Hej vi har ventilationssystem med till och från luft. Nu blev jag uppringd av en firma som vill rengöra vår frånluftventilation för ca 3800kr
Detta skall enligt firman göras vart fjärde år. Har ngn på forumet erfarenhet av att detta bör göras eller är det ngt man själv kan klara. Jag kan tycka att det verkar rätt dyrt?
Med vänlig hälsning / Fredrik

Vi har iofs bara frånluft med fläkt på taket.
Fick rengjort våra kanaler för ca ett år sedan. Tror vi gav runt 1000:-

Vad de gjorde hos oss var att köra med en borste kopplad till skruvdragare.
Använde fläkten som utsug så vet inte hur bra det egentligen blir. Kom ut en hel del damm när han rengjorde det sista upp till fläkten men förvånansvärt lite då jag tror att tidigare ägare inte gjort det på ca 25 år.

Hej Dede77
Tack för svaret. Jag är dålig på detta med ventilationen men jag har motor på taket. Vi har nog också frånluftventilation. Spontant känner jag att de är mkt pengar för lite resultat?
Det säljaren sa var att värmen och ventilationen kommer bli stor skillnad på. Saken är den att vårt hus är ganska stort med påbyggd vind som byggdes efter ventilation installerades och vi har fjärrvärme o den är ju som känt lite dyrare nu. Kanske är mer värt att byta ut fönster som tjänat sitt. Innan man kan känna skillnad efter en rengöring av ventilationssystemet?
/ Fredrik

Rengöringen på ett frånluftssystem (d.v.s. som bara blåser ut varm luft utan att ta tillvara värmen) har ingenting med värmen att göra.
Enda anledningen är att se till så ventilationen fungerar och rätt mängd luft byts. Skulle väl snarare vara att det kommer blåsa ut mer varm luft om nu någon/några kanaler skulle vara täppta.

Har du ett system med värmeåtervinning så kan en rengöring däremot hjälpa till att sänka värmekostnaden.
Då sitter det en värmeväxlare någonstans och det är i så fall den som är viktig att rengöra.

Kolla vad du har för system så vet du om det är värt det men 3800:- om det är ett vanligt frånluft låter dyrt.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Ok jag kollar detta. Tack för tipset

På 4 år kan FF kanalerna tappa flöde pga tryckfall och då skapas det helt plötsligt ett över tryck i din kåk. Var sjätte brukar vi säga

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.