Glömde ni inte bygglovskostnaden? Jag fick pröjsa 3500 kr för en 3kW anläggning
 
Oki, men att prata % på vad man säljer av sin solenergi ger jkanske inte en rättvis siffra.
Jag har hört att 25% får man sälja, och då köper du 75% av nätbolaget. Du kanske har bättre koll Magnetens.

magnetens skrev:
Hur mycket el dom hagv kan mata ut på nätet och fortfarande vara mikrokroproducent beror enbart på hur mycket el som han köper/importerar varje år! Vilket inte framgår av hans inlägg?

Själv så har jag exporterat 75% av min produktion.. detta spelar dock ingen roll då jag fortfarnade köper mer än jag säljer på årsbasis. Man kan således exportera 100% av sin produktion och fotfarande vara mikroproducent förutsatt att man köper motsvarande mängd el under nätter och vintern eller vid andra tillfällen då solelen ej räcker till.
 
Finns inga % regler på hur mycket man får sälja av sin produktion. I min kommun krävdes det inget bygglov. Hos mitt elnätsbolag ellevio är det dessutom kostnadsfritt med inmatningsabbonemang även om man skulle vara nettoprosucent så länge man klarar sig med 63A säkring.

Blir lätt en massa missförstånd och konstiga tolkningar av reglerna om man inte är bra insatt, vilket ju i dagsläget är lite onödigt krångligt.
 
Jag köper mer än jag säljer. Det är det enda som räknas. Säljer du mer än du köper blir det andra regler, då går du ju med vinst på anläggningen.
 
Det ser ju inte ut som några stora kostnader här. Man måste ju fortfarande betala abonemangskostnader för elen, nätet, leveranskostnad osv.

Den stora vinsten gör man ju om man kan bli så effektiv och bli självförsörjande så att man helt kan klippa kabeln från de förbannade elbolagen.

Hur många har gått i de tankarna? 75% av mina elräkningar består ju av abonemang, skatt, fakturakostnad, månadsavgift elavtal och skatt.

Varför ska man spara el då? Någon som gått i mina tankar?
 
  • Gilla
Mike99
  • Laddar…
U
Glömmde ni inte batterier? Vad jag förstår är batterier en stor del av kostnaden och behöver bytas? Kanon skrivet i övrigt
 
G
UrbanA skrev:
Glömmde ni inte batterier? Vad jag förstår är batterier en stor del av kostnaden och behöver bytas? Kanon skrivet i övrigt
Inga batterier behövs. Överskottet säljs istället för att lagras.
 
G
magnetens skrev:
Finns inga % regler på hur mycket man får sälja av sin produktion. I min kommun krävdes det inget bygglov. Hos mitt elnätsbolag ellevio är det dessutom kostnadsfritt med inmatningsabbonemang även om man skulle vara nettoprosucent så länge man klarar sig med 63A säkring.

Blir lätt en massa missförstånd och konstiga tolkningar av reglerna om man inte är bra insatt, vilket ju i dagsläget är lite onödigt krångligt.
Jag har läst (orkar inte leta källa nu) att det krävs betydligt mera avtal etc för att få bli nettoproducent.
 
G
steve5432 skrev:
Glömde ni inte bygglovskostnaden? Jag fick pröjsa 3500 kr för en 3kW anläggning
Oftast inte bygglovspliktig. Inte i Motala kommun i alla fall. Men kan variera mellan kommuner, och naturligtvis på utförandet. Att lägga solpaneler i takfallet är ok utan bygglov i Motala.
 
Huddingebo skrev:
Det ser ju inte ut som några stora kostnader här. Man måste ju fortfarande betala abonemangskostnader för elen, nätet, leveranskostnad osv.

Den stora vinsten gör man ju om man kan bli så effektiv och bli självförsörjande så att man helt kan klippa kabeln från de förbannade elbolagen.

Hur många har gått i de tankarna? 75% av mina elräkningar består ju av abonemang, skatt, fakturakostnad, månadsavgift elavtal och skatt.

