A
Verkar vara en vettig lösning med cellplasten.

Det är inte ofta så populärt att komma med förslaget att lägga in plast i efterhand. (Ganska förståligt). Det man kan göra är att se till att du inte har några otätheter i övrigt upp till vinden. Vindslucka, genomföringar runt skorstenar osv. brukar kunna vara otäta.

Nästa steg är att se till att ventilationen inne är tillräcklig. Ventilerar du bort merparten av fukten inne, så når den ju aldrig vinden. Då säger du antagligen: Men då förlorar jag ju en del av vinsten med tilläggsisoleringen i o med en kraftigare ventilation.
Det är tyvärr så det är också.

Hej
Har läst denna tråd och blir klart intresserad av ämnet. Verkar finnas många ideer om hur ventilation på vinden skall lösas.
Har själv ett hus som är byggt på 50-talet ( ingen diffspärr)med mögelproblem på vinden. Vinden är tilläggsisolerad på 80-talet av den förra ägaren. Taket var i dåligt skick, (original) när vi köpte huset så 2003 la vi om taket, det fanns då viss mögelpåväxt så jag fick rådet att öka på ventilationen, jag monterad mögelstoppers i nock och tog upp luftspalt vid takfoten och bytte den råspont som såg angripen ut. Men jag tycker att påväxten fortsatt istället för att avstanna. Har nu drabbats av vittmögel på delar av den råspont som inte är bytt. Går den att få bort med Boracol?
Har jag med andra ord möjligen för mycket ventilation?
Man vill ju inte täta ventilatioen och ta bort tilläggsisoleringen! Vad kan man göra?
Skall man skyffla ut isoleringen och lägga plast ? Låter lite kneppigt att lägga den på vinden. Kan ju aldrig bli helt tätt hur man än gör.

kodrod skrev:
Nästa steg är att se till att ventilationen inne är tillräcklig. Ventilerar du bort merparten av fukten inne, så når den ju aldrig vinden. Då säger du antagligen: Men då förlorar jag ju en del av vinsten med tilläggsisoleringen i o med en kraftigare ventilation.
Det är tyvärr så det är också.
Detta kan man lösa med en balanserad ventilation med återvinning FTX. Ett måste enligt mitt sätt att se avsett hustyp.

A
piloten skrev:
Detta kan man lösa med en balanserad ventilation med återvinning FTX. Ett måste enligt mitt sätt att se avsett hustyp.
Håller med dig, många tycker dock att det är en dyr lösning på ett befintligt hus.

Raggero: Det kan nog vara så att du har för kraftig ventilation på vinden. Det går ju dock inte att säga rakt av. Har du problem med att du får upp fukt på vinden inifrån, så behöver du göra något åt det i första hand. (Se tidigare inlägg).

Hej Kodord

Håller med dig om att problemet troligen beror på att fuktig inomhusluft tränger igenom bjälklaget och upp på vinden som i och med den ökade ventialtionen nu är kallare.
Men hur tätta bjällklaget på ett befinligt hus?. Det är ju omöjligt att få helt tätt. Har i samabnd med att jag renoverat inne monterat nytt innertak i vissa rum då det gamla ej var så snyggt. I samband med detta plastade jag
det gamla innertaket innan nytt sattes upp. Plasten fästes då under den nya taklisten. Men det gäller ju långt ifrån i hela huset och det lär ju aldrig bli helt tätt runt befintliga innerväggar. Vindslucka finns ej från insidan och övriga genomföringar verkar inte särkillt otäta.
Måste det vara helt tätt för att få effekt? I så fal en omöjlighet i befintligt hus eller kan jag plasta övriga huset ovanifrån genom att ta bort isolleringen lägga plast ovanpå innerrtaket och sedan tillbaka med isoleringen.
Någon som vet om detta skulle kunna hjälpa?

A
Nej det måste inte vara helt tätt för att få effekt, men desto tätare desto bättre. Att du lagt plast i taken på vissa rum är en bra början. Det kan vara bra att tejpa plasten mot väggen med åldersbeständig tejp.

Ska du ta bort isoleringen och lägga ny plast där kan du få problem med att du redan har plast på vissa delar av huset. Det är inte att rekommendera att ha två diffusionstätaskikt i en konstruktion.

Hur har du det med ventilationen inne? Vad har du för system? Om du har självdrag, har du fläkt i bad m.m.?

Innan du börjar riva en massa skulle jag försöka få dit någon som tittar på det och kanske mäter upp lite värden. Annars kanske du lägger ner en massa arbete utan att det ger någon direkt förbättring.

De konvektionsskador som jag har sett där har det synts ganska tydligt var luften har läckt upp och träffat det kalla yttertaket och kondenserat. Man kan ju börja misstänka extra fuktiga utrymmen som badrum etc.

Helst vill man lägga en heltäckande plast över innertaket innan innerväggar inntertak etc monteras, men det är ju inte mycket att glädjas åt när man har ett färdigt hus...

