Hej!

Vi har behov av att bygga ut vårt hus då familjen växer. Har en stor tomt och tillsynes optimala förutsättningar för tillbyggnation. Dock är nästan hela våran bakgård prickad mark. På andra sidan huset har vi en bilväg. Det återstår alternativet att bygga på gaveln, men där går det en fjärrvärmekabel och andra ledningar som sätter stopp för våra planer. Kan man gjuta platta över en sådan, alternativt dra om den eller har någon nån annan annan lösning?

Hej,
Jag har själv fjärrvärme och har nu byggt om garaget. Vi la bottenplattan så att fjärrvärmen gick upp i väggen. Vi rörde inte själva dragningen. Vi kommer senare att vara tvungna att dra om ledningarna inomhus. Detta måste, som jag förstår det, en rörmokare med "svetslicens" göra. Det är inga klämkopplingar hos oss utan det är svetsade kopplingar.

Jag tycker att du ska gå in på ledningskollen till att börja med, markera område du vill gräva. Då får du koll på vad som finns i marken. Hör sedan med företagen gällande omdragningar ifall det krävs. Inget är omöjligt men det kan kosta en slant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.