Hej! Vi har fått en mindre vattenskada pga läckage mellan självs vasken och början på plaströret (ingen aning om facktermerna). Allt är installerat av en rörmokare, men rören sitter lite löst och det finns rum för rörelser mellan vask och rör. Finns det något vi kan göra (täta/limma?) eller måste allt bytas ut? Mycket tacksam för svar... Det här förstörde hela helgen.
Ta en bild uppifrån så ser vi hur det sitter från det hållet. De jag har sett sitter det en skruv upifrån som borde gå att skruva åt om det nu sitter löst.
Hm...
Var menar du att det läcker? Kan du lägga in en pil?
Eller, hm, så här:
Är det där jag har satt ett vitt streck? Mellan plåten i vasken och den grå plasten? Där det ser lite äckligt ut liksom?
Om det är detr, så ska det sitta en skruv inifrån vasken, så att man kan lossa den grå plasten. Mellan plåt och plast ligger en packning den kan du byta. Om det är där det läcker alltså?
Det ser lite mysko ut till höger , de två rören som går i varandra fattas det inte nåt där?
Eller, hm, så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det där jag har satt ett vitt streck? Mellan plåten i vasken och den grå plasten? Där det ser lite äckligt ut liksom?
Om det är detr, så ska det sitta en skruv inifrån vasken, så att man kan lossa den grå plasten. Mellan plåt och plast ligger en packning den kan du byta. Om det är där det läcker alltså?
Det ser lite mysko ut till höger , de två rören som går i varandra fattas det inte nåt där?
Ja, precis! Det läcker där du markerat med vitt. Ska försöka ta en bild uppifrån.
hnurre skrev:Hm...
Eller, hm, så här:
[bild]
Jodå mitt i där så finns det en "skruv" med ett hål i mitten. En redig mejsel så når du över hålet och kan säkert dra åt några varv när du centrerat själva tratten.
Jaha, där ja! Åh tack tack tack! Nu är det tätare redan ni är ju bäst!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 450 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 450 inlägg
Jag tycker det ser ut som det är något som är kladdat på undersidan av plåten, silikon?
Om skruven ändå varit lös så skruva loss den helt och bekräfta att det verkligen ligger en packning där och att den ligger rätt.
Om skruven ändå varit lös så skruva loss den helt och bekräfta att det verkligen ligger en packning där och att den ligger rätt.
Nej, det fattas inget där. Helt korrekt, packningen är djupt inne. Det är en teleskopfunktion i den delen.hnurre skrev: