Har du släpvagn (och dragkrok på bilen så klart)

  • Antal röster
    166
  • Omröstningen stängd .
pelpet skrev:
Jag hade inte tvekat att sätta drag på en Yaris. Många släpvagnslass är ju väldigt lätta, t.ex stora möbler, trädgårdsavfall och byggsopor. Dessa borde gå jättebra att dra även med en småbil. Dessutom kommer man runt problemet med småbilens begränsade lastutrymme.

Möjligheten att köra runt cyklar tycker jag är viktig också.
Det lutar nog ditåt. Jag kollade begagnade bilar på nätet igår och det känns inte som det lönar sig att byta, alla större bilar i den prisklass vi har råd med på skulle få så dyr bilskatt p.g.a utsläppstillägg att det inte lönar sig. Barnen skulle ändå inte få mera rum i en större bil då säterna vänder bakåt. En dragkrok är nog lösningen här.
 
S
vcx skrev:
Tillåten släpvagnsvikt är ju släpets bruttovikt och inte totalvikt. Med B-kort så är det nog inga problem att köra en (väldigt) lätt lastad 2 tons kärra med alla ovan nämnda småbilar. Detta under förutsättning att tjänstevikten + lasten < bilens tillåtna släpvagnsvikt..

[länk]
Det där stämmer inte! Så kan du bara räkna med E-kort inte med B-kort.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Problemet med släp för mig är inte kostnaden, utan platsen. Därför är jag väldigt tacksam för välvilliga grannar och släktingar.
 
Får låna släp via villaföreningen. Duger gott till att transportera släp, som utgör 90%. Resterande få gånger där jag behöver köra möbler eller annat kan jag hyra billigt. Ville köpa en egen, men det är oväntat när jag räknar på det. Jag hade dock lärt mig backa lite bättre.
 
sinuslinus skrev:
Det där stämmer inte! Så kan du bara räkna med E-kort inte med B-kort.
Nja, både Ja och nej.
Vcx har helt rätt i texten "Tillåten släpvagnsvikt är ju släpets bruttovikt och inte totalvikt." och detta gäller både med B och BE-körkort. Men du har rätt i att man också måste ha koll på maximal tillåten totalvikt för släpet om man har B-körkort.
Bägge dessa uppgifter finns angivna i bilens registreringsbevis.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Har drag och båtvagn, hyr släp de gånger det behövs. Räcker ofta att fälla baksätet på kombin :)
 
K
Har en kompis som lade 600 000 kr på en ny bil, utan dragkrok (men väl en kombi). Jag frågade varför han inte ville ha dragkrok, som i min värld är det viktigaste tillvalet på en bil. Svaret var att han inte vill riskera att behöva dra släp åt kompisar "- Har man dragkrok blir det alltid; du som har drag kan väl hjälpa mig med ditt och datt"

Själv tycker jag att det är värt att hjälpa sina kompisar i bland mot att jag själv vet att jag kan köra hem stora saker.
 
Kallebo skrev:
Har en kompis som lade 600 000 kr på en ny bil, utan dragkrok (men väl en kombi). Jag frågade varför han inte ville ha dragkrok, som i min värld är det viktigaste tillvalet på en bil. Svaret var att han inte vill riskera att behöva dra släp åt kompisar "- Har man dragkrok blir det alltid; du som har drag kan väl hjälpa mig med ditt och datt"

Själv tycker jag att det är värt att hjälpa sina kompisar i bland mot att jag själv vet att jag kan köra hem stora saker.
Va? Om det är så stort problem så borde man kanske skaffa nya kompisar säger jag. :) Företrädesvis sådana som redan har drag på bilen... Tror inte jag har en enda kompis som inte har det... ;)
 
Jag har en viss förståelse, jag tillhör den kategori som "alla" vill ha hjälp av men som ytterst sällan får hjälp tillbaka. Det gäller inte minst dom som är lite längre ut i bekantskapskretsen. :(
 
Låna-ut-släp-frågan, har en enkel lösning. Skaffa släp som kräver BE. Det har "ingen".
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Låna-ut-släp-frågan, har en enkel lösning. Skaffa släp som kräver BE. Det har "ingen".
Perfekt. Då får du väl köra åt "polarna" också .. :wow:
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar erbjuda mig att göra det men då tycker många att dom är till besvär och löser det själva. Win-win.
 
engs
Ja, ekonomiskt är det nog ofta ingen uppsida med eget släp. Men bekvämlighetsmässigt och tidsbesparande däremot, om man har plats för det.

Som flera sagt redan - när man rensar i trädgården, kunna lasta direkt på släpet under en tid, sedan köra iväg med det när man ändå passerar återvinningen i annat ärende.
Slippa köra tillbaka släpet till bygghandeln / hyrstället efter att själva ärendet är avslutat.
Få hem ett spontant blocketfynd etc. Kräver ofta snabba ryck om man ska hinna med.
 
Har ett obromsat 750 kg släp, "proffskvalitet" (svetsat och kraftigt etc). Gav 15 k för det nytt med höga grindar. Har man bara plats till det så duger inte ursäkten att det är billigare att hyra, när man bara använder släp ibland. För med dagens räntenivåer så är den årliga billåneräntan på 15 k ungefär lika med två dagshyror för samma släp på lokala macken här, dvs drygt 600 kr.

Sen är det en sjuk komfort att ha släpet tillgängligt alltid, och slippa åka iväg och hämta och passa tider. Jag har ett litet hus med ett litet garage på en liten tomt, men det är värt det alla gånger!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.