4 390 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
suterräng tegelhus från -59 som jag vill köpa
Har äntligen hittat ett hus som täcker mina och min sambos behov i utrymmen, pris och avstånd från stan. Det ligger 400000 tusen under vår smärtgräns så finns plats för budgivning. Men det är ej besiktat och det ser inte ut som något egentligen är gjort på huset sedan det byggdes dvs laminatmattor, 2glas fönster och eget avlopp. Och det ligger i en lutning. Hur är husen som är byggda i slutet av 50 talet? Beror såklart från hus till hus men generellt drag?
Vi ska gå på visning nästa vecka. Tips och råd inför visning och budgivning? Detta blir antagligen första huset vi budar på.
Vi ska gå på visning nästa vecka. Tips och råd inför visning och budgivning? Detta blir antagligen första huset vi budar på.
Bättre än 70-talet. Min uppfattning är att man satsade mer på kvalitet och robust byggande på den tiden. Ta med byggkunnig kompis på visningen och gå igenom allt gundligt, kryp ner i grunden, på vinen ,garage mm. Be om att få titta en gång till om ni vill gå vidare efter första visningen.
Räkna med att ni får börja med att dränera vilket ju inte är det billigaste. Kolla hur man kommer åt med grävmaskin och om det verkar finnas berg bakom huset.
Tak är ju bra att kolla, är det tegelpannor är det ju bra att lyfta på några men det kan ju bli knepigt på en visning...
Golv är en annan punkt, är det platta på mark så får ni räkna med att lägga in Nivellgolv eller leva med klinker. Plastmatta kan fungera men kanske inget man gillar i längden...
Badrum, i vilket skick är det, går det (eller vill ni) ens använda det?
Fönster lär ni också få byta.
Uppvärmning, är det el eller vattenburet?
Är det vattenburet hur verkar dragningar och rör, rost, avlagringar, etc.
Se till att få ett kontrakt med besiktningsklausul om det blir köp och ta in en BRA besikningsfirma (=knappast Anitcimex)!
Tak är ju bra att kolla, är det tegelpannor är det ju bra att lyfta på några men det kan ju bli knepigt på en visning...
Golv är en annan punkt, är det platta på mark så får ni räkna med att lägga in Nivellgolv eller leva med klinker. Plastmatta kan fungera men kanske inget man gillar i längden...
Badrum, i vilket skick är det, går det (eller vill ni) ens använda det?
Fönster lär ni också få byta.
Uppvärmning, är det el eller vattenburet?
Är det vattenburet hur verkar dragningar och rör, rost, avlagringar, etc.
Se till att få ett kontrakt med besiktningsklausul om det blir köp och ta in en BRA besikningsfirma (=knappast Anitcimex)!
hehe det är ett berg bakom och omöjligt att komma åt med grävmaskin...
Byggnadstyp 1-plansvilla med källare
Uppvärmning Värmepump luft/vatten med vattenburen värme
Energideklaration
Energiklass:
Energiprestanda: 62 kWh/m² (Atemp) och år
Byggnadssätt
Grundläggning: Betongplatta
Grundmur: Betongsten
Stomme: Lättbetong
Fasad: Tegel
Fönster: 2-glas
Bjälklag: Betong
Tak: Betongpannor/Plåt
Utv. plåtarbete: Plåtisol
Byggnadstyp 1-plansvilla med källare
Uppvärmning Värmepump luft/vatten med vattenburen värme
Energideklaration
Energiklass:
Energiprestanda: 62 kWh/m² (Atemp) och år
Byggnadssätt
Grundläggning: Betongplatta
Grundmur: Betongsten
Stomme: Lättbetong
Fasad: Tegel
Fönster: 2-glas
Bjälklag: Betong
Tak: Betongpannor/Plåt
Utv. plåtarbete: Plåtisol
Ta med en geigermätare, finns att låna hos kommunen ibland och mät gammastrålningen på stommen.
Lättbetong från den tiden kan vara Siporex eller Ytong, det sistnämnda strålar oftast oftast (inte alltid).
Har du över 0,3 mikrosivert per timme så är det troligt att det är blåbetong, och den typen av blåbetong som strålar. Då bör du göra en långtidsmätning på radongashalten och kolla hur värdena ligger. Nu är ju "eldningssäsongen" strax över, så det är ju egentligen fel tillfälle att långtidsmäta nu, så en klausul alternativt att huset går för rimliga pengar att du har pengar avsatta för att fixa detta.
Blåbetongen kan stråla 0,3-1,2 mikrosivert, ju lägre strålning, ju bättre.
Man bör ha i åtanke att i stortsett allt stenmaterial strålar, hålstensbetong kan stråla 0,17 mikrosivert t.ex.
