus idag med ett badrum som det inte finns GVK och Säkert Vatten intyg på. Gemene man vet nu att inte vilken klåpare som helst kan få till ett vattentätt rum.

Just kylskåpen är nog en stor risk, då många inte tänker sig detta som en läckagekälla. Man har blivit indoktrinerade att tänka på allting i badrummet, men inte rör på andra platser.

Skulle vara intressant att se vad som är orsaken till de ökade vattenproblemen. Är det "nymodigheter" såsom inbyggda is- och espressomaskiner, har folk börjat slarva mer i köksbyggen eller sämre kvalité på kranar/kopplingar?
Med sådana här rapporter så tänker jag mig att "Säker vatten" kommer innebära krav på köksbyggen i större utsträckning likt badrumsbyggen. Krav på tätskikt, lutningar i golv, brunnar och helst utfört av en hantverkare.

Om 50 år så måste allt i huset vara dokumenterat och godkänt för att få finnas kvar. :p

falkn skrev:
Det är väl helt klart så att det pratas mer om fuktsäkerhet idag. Det är ju svårt att sälja en BRF eller ett hus idag med ett badrum som det inte finns GVK och Säkert Vatten intyg på. Gemene man vet nu att inte vilken klåpare som helst kan få till ett vattentätt rum.

Just kylskåpen är nog en stor risk, då många inte tänker sig detta som en läckagekälla. Man har blivit indoktrinerade att tänka på allting i badrummet, men inte rör på andra platser.
Gemene man bryr sig inte om Gvk eller säkert vatten intyg . Dom flesta vet inte vad det är

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Se objekten jag varit intresserad gäller i alla fall det jag skrev ovan. Är ett badrum nyrenoverat i en brf för 4 miljoner så måste det finnas papper på det om man ska få igen pengarna.

S
falkn skrev:
har varit på 15 skador där rör i rör har gjort mer skada än nytta

SBH skrev:
har varit på 15 skador där rör i rör har gjort mer skada än nytta
Förklara gärna hur du tänker nu.

S
falkn skrev:
Förklara gärna hur du tänker nu.
det är inte vad jag tänker. det är verkliga skador hos kunder
skada i t.ex badrum. vatten runnit i höljet till kopplingsplats. där runnit ut på golvet.
på grund av dålig drän av kopplingsplats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.