1 965 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
8" timmerhus utan ytter/innerväggar
Hej.
Är det någon som har byggt/bor i ett timmerhus av 8" furu utan ytter och innerväggar, alltså synligt timmer utan isolering. Jag är lite nyfiken på hur väl isolerat det blir
Är det någon som har byggt/bor i ett timmerhus av 8" furu utan ytter och innerväggar, alltså synligt timmer utan isolering. Jag är lite nyfiken på hur väl isolerat det blir
Vi bodde under en vinter i en timmerstuga av ungefär de mått du funderar på. Tyckte inte att det drog någonstans. Däremot var golvplankorna lite glesa så man fick ha mattor. Det fanns öppen spis med insats och elräkningen var ganska stor för att vara en så pass liten stuga.
Vi kommer antagligen bygga nytt, och jag jobbar inom byggnadsvård med gamla hus så isoleringsbiten blir inga problem. Jag tänkte mest om väggarna var kalla, då de blir en enda stor köldbrygga. Men ditt svar hyser hopp om framtidenHemmakatten skrev:
Det motsvarar ett U-värde på ca 0,6W/m2K. Detta är 4-6 gånger sämre än än modern regelkonstruktion, men samtidigt dubbelt så bra som en massiv tegelvägg. Problemet blir att få tillräckligt tätt. En murad vägg har ju fördelen att den blir tät och kan lagra värme vilket gör att jag tror ni i praktiken behöver ungefär samma värmetillskott alt. mer.
Ska detta vara permanent boende så får ni aldrig bygglov för en så dåligt isolerad konstruktion.
Ska detta vara permanent boende så får ni aldrig bygglov för en så dåligt isolerad konstruktion.
Liknande trådar
-
Gardena R80li Står LADDAR på display utan att vara i dockstationen.
Robotgräsklippare -
Hej!Jag skall renovera mitt badrum,badkarsblandaren är från 80 talet.Tog måttet cc40mm,utanpåliggande rör.Vilken blandraren skall jag ha.🤔
Badrum -
Rätt system för ett stort timmerhus utan något befintligt system
Värmepumpar -
Se när 18-åring bygger timmerhus utan maskiner - bara handverktyg
Artikelkommentarer -
Hjälp! Isolering vindsbjälklag utan fuktspär på Timmerhus från 1890
Lösvirke & Timmerhus