Är inne på en länge skena, vad rekommenderar ni, 2*1400mm eller en 3000mm?
Har ett litet garage så misstänker att den långa blir lite otymplig samtidigt som den är dyrare än en extra kort samt länkar.

Något bra ställe (helst UK) som man kan köpa allt på? Har kollat toolstop och axminster men ingen har båda delarna. (vill gärna ha ett par tvingar också.
 
3 metersskenan är ett komplement, inget man köper som enda alternativ. skaffa dig två 1400 och kopplingsbeslag. Det är ingen idé att köpa en 3 meters från UK, frakten äter upp all vinst.
 
Dsl skrev:
Är inne på en länge skena, vad rekommenderar ni, 2*1400mm eller en 3000mm?
Har ett litet garage så misstänker att den långa blir lite otymplig samtidigt som den är dyrare än en extra kort samt länkar.

Något bra ställe (helst UK) som man kan köpa allt på? Har kollat toolstop och axminster men ingen har båda delarna. (vill gärna ha ett par tvingar också.
1x1400+1x3000. Lite tråkigt svar men i längden kommer jag att ha rätt. :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
vojma skrev:
3 metersskenan är ett komplement, inget man köper som enda alternativ. skaffa dig två 1400 och kopplingsbeslag. Det är ingen idé att köpa en 3 meters från UK, frakten äter upp all vinst.
Jag har alltså redan en såg och 1400 skena och skulle vilja göra längre snitt (kapar mycket MDF) utan att trixa med att flytta skenan.

Problemet med 3000 är ju att den blir otymplig och ska förvaras :(. Men många tycker ju inte att ihopsättningen av 2 skenor funkar optimalt.
 
Dsl skrev:
Jag har alltså redan en såg och 1400 skena och skulle vilja göra längre snitt (kapar mycket MDF) utan att trixa med att flytta skenan.

Problemet med 3000 är ju att den blir otymplig och ska förvaras :(. Men många tycker ju inte att ihopsättningen av 2 skenor funkar optimalt.
Hopsättningen av två skenor funkar bättre om du har två kopplingsbeslag, ett i varje spår. Mycket stabilare än att bara ha i spåret på undersidan.

Sen, 3000 skena är trevligt, har förmånen att kunna låna en vid behov och den är alltid i vägen när jag haft den hemma. Har för mig att jag har en bild i ngn tråd där jag kopplat ihop 1400+1400+3000 vid altanbygget, då kan vi prata och smidigt och osmidigt på samma gång ...
 
  • Gilla
Mickebandsåg och 1 till
  • Laddar…
Y
Jag har 2 korta och det är ytterst sällan jag orkar skruva ihop dessa, istället chansar man på flytta skenan. Kommer köpa mig en 3000 skena sen när jag vunnit på lotto. :)
 
Det här känns som en fråga som man kan diskutera precis hur länge som helst. Tror det beror väldigt mycket på vad man har för förutsättningar och hur man arbetar. Sett helt till att arbeta med så är ju det ideala precis det Daniel_N beskriver. Men har man inte en stor verkstad där man med lätthet förvarar en 3m skena så får man ju kanske fundera på andra lösningar.
Jag skarvar väldigt ofta mina skenor, och ser inget större problem med resultatet. Man får ju låta det ta sin tid och kontrollmäta med en rätskiva så att den blir rak. Däremot så tar det ju tid och blir avbrott i det man egentligen håller på med. Den största utmaningen tycker jag ligger i att planera arbetet på ett vettigt sätt då man ju ofta vill kunna skifta mellan att såga på längden och på bredden på sina skivor. Att hitta ett sätt så man kan göra så mycket som möjligt med samma konfiguration av skenor kan vara lurigt.
Precis som TS har jag ont om plats att förvara (plus att en 3m inte är så värst smidig att ta med sig i en vanlig bil heller) så jag funderat på att skaffa en skena till så man kan när man börjar jobba skarva ihop två stycken 1400 för att kunna ta de långa snitten och ha en lös 1400 för de kortare snitten. På så sätt uppträder bara skarvmomentet en gång och sen kan man jobba på med en "lång" och en kort skena utan att behöva fundera på i vilken ordning man ska göra vad.
 
