Hej, min fråga är väldigt enkel. Jag är mest fundersam över hur jag ska gå tillväga att såga ut följande form:
Till skillnad från bilden vill jag ha denna "rabbet" på kortsidan av träbiten.
Detta kommer vara målet:
https://youtu.be/dBEK_Jyfvek?t=130
Sågdjupet och att det blir rakt är grundläggande så behöver jag specifika maskiner och arbetsbänk för detta?
Tex, med en geringslåda, går det att ställa in sågdjupet där så att man inte sågar igenom sin träbit?
Och hur hade ni sågat på höjden, dvs. tänk er att brädan står på kortsidan.
Alla tips mottages tacksamt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till skillnad från bilden vill jag ha denna "rabbet" på kortsidan av träbiten.
Detta kommer vara målet:
https://youtu.be/dBEK_Jyfvek?t=130
Sågdjupet och att det blir rakt är grundläggande så behöver jag specifika maskiner och arbetsbänk för detta?
Tex, med en geringslåda, går det att ställa in sågdjupet där så att man inte sågar igenom sin träbit?
Och hur hade ni sågat på höjden, dvs. tänk er att brädan står på kortsidan.
Alla tips mottages tacksamt.
Produkter som diskuteras: "geringslåda"
Geringslåda i trä Sjöbergs
Robust låda för gering
279 kr inkl moms
Läs mer
Med bordssåg eller fräsbord gör du det där enkelt.
För att göra en temporär gjutform så verkar det overkill med rabbet! Spänn ihop bitarna bara, eller missförstår jag något?
För att göra en temporär gjutform så verkar det overkill med rabbet! Spänn ihop bitarna bara, eller missförstår jag något?
Jag kollade inte så noga så jag fattade inte storleksfunktionen. Hursomhelst så utgår den ifrån 4 L-former som spänns ihop. Att skarven i L-et är gjord med fals(rabet) är inte jätteviktigt. Skruva bara ihop den skarven istället!
Ok!
Tänkte att falsen skulle ge mer stadga och exakthet(Det är ju snyggt när saker är exakta), men det kanske inte blir så stor skillnad då?
Hur hade du gått tillväga för att såga en fals? Fräsa ut den med handöverfräs eller sågbord?
Tack!
Tänkte att falsen skulle ge mer stadga och exakthet(Det är ju snyggt när saker är exakta), men det kanske inte blir så stor skillnad då?
Hur hade du gått tillväga för att såga en fals? Fräsa ut den med handöverfräs eller sågbord?
Tack!
Jo, rabet ger stadga och exakthet (förutsatt att den är noggrant rätvinkligt gjord). I detta fallet (en mindre gjutform) så anser jag att det inte behövs. Ännu bättre sett ur "stadga och exakthet" hade varit en "box joint" (fingerskarv), men det är ännu mer overkill för en så liten gjutform.Dagwood skrev:
Ett bra sätt att sätta ihop dom med enkla medel är att limma och skruva ihop dem stumt mot varandra. När limmet torkat så tar du ur skruvarna och borrar hål där skruvarna suttit (t.ex. 8mm). I detta hål pluggar du med en 8mm plugg som du sen sågar av och stämjärnar jäms med ytan. Avluta med sandpapper. Detta blir stabilare än en enkel limmad fals. Betydligt enklare att göra utan bordssåg och/eller fräs.
En sån där fals hade jag gjort på bordssåg. Fräsbord är också en möjlighet och handhållen överfräs ytterligare en, det är dock det krångligaste sättet av de 3.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur sätta reglar i ett trapphörn utan gering
Altan & Uteplats -
Dresselhaus trallskruv från Hornbach, bu/bä?
Altan & Uteplats -
TIps fixa till tråkig hörna
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
Hur sammanfoga gerade hörn utetrappa mm
Altan & Uteplats -
Sammanfoga limträ i hörn
Byggmaterial & Byggteknik