Varför ska man spara el då? Någon som gått i mina tankar?
Jag har projekterat ett "off grid" projekt till Zimbabwe och det går att bygga en anläggning även för Sverige som skull kunna fungera. Dock skulle jag bygga den med solvärme/celler, acc tankar, pelletsvärme, piezo/sterling generator och batterier. Att jag skulle blanda in så mycket teknik är för att batterier är den dyraste delen och den som har högst kostnad per kWh. Bara solceller och batterier skulle behöva för en vanlig villa vara på ca 15kW och ha ca 5-7000kWh kapacitet. 6kWh lagring kostar idag ca 50 000kr och invertrar för off grid ca 30 000 mer. (Säljare på Tesla påstår att det skulle kosta ca 50 000kr att byta ett 90kWh batteri i en bil, men deras Powerwall kostar ca 8 000kr/kWh)

Det blir alltså svårt att räkna hem detta om du bor i tätort. Har du långt att ansluta så anslutningen kostar 2-300 000kr och kan kombinera med ex pelletsvärme/ved, då kan ett offgrid system absolut vara något att börja räkna på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
G
karljolsson skrev:
Hej
Hur ser det ut med dels moms på det som bolagen betalar dig för överskottselen?
Undrar även gällande försäljning av överskottsel, den är väl skattepliktig i deklarationen?
Kapitalinkomst på produkt. Ifs gräns på 40k men det är ju helt beroende av att du inte har något annat att dra av där.?
[länk]
Vad jag har förstått behöver man registrera sig som momspliktig, men så länge man inte är nettoproducent så blir det inte någon skattepliktig vinst och du kommer heller inte behöva betala in någon moms eller få tillbaka någon. Men administrationen behövs tydligen...

Producerar du mer el än du förbrukar på årsbasis är det helt annat.
 
G
gäst skrev:
"75 öre/kWh, inkl moms. (Här kan naturligtvis både regler och avtal ändras över tid, men det ger troligtvis ingen stor påverkan på resultatet.)"

Helt fel antagande att det inte har så stor påverkan på resultatet. Finns ingen garanti att det betalas ett öre i framtiden. Då kommer anläggningen aldrig att betala sig om inte elpriset stiger väldigt mycket.
Håller med. Största problemet med kalkylen är dock antagandet om att skattesubventionen med 60 öre/kWh skulle bestå i 25 år. Jag önskar att jag kunde skriva avtal med staten om det.
 
G
gäst skrev:
Varför har man inte räknat med inflationen???
Svårt förutsäga inflationen. Ännu svårare att förutsäga utvecklingen på elpriser. Att bortse från inflationen och elprisets utveckling anser jag är helt ok. Det gör kalkylen försiktigare.
 
G
Robert-san01 skrev:
Du är medveten om att den energi dina solceller kommer att ersätta är till stor del vattenkraft och den ger i det närmaste ingen CO2?

[länk]

Har du kollat vilket CO2 footprint Kinesiska paneler/celler har inkl produktion och frakter? För att inte tala om miljöpåverkan som produktion av kristallina paneler har.

[länk]

För privatpersoner anser jag att det i dagsläget är klart mer lönsamt att se över husets isolering och uppvärmning så man kan få ner energibehovet på vintern. Där kan vi göra en stor miljöinsats!
Se över isolering och uppvärmning är definitivt mer lönsamt.

Jag tror inte det produceras mindre vattenkraft pga solcellerna, så även om vi i Sverige använder mestadels vattenkraft så llever vi i en global värld och den vattenkraft som exporteras från Sverige (alt minskad import av annan el) innebär i slutändan att kol eller olja inte eldas någonstans i världen.
 
G
Laths skrev:
Lite fakta fel när man säger att man kan sälja 50% av sin el, eller tolkar jag det fel?

"Om man matar ut mer el på nätet än vad man förbrukar under ett kalenderår uppfyller man inte längre kraven för mikroproduktion utan klassas istället som småskalig elproduktion. Därtill tillkommer elnätsavgift och en årlig avgift för mätning, beräkning och rapportering." Saxat från en solleverantör.

Dvs mer kostnader tillkommer. Sen har en växelriktarer jag känner till garanti på 5år, så att slå ut växelriktarens kostnad på hela solpanelens livslängd låter som en glädjekalkyl, eller?
De räknade i kalkylen med byte efter halva tiden. Dvs 12,5 år.

50% är mindre än 100%, dvs man är mikroproducent, ej nettoproducent. Dvs enklare regler och inga av de extra kostnaderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.