Hej.
Jag vet att man inte ska komprimera isolering, men om man ska isolera mellan två skivor som sitter på 45x45 reglar, och det inte finns plats för tjockare, kan man då sätta 70mm isolering? Den blir ju något ihoptryckt men isolerar den sämre än 45mm?
Anledningen till frågan är att jag har 70 mm liggandes till just nu ingen annan nytta.

Det är ju den stillastående luften i isoleringen som isolerar. Desto mer luft, desto bättre. Det är därför det är så bra med att spruta lösull då den blir fluffig och fin, och därför det är sämre när man komprimerar isoleringen. Men har du 70 isolering liggande så hade jag tagit den iaf. 🙂

Man isolerar ju för att spara pengar och det talar för använda det man, kan man inte riva av en cm av ullen?

Plutus skrev:
Man isolerar ju för att spara pengar och det talar för använda det man, kan man inte riva av en cm av ullen?
Låter som ett vettigt råd!

Isoleringen är ju ganska "spänstig", så om man försöker få på en 70 mm skiva att få plats i ett 45 mm utrymme, så kommer nog de omgivande skivorna att bukta ut, och hela väggen att se bucklig ut.

Har man skivor gjorda av A4-papper blir det nog buckligt, annars är det inga problem.

Tack för svaren. Var ute efter om det skulle bli sämre isoleringsförmåga, men ja testar :)

• Gilla
hagv
  • Laddar…
Jag reglade ut med 28 mm gles för rördragning innan jag satte skivor på en plankvägg. För ljudets skull ville jag då passa på att isolera. En 45 mm stenullsskiva gjorde att OSB buktade ut med cc 600 mm mellan reglarna så nog är skivorna lite spänstiga. Slutade med att hag rev skivorna så att de blev hälften så tjocka. Det funkade över förväntan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.