Håller med Pyro., med tillägget att en kortare skena än 1400 ofta är smidigare. Rent optimalt funderar jag på att köpa 2 1400 skenor till och kapa den ena till 800-1000 för kortare klappningar.
Dvs 2800 (1400+1400), 1400 och 800-1000

Men som mycket annat är det en kostnadsfråga
 
Jag har en 140 och en delad 140, det är långa minstingen som jobbar mest. Kan rekomenderas.
Perfekt när man sågar passbitar och finanpassar hyllplan som är max 600 (skenan är 800ish)
 
Kör med 2x1600 till Boschen.
Lurar på att handla en 800 skena till ovanstående.
 
pyro skrev:
Jag skarvar väldigt ofta mina skenor, och ser inget större problem med resultatet. Man får ju låta det ta sin tid och kontrollmäta med en rätskiva så att den blir rak. Däremot så tar det ju tid och blir avbrott i det man egentligen håller på med. Den största utmaningen tycker jag ligger i att planera arbetet på ett vettigt sätt då man ju ofta vill kunna skifta mellan att såga på längden och på bredden på sina skivor. Att hitta ett sätt så man kan göra så mycket som möjligt med samma konfiguration av skenor kan vara lurigt.
Skönt att höra att resultatet blir bra! Dock blir jag ju orolig när du säger att man måste mäta, hade föreställt mej att man bara smäcker ihop dem så är det rakt :confused:

Menmen, nu har jag beställt en extra 1400 skena iaf, med 2 länkar och tvingar något jag saknat tidigare (från Lawson-his, så det råkade bli en lackfräs när jag ändå höll på :)) Det lär ju inte bli sämre än idag iaf!

Tack för funderingarna!
 
  • Gilla
Kurtson
  • Laddar…
Kilensnickare skrev:
Håller med Pyro., med tillägget att en kortare skena än 1400 ofta är smidigare. Rent optimalt funderar jag på att köpa 2 1400 skenor till och kapa den ena till 800-1000 för kortare klappningar.
Dvs 2800 (1400+1400), 1400 och 800-1000

Men som mycket annat är det en kostnadsfråga
varför inte köpa en 800-skena direkt?
för den som behövde en 3000 skena, inte såp dumt, du riskerar inga stopp för att du fått skit i skarven. men man behöver en massa storlekar, har 600, 800, 3x1400, men jag använder mina till alla verktygen, från fräs, sticksåg och sänksåg. hade jag plats skulle en 3000 finnas här den med
 
Någon som hunnit testa Makitas sänksåg nu efter ett par år och vill komma med en recension? :D

Har ambitioner om att köpa mig en sänksåg, men vet inte om man ska köpa en Festool som jag tycks mig ha läst mycket positivt om, eller om man ska utöka Makita maskinparken med ytterligare en produkt?

Vill gärna ha för och nackdelar på dem bägge

Tack på förhand!
 
Jag har haft makita i ett några år och det enda jag kan klaga på är:

1. Ingen klyvkniv vilket var nära att leda till en olycka när jag lånade ut sågen.

2. Gummitutan till ritsfunktionen har lossnat och försvunnit.

Annars är jag mycket nöjd med sågen!
 
Är också nöjd med min Makita, dock hade en klyvkniv inte varit fel, men det går att hantera, tex genom att ha en liten träkil redo om man sågar i trä med mycket spänningar i.

Min såg levererades inte helt rätt inställd, snittet blev inte 90grader utan klingan lutade lite inåt. Finns justerskruv för det, men var irriterande. Men å andra sidan, verkar vara så att alla maskiner idag måste justeras in efter inköp...

Skenorna fungerar bra, på önskelistan står en 3m, men priset har avskräckt än så länge. Sen kommer jag köpa en vanlig skena till som skall kapas ned för mindre snitt.

Jag har tyvärr inte provat andra sågar, så någon jämförelse kan jag inte ge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.