Du kan ju ringa till kommunen och uppge fastighetsbetäckningen och fråga om det gjorts någon mätning och be att få resultatet, kan ge en fingervisning även om förutsättningarna kan ha ändrats sedan mätningen gjordes.
Sen kan du ju fråga mäklaren rätt ut också, om det är blåbetong.
Är huset murat upp till nock kan du kolla på vinden, det är sällan man putsade blocken på vinden och då ser du tydligt om blocken är blåa eller vita.
Har man ingen vedeldad/olje/pellets -panna som värmer murstocken och samtidigt har självdragsventilation brukar det oftast resultera i sämre ventilation och därmed högre radongashalt.
Jag själv bor i och köpt ett blåbetonghus med vetskapen att det är blåbetong och den typen av blåbetong som strålar. Bergvärme installerat och murstocken står kall, jag håller på att åtgärda ventilationen just nu, i form av FTX.
Men bara för att slippa ännu en "PANIK, köpt blåbetong hus, känner mig strålad, dolt fel?"-tråd, så råder jag dig att kolla upp detta innan du skriver på något och tar därefter ställning till om du vill köpa eller inte
Du kan ju ha med en klausul i köpeavtalet att om radonvärdet överstiger XXX Bq, skall säljaren återbetala XXX kr för installation av FTX etc.
Att installera själv går väl på 40-60 tusen, beroende på husets beskaffenhet. Ska du ta in firma med radongaranti så är du uppe och nosar på 130-150 innan ROT
Många oroar sig/drar sig för blåbetong hus, inte jag dock.. så länge du inte är rökare så är risken väldigt liten med att bo i huset.
Bara för att det är berg bakom, betyder det itne att det inte är åtkomligt.. Speciellt om huset är murat så har ju någon kommit åt en gång i tiden att slamma blocken och på med asfalt eller liknande samt dränering i form av tegelrör etc.
Lycka till!
Lättbetong från den tiden kan vara Siporex eller Ytong, det sistnämnda strålar oftast oftast (inte alltid).
Har du över 0,3 mikrosivert per timme så är det troligt att det är blåbetong, och den typen av blåbetong som strålar. Då bör du göra en långtidsmätning på radongashalten och kolla hur värdena ligger. Nu är ju "eldningssäsongen" strax över, så det är ju egentligen fel tillfälle att långtidsmäta nu, så en klausul alternativt att huset går för rimliga pengar att du har pengar avsatta för att fixa detta.
Blåbetongen kan stråla 0,3-1,2 mikrosivert, ju lägre strålning, ju bättre.
Man bör ha i åtanke att i stortsett allt stenmaterial strålar, hålstensbetong kan stråla 0,17 mikrosivert t.ex.
Du kan ju ringa till kommunen och uppge fastighetsbetäckningen och fråga om det gjorts någon mätning och be att få resultatet, kan ge en fingervisning även om förutsättningarna kan ha ändrats sedan mätningen gjordes.
Sen kan du ju fråga mäklaren rätt ut också, om det är blåbetong.
Är huset murat upp till nock kan du kolla på vinden, det är sällan man putsade blocken på vinden och då ser du tydligt om blocken är blåa eller vita.
Har man ingen vedeldad/olje/pellets -panna som värmer murstocken och samtidigt har självdragsventilation brukar det oftast resultera i sämre ventilation och därmed högre radongashalt.
Jag själv bor i och köpt ett blåbetonghus med vetskapen att det är blåbetong och den typen av blåbetong som strålar. Bergvärme installerat och murstocken står kall, jag håller på att åtgärda ventilationen just nu, i form av FTX.
Men bara för att slippa ännu en "PANIK, köpt blåbetong hus, känner mig strålad, dolt fel?"-tråd, så råder jag dig att kolla upp detta innan du skriver på något och tar därefter ställning till om du vill köpa eller inte
Du kan ju ha med en klausul i köpeavtalet att om radonvärdet överstiger XXX Bq, skall säljaren återbetala XXX kr för installation av FTX etc.
Att installera själv går väl på 40-60 tusen, beroende på husets beskaffenhet. Ska du ta in firma med radongaranti så är du uppe och nosar på 130-150 innan ROT
Många oroar sig/drar sig för blåbetong hus, inte jag dock.. så länge du inte är rökare så är risken väldigt liten med att bo i huset.
Bara för att det är berg bakom, betyder det itne att det inte är åtkomligt.. Speciellt om huset är murat så har ju någon kommit åt en gång i tiden att slamma blocken och på med asfalt eller liknande samt dränering i form av tegelrör etc.
Lycka till!
Redigerat: