Jag var häromdagen på mässan i Malmö och lyssnade på Björn Sundvall, vd för företaget Arid som med hjälp av elektricitet får vattnet att stanna utanför källare med fuktproblem.
Intressant teknik, tycker jag, men det var i ett sidospår som Sundvall fick mig att verkligen reagera.
På en fråga om avfuktare sa Sundvall ungefär att den som kör en avfuktare i källaren ökar problemen, genom att mer vatten dras in i väggarna. Men inte nog med det, kalken dras (eller sköljs) dessutom ur cementen, försvagar den och i förlängningen finns det en rasrisk. För att betongväggarna försvagas.
"Uppenbara problem" tror jag han uttryckte det.
Min fråga till detta kunniga forum:
Håller mitt hus på att rasa för att jag har en avfuktare gående i källaren?
Jag gillar min avfuktare. Den ger ett behagligt källarklimat, långt från fuktig jordkällare.
Men inte i bekostnad på huset.
Intressant teknik, tycker jag, men det var i ett sidospår som Sundvall fick mig att verkligen reagera.
På en fråga om avfuktare sa Sundvall ungefär att den som kör en avfuktare i källaren ökar problemen, genom att mer vatten dras in i väggarna. Men inte nog med det, kalken dras (eller sköljs) dessutom ur cementen, försvagar den och i förlängningen finns det en rasrisk. För att betongväggarna försvagas.
"Uppenbara problem" tror jag han uttryckte det.
Min fråga till detta kunniga forum:
Håller mitt hus på att rasa för att jag har en avfuktare gående i källaren?
Jag gillar min avfuktare. Den ger ett behagligt källarklimat, långt från fuktig jordkällare.
Men inte i bekostnad på huset.
Läs det här inlägget här på BH och du kommer förstå att dit hus kommer att bestå längre än Arid.
https://www.byggahus.se/forum/inredning/255901-dranerar-utan-att-grava-med-arid.html
https://www.byggahus.se/forum/inredning/255901-dranerar-utan-att-grava-med-arid.html
Tack för svaret, Thomas.
Bra att veta den allmänna meningen om metoden.
Fast min fråga är ju egentligen kopplad till min kära avfuktare.
Är den bra eller dålig för mitt hus, där den står och troget jobbar (fast nästan uteslutande på sommaren) i min källare?
Bra att veta den allmänna meningen om metoden.
Fast min fråga är ju egentligen kopplad till min kära avfuktare.
Är den bra eller dålig för mitt hus, där den står och troget jobbar (fast nästan uteslutande på sommaren) i min källare?
Med tanke på hur många avfuktare som står i källare, borde minst ett hus rasat ihop, om Arids påstående stämmer. Kan så vara att kalk urlakas, men då i så liten mängd att det inte är något som ställer till med problem.
Däremot är en fuktig källare ett större problem för dem som bor i huset, så fortsätt använda avfuktaren.
Däremot är en fuktig källare ett större problem för dem som bor i huset, så fortsätt använda avfuktaren.
Den risken lär vara helt på det teoretiska planet.
I praktiken lär den urlakningen vara så minmal att det inte spelar någon roll. Problemet med urlakning ökar med ökad porositet om jag förstått det rätt, och betong gjuten de sista 50 åren får nog anses vara av god kvalitet.
Om detta vore ett stort problem så skulle man nog inte byggt dammar i betong
Dessutom har man ju inte en avfuktare i krypgrunden för att det är roligt. Syftet med deras skrämselpropaganda är ju att folk ska kasta ut som avfuktare och sätta in deras humbug-system istället.
Här är lite litteratur i ämnet för den som vill fördjupa sig; http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1411396&fileOId=3915616
I praktiken lär den urlakningen vara så minmal att det inte spelar någon roll. Problemet med urlakning ökar med ökad porositet om jag förstått det rätt, och betong gjuten de sista 50 åren får nog anses vara av god kvalitet.
Om detta vore ett stort problem så skulle man nog inte byggt dammar i betong
Dessutom har man ju inte en avfuktare i krypgrunden för att det är roligt. Syftet med deras skrämselpropaganda är ju att folk ska kasta ut som avfuktare och sätta in deras humbug-system istället.
Här är lite litteratur i ämnet för den som vill fördjupa sig; http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1411396&fileOId=3915616
Redigerat:
Inomhusklimatet blir torrare men fuktvandringen ökar såklart.
Fast, jag har också svårt att förstå varför det skulle innebära några större problem...
Tänkbart är att vattnet som i ökad mängd passerar genom väggen bär med sig svavelsyra från försurning eller syre och att det skulle gå illa åt bruk och armering på lång sikt.
Fast, jag har också svårt att förstå varför det skulle innebära några större problem...
Tänkbart är att vattnet som i ökad mängd passerar genom väggen bär med sig svavelsyra från försurning eller syre och att det skulle gå illa åt bruk och armering på lång sikt.
Redigerat:
Med tanke på hur många hus som har avfuktare - och har haft under lång tid (och fortfarande står upp och mår bra) så skulle jag inte oroa mig nämnvärt
(nu inte sagt att fukten inte rör sig, eller att allt är perfekt med en avfuktare - bara att jag inte skulle oroa mig för just den saken.. ska så småningom in med avfuktare här med ..)
Mvh Sandra
(nu inte sagt att fukten inte rör sig, eller att allt är perfekt med en avfuktare - bara att jag inte skulle oroa mig för just den saken.. ska så småningom in med avfuktare här med ..)
Mvh Sandra
Urlakning av murbrukets bindemedel sker i alla grundmurar, det handlar om exponering, dvs fuktbelastning och tid.Stl skrev:
I marken finns mikroorganismer som bryter ner oljan och tjäran, man brukar nämna 50 år som förväntad teknisk livslängd för tjära/asfaltstrykning i 2 skikt.
Fukten i bruket mellan block/stenblock fungerar som "bindemedel" så länge man inte frilägger grundmuren.
Jag har aldrig hört talas om en grundmur som kollapsat till följd av avfuktare i grunden trots att jag arbetat med utredning av fuktskador i byggnader sedan 1990.
Jag har själv en avfuktare i grunden, fördelen med denna gentemot kapillärbrytning i väggarnas nederdel är att avfuktaren skapar ett klimat i hela grunden (murar, luft och bjälklag) där mikrobiell tillväxt inte är möjlig. Mikroorganismer kan börja växa vid omkring Rf 70%, därför är vår avfuktare inställd på brytpunkt vid Rf 68%.
Jag tror inte du behöver ligga vaken under nätterna av denna anledning.
Frågan är väl hur mycket vatten/dygn som måste tas bort ur din källare?Stl skrev:På en fråga om avfuktare sa Sundvall ungefär att den som kör en avfuktare i källaren ökar problemen, genom att mer vatten dras in i väggarna. Men inte nog med det, kalken dras (eller sköljs) dessutom ur cementen, försvagar den och i förlängningen finns det en rasrisk. För att betongväggarna försvagas.
Om vi leker med tanken att ditt hus finns i ett sumphål och att det mer eller mindre trycker vatten genom väggen då kommer väggarna att ta skada precis som han säger.
Men om ditt hus finns på väldränerad sandjord och det bara kommer ytterst lite vatten ibland, då borde risken vara liten.
Man ska inte glömma att avfuktaren kommer göra att källaren känns torr och frisk i båda extremfallen,
för den tar bort allt som behöver tas bort...
Så är du nervös, undersök hur mycket din avfuktare kör.
(Och se till att den jobbar mot en lagom fuktighetsnivå som t.ex. 60%RH).
Sant, det måste man ta hänsyn till.scim skrev:
För ett tag sedan "råkade" jag logga elmätare och relativ fuktighet vid en avfuktare i källaren över en längre tid.
Det var intressant att se variationen mellan sommar och vinter, då kall luft som värms får en lägre relativ fuktighet vilket gör att avfuktaren mer eller mindre inte behövdes på vintern (förutom regniga dagar).
Men på sommaren gick den nästan hela tiden.
Som sidonotis kan jag nämna att fall där jag har haft dräneringsproblem utanför källaren har man ganska tydligt kunna se detta på de kalkade väggarna som tar stryk rätt snabbt om det kommer för mycket vatten...
Det dåliga är väl att Arid har rätt...
I teorin.
Fast jag antar att de inte diskuterade hur många tusen års sikt de talade om?
Kolla insidan av din källarvägg.
Om kalk lakas ur källarväggen och dras in, så kommer den inte att omvandlas till gasform. Tvärtom, så bildas det "rosor" på väggarna av kalken vid "fel" förhållande. Det ser ut ungefär som rimfrost och kan ibland ses på väggarna i hus och jordkällare. Många av dessa hus och jordkällare har stått i hundratals, ibland tusentals, år så, har du stor tillväxt av kalkrosor, så kan du fortsätta att fundera runt detta. Kanske ditt hus kommer att rasa, om du fortsätter att köra avfuktaren i åtskilliga decennier. Lämpligt är väl då att ta reda på hur fort dina kalkrosor växer, och hur fort de växer i hus där de kan antas ha vuxit i några hundra år. Min gissning är att du kommer att bli lugnad om du gör en sådan jämförelse.
Dvs om du har några kalkrosor överhuvudtaget.
/ Fredrik
I teorin.
Fast jag antar att de inte diskuterade hur många tusen års sikt de talade om?
Kolla insidan av din källarvägg.
Om kalk lakas ur källarväggen och dras in, så kommer den inte att omvandlas till gasform. Tvärtom, så bildas det "rosor" på väggarna av kalken vid "fel" förhållande. Det ser ut ungefär som rimfrost och kan ibland ses på väggarna i hus och jordkällare. Många av dessa hus och jordkällare har stått i hundratals, ibland tusentals, år så, har du stor tillväxt av kalkrosor, så kan du fortsätta att fundera runt detta. Kanske ditt hus kommer att rasa, om du fortsätter att köra avfuktaren i åtskilliga decennier. Lämpligt är väl då att ta reda på hur fort dina kalkrosor växer, och hur fort de växer i hus där de kan antas ha vuxit i några hundra år. Min gissning är att du kommer att bli lugnad om du gör en sådan jämförelse.
Dvs om du har några kalkrosor överhuvudtaget.
/ Fredrik