jag får oxå is på fönstren, även där jag har 70 cm takutsprång

Vi har alltid frost/is på våra takfönster när det är kylgrader ute. Det lättar när solen kommer fram (el blir varmt ute), men vissa har ju isen kvar längre än andra.. (vi har bara underhållsvärme där12-13 grader på vintern, men elementen är under fönstren - när vi har full värme på, alltså ca 20 grader, så lättar frosten på de berörda fönstren snabbare.. men kan fortfarande vara kvar ganska länge).

:)

daugaard skrev:
det kanske beror på din ventilation, alltså luften är mer stillastående innanför det fönstret. testa att ställa en fläkt riktad mot fönstret
Ah, bra idé, det ska jag testa :)

Vi har nästan alltid frost på TV skärmen.... den står mot en norrvägg!

...men det är lätt att få bort, bara stänga av Netflix, ungarna är som tokiga i den filmen...

;) (sorry, hoppas ok med skämt)

• Gilla
swealp och 4 till
  • Laddar…
Återupplivar.. Har samma fenomen på de fönster där inte takutsprånget skyddar. Någon som testat att montera överbleck ovan fönstret? Finns det någon smart formel för att räkna ut hur mycket man behöver gå ut beroende på fönstrets storlek? Kanske pythagoras på något sätt?

Olle

Det är nog kört, Olle!

Här är det frost på fönstren på alla sidor, oberoende av takutsprång, även alldeles under.
Möjligen lite mindre frost högst upp på långsidornas fönster.

Det gäller bara att hitta rätt kombination av temperatur, fuktighet och klar himmel.
Tecken på vackert väder helt enkelt. Och man behöver inte gardiner :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.