Hej
Det är många som talar om ventilattion, isolering m.m ang. vindarna.
Om man har en katastrof vind som skall renoveras, hur får man bort mögelangreppen (vit mögel). Skall man använda sig av en klorlösning och på med rot borste och sedan pensla med Boracol?
Jag skall totalsanera vinden och ersätta all isolering.
Skall öppna upp så halva övervåningen går i nock.(Ballt sovrum blir det i.a.f)
Har en känsla av att man får en bättre kontroll på ventilationen och ett bättre skydd mot t.e.x mögel om isoleringen ligger under råsponten, kommer att använda Sundolitts ventilationsskivor närmast råsponten.
För att få den nya plasten tät på den del som inte höjs till nock så lägger jag plasten mellan bjälklagen och tejpar alla av slut mot bjälkarna.Det blr 250mm i snedtak och 450mm bjälklag isolering, Gullfiber.

Vad tror ni, är man rätt ute?

Hej igen

Hade väl inte direkt tänkt att sätta igång och riva en massa nu direkt utan försker väl få lite bättre inblick i hur denna "djungel" fungerar.

När det gäller plast, hade jag väl i så fall inte tänkt lägga dubbellt över de rum som är plastade underifrån utan snarst under isoleringen på de delar som ej har nytt undertak. Men plasten kan ju då bara läggas mellan nederdelarna i takstolsfacken och sedan tillbaka med isoleringen.

Ventilation är självdrag, friskluft typ via fresh ventiler i väggarna. Ingen badrummsfläkt ännu men den ingår i planerna att snart få ditt typ en paxfläkt.

Håller med dig om att innan större ingrep görs behöver man få förslag från en eller flera sakkunniga. Är det någon som kan rekommendera någon i GBG området som inte med automatik rekomenderar avfuktare på vinden.

Kan inte alla termer här men är det konvektions skador man pratar om när man ser att fukt utfällts på vissa partier/fläckar. Det som sägs är alltså att börja jaga luft läckage där för att täta lokalt?

Hur får man bort vitmögel på undertaket, intressant fråga som även jag gärna skulle vilja ha svar på. Boracol dödar väl möglet men hur får man bort det? Någon som vet? Har gjort något liknande?

A
Raggero skrev:
När det gäller plast, hade jag väl i så fall inte tänkt lägga dubbellt över de rum som är plastade underifrån utan snarst under isoleringen på de delar som ej har nytt undertak. Men plasten kan ju då bara läggas mellan nederdelarna i takstolsfacken och sedan tillbaka med isoleringen.

Jag skulle nog fortsätta med att plasta invändigt istället då.

Se till att du får in pax-fläkten i badrummet och att kanalen ut är tät. Det låter som en del av dina problem skulle kunna komma av för dålig ventilation. Själv kör jag alltid fläkten under och ett bra tag efter dusch.

Precis som du skriver så ska du täta alla ställen där luft kan ta sig inifrån och upp på vinden.

Plasten du lägger i taket skyddar inte bara mot konvektion utan även diffusion som innebär att fukt transporteras genom material. Även om du inte har fått plast i hela taket så har du minskat diffusionen genom att minska ytan där fukt kan ”vandra” upp på vinden.

Det vita möglet ni pratar om kan vara vit jäst eller Streptomyces. Om det är den senare åker min varningsflagga upp. Vissa av denna sort kan orsaka lungblödning och bör saneras med riktig skydds utrustning.
Det finns inget medel som tar bort mögel, visst det går att döda möglet, men det luktar då oftast mer och sjukahus problemen kvarstår. Så betala inte för dyra preparat som i det långa loppet inte fungerar. Det enda som bör göras är att byta ut skadat material. Det här håller även de flesta mikrobiologiska labben med om. Boracol används vanligen till hussvamp.
Ulrika

Glömde visst en sak. Har varit i många hus som försökt få bort lukt av Geosmin (mögeldoft) med hjälp av ozon.
Efter ca 3månader kommer lukten åter. Det är det jag menar med att betala för något som inte fungerar.

Ulrika

Om jag förstår rätt så är det ingen som gjort ett sådant ingrepp att ta ut isoleringen och lägga plast på ovansidan av innertaket som i vårat hus består av råspont+ takskivor. Får väl i helgen upp på vinden och leta efter misstänkta fuktfläckar där innomhusluften tränger igenom och se om man kan göra några tätningar lokalt där det ser misstänkt ut.
Får väl även fundera vidare på det här med ventilationen.
Många pratar ju om att man får ta ditt någon och titta på problemet. Frågan är bara vem. Är det verkligen så att ingen kan tipsa om detta. Är det ingen som anlitat någon expertis för en sådan här sak?

Tror inte att det lilla mögel som finns är av den omfattningen att det luktar för en människa, Vi eller någon i bekansskapskretsen har då aldrig kännt något men det kan ju bero på att de inte kryper på vinden. Utan här handlar det mer om att mota Olle i grind och hindra vidare tillväxt.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.