18 995 läst · 11 svar
19k läst
11 svar
Kan man dra EKK light löst i väggar och i golvlist?
Hej!
Behöver komplettera med lite eluttag i köket. Första tanken var att fräsa in vp-rör i väggarna, men då brädväggen med påspikad masonit endast var 20 mm så blir det inte mycket material kvar om man skall få plats med 16mm rör.
Fick då en annan ide, och den är att gå från närmsta uttag vid fönsterbänk. Borra hål i underkant dosa och nederkant vägg och trä in tex en ekk light, dragavlasta den i dosan och fiska ut den nere vid golvet. Sedan låta den gå i golvlist med spår för kablar och på lämpliga ställen, borra hål i väggen, trä in kabeln och upp till infällda uttag.
Är det en godkänd installation, eller är det någon som har en annan, bättre ide?
Behöver komplettera med lite eluttag i köket. Första tanken var att fräsa in vp-rör i väggarna, men då brädväggen med påspikad masonit endast var 20 mm så blir det inte mycket material kvar om man skall få plats med 16mm rör.
Fick då en annan ide, och den är att gå från närmsta uttag vid fönsterbänk. Borra hål i underkant dosa och nederkant vägg och trä in tex en ekk light, dragavlasta den i dosan och fiska ut den nere vid golvet. Sedan låta den gå i golvlist med spår för kablar och på lämpliga ställen, borra hål i väggen, trä in kabeln och upp till infällda uttag.
Är det en godkänd installation, eller är det någon som har en annan, bättre ide?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 476 inlägg
Rent allmänt är det tillåtet med dolda kablar i väggar och lister mm. Det finns en stor mängd tillåtna förläggningssätt. En viktig fråga är vilket skydd kabeln får mot genomspikning och annan åverkan. Där väger normal förläggning tungt, dvs att dolda ledningar går där man förväntar sig att finna dem, eller att de är löst förlagda och därmed ska glida undan för en spik. Det är denna bedömning du får göra i ditt fall. Vissa golvlister som är konstruerade för att gömma en kabel har t.ex en klisterlapp som varnar för detta. Vi har ett antal trådar om kabel i golvlist etc där åsikterna går isär. I Sverige är dold kablar ovanligt, det kommer du säkert att få höra. Här använder vi FK i rör
I det här fallet kommer kablarna ligga helt lösa i väggen så ur genomspikningssynpunkt borde detta vara en bättre lösning än förläggning i rör. Och golvlisten som jag tänkt använda är ju S-märkt och har klisterlappar som varnar för kabel.
En annan tanke jag hade var att med hjälp av sänksågen spåra upp en kanal allra längst ned på väggen så att jag får en glipa mellan golv och vägg så jag får in ett 16mm vp-rör som jag sen döljer med en vanlig golvsockel. Skulle det tillfredställa FK-förespråkarna?
En annan tanke jag hade var att med hjälp av sänksågen spåra upp en kanal allra längst ned på väggen så att jag får en glipa mellan golv och vägg så jag får in ett 16mm vp-rör som jag sen döljer med en vanlig golvsockel. Skulle det tillfredställa FK-förespråkarna?
Medlem
· Halland
· 4 105 inlägg
Generellt tycker jag att utanpåliggande installation skall vara just utanpåliggande. Och brädvägg med påspikad masonit antyder ju att byggnadsåret är 30-tal eller äldre. Ser det verkligen så hemskt ut med utanpåliggande? Varför inte dra en utanpåliggande EKLK vertikalt ner till golvlisten och där låta den följa golvlisten (måla ev EKLKn för att dölja den visuellt) och så sätta uttag med tangentialanslag mot golvlisten. Borde se tidstypiskt ut. Jag gjorde så i mitt hur från 1974 och jag tycker det ser helt ok ut.
Ett alternativ är ju ROT-dosor i väggen på standardhöjd och så borra typ 30-40mm hål i brädväggen vid väggreglarna så du kan borra bort 20 mm regel och låta VP-slang gå förbi och sedan lägga igen hålen på lämpligt sätt men det är ett himla jobb. Men borde gå att fiska slangen mellan reglarna med en pianotråd eller liknande.
Ett alternativ är ju ROT-dosor i väggen på standardhöjd och så borra typ 30-40mm hål i brädväggen vid väggreglarna så du kan borra bort 20 mm regel och låta VP-slang gå förbi och sedan lägga igen hålen på lämpligt sätt men det är ett himla jobb. Men borde gå att fiska slangen mellan reglarna med en pianotråd eller liknande.
EKLK är onödigt att välja i ett torrt bostadsrum. EKRK ( kulo) är ett tunnare alternativ som blir snyggare.
Skall däremot kabeln fortsätta till fuktiga rum eller utomhus, då är inte EKRK något alternativ.
Skall däremot kabeln fortsätta till fuktiga rum eller utomhus, då är inte EKRK något alternativ.
Redigerat:
Antar att du menar att man smyger in kabeln i väggen precis intill apparatdosan?elmont skrev:
Huset är från -61 och all annan installation är infälld.Anders_Nilsson skrev:
Funderade på det men det känns som, precis som du säger, att "det är ett himla jobb"Anders_Nilsson skrev:Ett alternativ är ju ROT-dosor i väggen på standardhöjd och så borra typ 30-40mm hål i brädväggen vid väggreglarna så du kan borra bort 20 mm regel och låta VP-slang gå förbi och sedan lägga igen hålen på lämpligt sätt men det är ett himla jobb. Men borde gå att fiska slangen mellan reglarna med en pianotråd eller liknande.
Ingen som har någon synpunkt om mitt andra alternativ: Att att med hjälp av sänksågen spåra upp en kanal allra längst ned på väggen så att jag får en glipa mellan golv och vägg så jag får in ett 16mm vp-rör som jag sen döljer med en vanlig golvsockel och sedan går in genom väggen under golvsockeln med slang upp till uttagen?
Så kan du göra men det verkar ju också vara "ett himla jobb", mindre att återställa iofs så det är enklare trots allt. Att fälla in dosor för att sen borra in utanpåliggande kabel verkar vara sämsta alternativet bättre då att göra en korrekt utanpåliggande installation.Noobe skrev:Ingen som har någon synpunkt om mitt andra alternativ: Att att med hjälp av sänksågen spåra upp en kanal allra längst ned på väggen så att jag får en glipa mellan golv och vägg så jag får in ett 16mm vp-rör som jag sen döljer med en vanlig golvsockel och sedan går in genom väggen under golvsockeln med slang upp till uttagen?
Lös kabel i väggar är nått som nästan alla yrkesmän INTE vill hålla på med. Inspacklad/målad kulo och rotdosor är i mina ögon fullgoda alternativ om man vill göra det enkelt. Vill man lägga lite mer tid på jobbet gör man som Anders_Nilsson beskriver, kanske ännu lättare att med en såg såga upp "luckor" i väggen, som man sedan skruvar tillbaka, för att kunna göra en "riktig" infälld installation.
Ps
Det finns infällda uttag som man kan gå in med kulo i UTAN att borra hål i väggen.
Ps
Det finns infällda uttag som man kan gå in med kulo i UTAN att borra hål i väggen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Det är nog få som vet hur en snyggt, korrekt förlagd kabel mot en golvlist ser ut. Det är många kunder som blir förvånad över vad diskret installation det ändå blir med en utanpåliggande kabel. I alla fall om det bara handlar om någon enstaka.
//Patrik
//Patrik