Hej

Jag vill kunna styra en kontaktor med antingen en termostat en strömbrytare eller via en nexa mottagare. Idealt ska styrningarna vara oberoende av varandra.

Går det att koppla in LCRM-1000 som jag gjort dvs så att det ibland ligger matande spänning på utgången (när termostaten eller strömbrytaren är på) och utan att utgående nolla är ansluten? Eller blir jag tvungen att använda styringången på WRM-1000 för att få till de styrningar jag vill ha (men är då beroende av att nexapucken är hel)

nexa LCRM-WMR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ställde denna fråga till nexa:

Jag vill kunna styra en kontaktor antingen med strömbrytare, termostat eller en nexa brytare. Stryrningarna ska helst vara oberoende av varandra

Frågan är om jag kan lägga utgången på en LCRM-1000 parallellt (trappkoppla) med de andra brytarna eller kommer den smälla om det kommer nätspänning på utgången när termostaten eller brytaren slår till? Är det nödvändigt att koppla in den utgående nollan på LCRM-1000?

Alternativet är att använda styringången på WMR-1000 och där koppla in en externbrytare och termostat men då tappar jag redundansen i tillkopplingen av kontaktorn.

De kopplingarna på den bifogade bilden. (samma som ovan)

och fick följande svar:

LCMR-1000 har ett frånskiljande relä (1-poligt) så det bör inte vara något problem att lägga dem parallellt.

Du behöver inte nyttja utgående Nolla.

Med vänliga hälsningar,

NEXA support

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Då är det klargjort hur det går att koppla. Då återstår frågan var det ska kopplas.

Skulle ni sätta en LCMR-1000 i centralen eller bör den huseras i en separat låda? Det finns plats i centralen frågan gäller mer ev brandrisk och kylning.

Kan knappast vara några problem att montera pucken i centralen. Den har dock inget fäste för DIN-skena så själva montaget kan bli lite knepigt.

Det borde gå att stripa fast den i dinskenan men det löser elektrikern säkert på något smart sätt

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.