Har du lagt något tätskikt under laminatgolvet eller ligger det direkt på golvspånet?
Är det två avloppsrör med PEM-slang inuti som sticker upp i bakkant? Vad ska du använda dem till?
Visa gärna fler bilder och förklara hur du har tänkt för som det ser ut just nu riskerar du at få rejäla fuktskador i badrummet på nolltid.
Är det två avloppsrör med PEM-slang inuti som sticker upp i bakkant? Vad ska du använda dem till?
Visa gärna fler bilder och förklara hur du har tänkt för som det ser ut just nu riskerar du at få rejäla fuktskador i badrummet på nolltid.
Enligt gvk:
"Våtrum. Vad räknas som våtrum enligt branschreglerna?
Utrymme som normalt, ofta dagligen, utsätts för vattenspolning och vattenspill och där vanligen ett golvavlopp, en golvbrunn, leder bort vattnet.
I bad- och duschrum ställs i regel krav på vattentäthet hos golv och väggar. I toalett, tvättstuga och utrymme med varmvattenberedare nöjer man sig normalt med tätskikt på golv med ett uppvik på vägg."
Kanske inte så relevant i frågan
"Våtrum. Vad räknas som våtrum enligt branschreglerna?
Utrymme som normalt, ofta dagligen, utsätts för vattenspolning och vattenspill och där vanligen ett golvavlopp, en golvbrunn, leder bort vattnet.
I bad- och duschrum ställs i regel krav på vattentäthet hos golv och väggar. I toalett, tvättstuga och utrymme med varmvattenberedare nöjer man sig normalt med tätskikt på golv med ett uppvik på vägg."
Kanske inte så relevant i frågan
det är duschen, den gamla plastmattan ligger kvar under, så den måste väl kunna räknas som tätskikt om nu något vatten skulle komma genom det nya golvet.
men tätar jag noggrannt vid golvbrunnen ska det väl inte vara något problem?
men tätar jag noggrannt vid golvbrunnen ska det väl inte vara något problem?
ja det är i sverige, hemma hos mig
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Enkelt uttryckt, det kommer aldrig att gå att få till en tät anslutning mellan laminatgolvet och brunnen. Men eftersom golvet knappast tål vatten heller, så blir det mer ett akademiskt problem.
Med silikon kanske man kan få till det så att vatten inte direkt rinner ner i springan. Så om målet är att ex. kunna tömma en skurhink i brunnen ngn. gång då och då så kanske du slipper vattenskador i våningen under. Men räkna med att det kommer att tränga igenom några cl. vatten vid en sådqan tömmning. Gör du det inte för ofta, så dunstar vattnet utan att ställa till ngn. dramatisk skada.
Med silikon kanske man kan få till det så att vatten inte direkt rinner ner i springan. Så om målet är att ex. kunna tömma en skurhink i brunnen ngn. gång då och då så kanske du slipper vattenskador i våningen under. Men räkna med att det kommer att tränga igenom några cl. vatten vid en sådqan tömmning. Gör du det inte för ofta, så dunstar vattnet utan att ställa till ngn. dramatisk skada.
Den erfarenhet jag har av laminat så sväller den i skarvarna när man utsätter den för vatten upprepade gånger. Dvs mer vatten än när du moppar golvet. Om golvet sväller så har silikonet svårt att hålla tät mot brunnen.