Använder DUAB-husets 50mm "industrislang". Den är grov som attan, d.v.s. inte speciellt böjlig men väldigt stöddig och funkar bra mellan cyklon-rör och rör-maskiner.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Någon som har en bra känsla för om man ska köra standard eller turbo? Har läst litet om tryckfall men vad tycker folk?
 
Jag fick hem min turbocyklon i dag. Snabb leverans (10 dagar) och en helt komplett sats med bra slangar och behållare till cyklonen. Jag var beredd på kinarappel MEN kvaliteten på samtliga delar är verkligen helt ok.

Nå, hur funkar den då? Jo, makalöst bra. Jag gjorde följande test, vägde upp en ölsejdel med spån från klyven. Detta sög jag upp och tömde sedan ur cyklonbehållaren. Till min stora glädje hade cyklonen tagit hand om allt spån.

Kan det vara så att just turbocyklonen med de medföljande slangarna samt helt tätt kärl gör att den funkar så bra? Upplevde inget tryckfall heller. Helt klart nöjd!:)
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Länken fungerar inte....
 
Björn,

Lägg gärna in en länk till den du köpte av. (y)
 
Björn Melander skrev:
Jag fick hem min turbocyklon i dag. Snabb leverans (10 dagar) och en helt komplett sats med bra slangar och behållare till cyklonen. Jag var beredd på kinarappel MEN kvaliteten på samtliga delar är verkligen helt ok.

Nå, hur funkar den då? Jo, makalöst bra. Jag gjorde följande test, vägde upp en ölsejdel med spån från klyven. Detta sög jag upp och tömde sedan ur cyklonbehållaren. Till min stora glädje hade cyklonen tagit hand om allt spån.

Kan det vara så att just turbocyklonen med de medföljande slangarna samt helt tätt kärl gör att den funkar så bra? Upplevde inget tryckfall heller. Helt klart nöjd!:)
Jag har också turbo varianten och den är verkligen sjukt bra. Har kört den som spånsug till, bordssåg, bordsfräs, slipmaskiner, sänksåg, överhandsfräs och rikt/planhyvel nu i ett halvår med ganska mycket smickrande och det har inte hamnat något i dammsugaren, påsen är helt tom!
 
@ Paxman
Absolut, ska fixa både länken till klippet samt adress till kineserna så snart jag är vid datorn.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@ Vextrex
Vad kul att du är nöjd med den också. Fick du också med slangar samt behållare?
 
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
Björn Melander skrev:
@ Vextrex
Vad kul att du är nöjd med den också. Fick du också med slangar samt behållare?
Nej, inga slangar eller behållare! Har byggt egen behållare samt rörsystem. Skrev om det några sidor bak i denna tråden!
 
Björn Melander skrev:
@ Paxman
Absolut, ska fixa både länken till klippet samt adress till kineserna så snart jag är vid datorn.
Länken fungerade för mig, fast den gick till en nedladdning av filmen...jag dock är inte så förtjust i länkar som laddar ned grejer till min dator utan att förvarna om det. Inte för att jag misstror dig Björn, men man bör vara lite försiktig med filer från okända källor.
 
vectrex
Ser jag rätt att du kör en 'tejplösning' mellan din Electrolux-sug och 50mm röret som sedan går till cyklonen?
Har funderat lite men inte kommit till skott med nåt än för egen del. För mycket på gång, för lite tid och prioriteringar.
:)
 
Byttan som följer med verkar liten, jag skulle hellre välja ett större alternativ. Kör jag med fräs eller hyvel så produceras det förvånansvärt mycket spån. Min är på 110 liter och sist jag hyvlade så fick jag tömma två gånger så personligen skulle jag få tuppjuck på en liten behållare. Jag märker också att när behållaren börjar bli full så börjar cyklonen få problem att göra sig av med spånen.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
vectrex skrev:
Har visat denna flera gånger förut. Men den är byggd av 12mm k-plyfa, silikon i alla skarvar på insidan (tveksamt om det är nödvändigt
Jag vill inte vara en messershmitt, men silikonet gör nog bättre nytta på utsidan, då sugs det in i eventuella glipor. Sitter det på en invändig glipa och inte riktigt bitit fast så fladdrar det bara.

Mycket snyggt bygge !
Jag har funderat över att knycka vår hushållsdammsugare , en Philips FC 9162 med typ 15 år på nacken , men med en sugkraft som min Kärcher grovis är avundsjuk på och framförallt en anständig ljudnivå.
 
Tittade precis på filmen och tycker inte det ser ut som en turbo utan standard. Det syns även på bilderna? Turbon har väl en rundad topp som en islatte-to-go

20130618-194121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.