Jag tycker att detta räcke är väldigt snyggt, det känns som en ny tagning på det gamla klassiska spjälräcket men att man dessutom får lite extra insynsskydd om man tittar på räcket från sidan. Men hur har de fäst överliggaren i spjälorna? Och hur är spjälorna fästa i altanenen? Det enda sättet jag kan komma på att fästa överliggaren är genom att skrå-skruva, men ser inga såndana hål på bilderna. Vad gäller spjälorna måste de vara fästa från insidan med skruv i altanen, eller vad tror ni? Vad tror ni om denna räckeskonstruktion?
h400-20830314272BDcp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

h400-20830314272VT5Y.jpg

spjälorna är väl skruvade inifrån antar jag och överliggaren vet jag inte. Om inte du har andra tydligare bilder så kan det väl lika gärna vara skruvat uppifrån?

Ja, i värsta fall är det skruvat rakt ovanifrån och i bästa fall är det pluggat och syns inte alls.

Ett utmärkt tillfälle för att motivera ett inköp av en dominofräs kanske? :D

• Gilla
corre
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Ett utmärkt tillfälle för att motivera ett inköp av en dominofräs kanske? :D
Klockrent :)

Leverantörerna av "byggsatsräcken" har en bra lösning. Man skruvar en list eller ett plattjärn på ovansidan av spjälorna, sen lägger man på överliggare (med ett spår för listen) och skruvar underifrån genom listen.

• Gilla
ecb182 och 1 till
  • Laddar…
Smart! Borde ju funka att göra spåret själv med överhandsfräs.

Ja, frågan är bara hur du nu ska motivera ytterligare verktygsinköp? ;) :D

Dum fråga:

Varför är det ett dåligt alternativ att skruva överliggaren uppifrån?

Det är inte så snyggt och så tränger det ner vatten i överliggaren.

Du ska givetvis sätta fast överliggaren med tapp och tapphål. Då får du ju köpa en tappmaskin.

Tappmaskin?? Har jag missat nått? Är det nån kul maskin? Jag har gjort pluggar med pluggborr i pelarborren och sen borrat ur i mitt ekgolv med vanlig borr. Är detta nått bättre? 1458327406420-1796412097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Snyggt ecb!

Bildgoogla på tappmaskin...

Bernieberg skrev:
Leverantörerna av "byggsatsräcken" har en bra lösning. Man skruvar en list eller ett plattjärn på ovansidan av spjälorna, sen lägger man på överliggare (med ett spår för listen) och skruvar underifrån genom listen.
Har du någon länk till webbsida? låter helt klart som en smart lösning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.