camaro1969 skrev:
är det dessa?
[länk]
men klarar dessa 8 st 3w led? :screwy:
 
sajjen skrev:
Bra beslut att skrota skräp-donen.

[länk] och [länk] klarar båda att driva 8 st 3W-spotar vid 350mA. Båda kan dimmas med fjädrad tryckknapp och båda har stöd för sync-kabel mellan flera drivdon, så att du kan få samma ljusstyrka på båda slingorna.
sen man fick barn har man tänkt mer på säkerheten (brand tex) (y)

mina spottar hette ju 300mA... men såg i nån annan tråd att man kan behandla dem som 350mA... det är väl livslängden som står på spel...

är bästa lösningen för mig att köpa 2 st centrala drivdorn av något av de du länkar till, eller finns det något större som tar alla 15 spottarna?
 
Som jag vill minnas är sagt tidigare i tråden så kan dina 300mA-spotar drivas med 350mA-don. Livslängden kommer att bli kortare. Anledningen till att de är specade för 300mA (och inte det mer standardiserade 350mA) är med största sannolikhet för att LEDarna är andrasortering från fabriken. Det är bland annat därför de kan säljas billigt.

Det don du länkar till på Elot är specat för 15W vid 350mA, det klar med andra ord inte åtta 3W-spotar (24W).

Jag känner inte till något don som klarar 45W vid 350mA.
 
tack för snabbt svar!

beställer de du länkade till från elbutik.se

något mer man ska passa på att beställa när man ändå handlar? som brukar vara billigt där lixom när man ändå "betalar" frakten...
 
Smart!

jag trodde synkkabeln följde med.... hade varit typiskt att glömma den!
 
vad bör man ha för "koppling" från FK till den avklippta kabeln på spoten?`

nån sorts wago eller liknande? kan ju passa på att beställa dem med så slipper man köpa dem på tex clas ohlsson där de troligen är betydligt dyrare...
 
Wago 222 passar bra.
 
  • Gilla
sajjen
  • Laddar…
Bob_the_builder
Nu har jag ju en gång sagt att jag skulle lämna tråden, men eftersom du av någon anledning inte längre litar på din behörige elektriker så kan jag ju upprepa mitt tidigare råd.

Köp hide-a-lites jolly maxi så ingår fjäder (en eljo och en elko) samt synkkabel. Eftersom du verkar vilja spara pengar och tydligen inte har så bråttom kan du köpa dem nya på Tradera. Det säljs några/vecka för ca 300-350 kr.

Finns en för fast pris 499 och en auktion just nu. Länk till auktionen;

http://www.tradera.com/item/301860/...-led-dimmerkonverter-jolly-maxi-us-universal-
 
jo jag litar på min elektriker, troligen kommer det ju fungera, men efter en samlad bedömning gör jag övervägandet att det inte blir sämre med centrala drivrorn. dessutom fick jag in några kronor extra som jag kan lägga på drivdorn (bauhaus prisgaranti på 12% vid inköp av innertak...)

jag är glad att du inte lämnade tråden på riktigt bob!

nu ser jag ju att den jag själv länkat till efter tips från sajjen inte alls är en hide-a-lite... utan en xerolight..
trodde det va samma eftersom de hette jollymaxi! då var det ju tur att jag inte lagt beställningen ännu(y)
hade ju som för mig att det skulle följa med synkkabel.

men på elbutik.se finns 2 modeller... jolly maxi led drivdon & jolly maxi us. är det alltså US-modellen jag ska ha? det verkar som så på din traderalänk bob...
http://www.elbutik.se/product.html/jolly-maxi-led-driver-hide-a-lite?category_id=1270
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=400852&category_id=2172
 
Bob_the_builder
Antar att den andra är en utgången modell (annat E-nr). Specen ser ut att vara densamma (utan att ha detaljstuderat).
 
Bob_the_builder
camaro1969 skrev:
men efter en samlad bedömning gör jag övervägandet att det inte blir sämre med centrala drivrorn.
Men ändå inte riktigt övertygad...
 
Bob_the_builder skrev:
Edit:


Men ändå inte riktigt övertygad...

övertygad om att det inte blir sämre med centrala drivdon = Ja

övertygad om att det INTE skulle fungera bra med medlevererade drivdon = NEJ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.