1 220 läst · 22 svar
1k läst
22 svar
Skat..hrmf..or!
Sida 1 av 2
Hej!
Skatorna i området gör mej galen! >
Här är det tätbebyggt... :-/ Finns det något att göra, kan miljokontoret hjälpa mej? Vad gör ni??
PS. Röda band i träden hjälpte nästan en hel vecka!
/Ulle, snart skat-mördare
Skatorna i området gör mej galen! >
Här är det tätbebyggt... :-/ Finns det något att göra, kan miljokontoret hjälpa mej? Vad gör ni??
PS. Röda band i träden hjälpte nästan en hel vecka!
/Ulle, snart skat-mördare
Jag har inga tips om hur man blir av med skator, förutom att sätta upp metlina över taknock och andra ställen där de gärna sitter.
Bor ni i ett helt nybyggt område? I så fall skulle jag tro att skatorna inte kommer att vara lika dominerande om några år, då växtligheten i trädgårdarna kommer igång. När det blir mer varierad växtlighet än det första årets fyllnadsgrus överallt, kommer det även insekter till växterna och med insekterna kommer småfåglarna. Dessutom syns inte skatorna lika bra om det är lite buskar som bryter siktlinjen här och var?
Bor ni i ett helt nybyggt område? I så fall skulle jag tro att skatorna inte kommer att vara lika dominerande om några år, då växtligheten i trädgårdarna kommer igång. När det blir mer varierad växtlighet än det första årets fyllnadsgrus överallt, kommer det även insekter till växterna och med insekterna kommer småfåglarna. Dessutom syns inte skatorna lika bra om det är lite buskar som bryter siktlinjen här och var?
Nja, det är ju ett äldre område med mycket och höga träd runt omkring. Metlina var ju ett bra tips , ska tipsa även grannarna. Jag ska ändå upp och dra en koppartråd över nocken för att hindra mosstillväxten, det kanske tom räcker med den :-/. Annars sätter de sig gärna på skorstenarna. Och värst är det ju nu med alla skat-ungar som skriker.
Igår jagade de asen (skatorna) in en gråsparv i rutan, som de sedan kalasade på hela dagen, i VÅR trädgård!
/Ulle
Igår jagade de asen (skatorna) in en gråsparv i rutan, som de sedan kalasade på hela dagen, i VÅR trädgård!
/Ulle
Alltid facinerande att få höra om det hat som finns mot kråkfåglar. Jag undrar om det kan bero på att det är "tänkande" fåglar och att det är det faktum att djur verkligen kan tänka som känns så hotande? Annars brukar ju kråkfåglar bara vara aktiva under dygnets ljusa timmar, och då stör de ju knappst någon.
Jag tror det är så som du säger, dom överlistar oss hela tiden!
Generellt störs jag inte av fåglar eller andra djur heller för den delen, men en hel skatfamilj (flera?) som lever rövare ÄR störande! Dom skriker och flaxar kring öronen från morgon till kväll, totalt obekymmrade av människorna runtom. (hoppar lite gäckande ett par steg åt sidan och kraxar gött...)
Rödstjärten och flugsnapparen har flytt, efter gråsparvens öde...
Fanns det inte en tid då man fick betalt för skatben hos länsman, eller var det bara i de svart-vita filmerna??
/Ulle
Generellt störs jag inte av fåglar eller andra djur heller för den delen, men en hel skatfamilj (flera?) som lever rövare ÄR störande! Dom skriker och flaxar kring öronen från morgon till kväll, totalt obekymmrade av människorna runtom. (hoppar lite gäckande ett par steg åt sidan och kraxar gött...)
Rödstjärten och flugsnapparen har flytt, efter gråsparvens öde...
Fanns det inte en tid då man fick betalt för skatben hos länsman, eller var det bara i de svart-vita filmerna??
/Ulle
Hej
En granne som jag hadde tidigare gav dem bröd som han hadde doppat i bränvin(hemkört) sedan tog han dem med luftgevär, kanske inte att rekomendera, men det finns många sätt.
Om de är för besvärlika kan du kräva att kommunen tar dem med skyddsjakt finns särkilda jägare för detta i varje kommun.
Mvh
Göthe
En granne som jag hadde tidigare gav dem bröd som han hadde doppat i bränvin(hemkört) sedan tog han dem med luftgevär, kanske inte att rekomendera, men det finns många sätt.
Om de är för besvärlika kan du kräva att kommunen tar dem med skyddsjakt finns särkilda jägare för detta i varje kommun.
Mvh
Göthe
Kurt - jag tycker de stör på dagtid om man t.ex. är ledig och vill läsa en bok eller äta lunch. Kan vara skönt att få lite lugn och ro emellanåt - de är ganska högljudda och orädda. I alla fall våra. Vi har dessutom en björktrast som är helt tokigt - på allt och alla. Jagade en ekorre häromdagen och var millimeter från att krascha in i mig.....olustigt vild.
Jag skall också prova fiskelinan.
//anna
Jag skall också prova fiskelinan.
//anna
När jag tittade ut nyss satt det tre skator i vår kanins bur och käkade på hans mat !
Det lustiga är att, kaninen som är rädd för allt annat, inte är det minsta rädd för skatorna. Han sitter brevid och tittar på !
Han verkar tycka att de är trevligt sällskap ! ;D
Det går åt mycke kaninmat dock så vi får väl göra nåt åt saken snart !!
/Kicki
Det lustiga är att, kaninen som är rädd för allt annat, inte är det minsta rädd för skatorna. Han sitter brevid och tittar på !
Han verkar tycka att de är trevligt sällskap ! ;D
Det går åt mycke kaninmat dock så vi får väl göra nåt åt saken snart !!
/Kicki
Hur är det med maten åt skatorna, finns det? Inga överfyllda soptunnar, eller annat liknande ?Misse_o_Mojje skrev:
Jaa, och jag går och skiter på grannens dass ;DBerit skrev:
Men likväl som min granne kan säga åt mig att använda min egen toa istället så bör man på något sätt även kunna anpassa sin omgivning i övriga avseenden. Det handlar inte om att man måste ha djuren/naturen inpå sig för att kunna säga att man respekterar den fauna vi har.
swede skrev:Hej
Mvh
Göthe
nja..
har varit med om likande fast då var det i skärgården å istället var det måsar.. Bröd + Sprit = Full mås..
Det värsta var väll att dom blir som du o jag men några snabbsar för mycket = hög ljudda.. dessutom ända in på små timmarna.. Det var ett jävla liv på dom.. >
Morrgonen/förmidagen där efter var det dock tyst riktigt tyst... några satt på en kobbe å höll "truten"
när vi åkte där i från var det Pay back time, lite tutande med kompressor hornet så stack dom. troligen så var dom riktigt bakis , det såg i allafall ut så ;D
Den "mat" skatorna "serveras" i området är småfåglar. Grannen (en äldre dam, som matar småfåglar och ekorrar ur handen) berättade hur hon sett skatorna smaska i sig blåmesarnas nykläckta ungar :'(charta77 skrev:
Som steg ett har jag mailat kommunen, steg två blir att ringa (tjat lönar sej!). Jag tycker att det bästa vore att en yrkes-skat-sanerare tog hand om "problemet".
/Ulle
Åhh, lyllo dej!
/U
/U