Uj, du får lägga upp lite fler bilder. Vilket Frankensteinmonster :)
 
Det blir fler bilder snart. Intryck efter lite provkörning:

Jag tror inte att jag får tillräcklig kylning. Motorkylningen behöver göras om.

Moderna dammsugare låter förvånansvärt lite med tanke på hur mycket dammsugarmotorer låter.
 
Har man plockat itu en CT22:a så förstår man hur man kan dämpa ljudet. Det är faktiskt inte en helt enkel sak. Den maskinen är dock inte världens tystaste dammsugare...
 
Nu är ljudet här inte ett jätteproblem eftersom den lämpligen körs tillsammans med andra verktyg som låter. Allt annat lika är förstås tystare bättre.
 
ImageUploadedByByggahus.se1405719083.906701.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare två hål per motor ge bättre genomströmming av kyllyften. Jag tror att det kan ha gjort all skillnad som behövdes. I annat fall får jag göra några till.
 
Dags att bygga vidare på dammsugaren. Några saker:

* Jag misstänker att det inte är helt tätt mellan kammaren där slangen kommer in och insugen till fläkthusen. Det är inget som pressar mot packningen och saker sitter ihop bara genom att de blivit intryckta i ytterröret.

* Den låter för mycket.

* Den vispar runt luften. Inte direkt det man vill i ett dammigt rum där dammet lagt sig hyfsat. Helst skulle jag vilka kunna dumpa all frånluft genom ett fönster.
 
Dagar man får en anledning att använda verktyg för första gången är lite bättre än andra.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gängstång mellan ytterplattorna låter mig pressa ihop allt ordentligt för bättre tätning.

Ett 250x125 T-rör runt allt skickar ut luften åt ett håll och möjliggör anslutning av slang för frånluft. Jag är lite orolig för kylningen.

Tyvärr verkar ingen vilja sälja 250-rör över disk (och knappt heller online) så det blir nog till att tillverka två jättekorta röravsnitt. Tills dess har jag tejpat ihop allt extremt provisoriskt bara för att kunna provköra.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Jag håller precis på att slipa betonggolv och använder en Pullman S36 till slipen.
Men jag tycker den är riktigt dålig, det blir massa damm kvar på golvet som jag får dammsuga upp efteråt.
Då suger min festool CTM 36E AC suger betydligt bättre. Jag ser inte fördelen med en cyklon.
 
  • Pullman S36 dammsugare används för att slipa betonggolv men lämnar damm som kräver efterstädning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonggolv delvis täckt av damm med sladdar från slipmaskiner under slipningsprocessen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
X xLnT skrev:
Jag håller precis på att slipa betonggolv och använder en Pullman S36 till slipen.
Men jag tycker den är riktigt dålig, det blir massa damm kvar på golvet som jag får dammsuga upp efteråt.
Då suger min festool CTM 36E AC suger betydligt bättre. Jag ser inte fördelen med en cyklon.
Prova att ta ur påsen i din Festool, koppla den till slipen, och kolla hur länge den suger bättre? Då ser du kanske poängen med cyklon :)
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Prova att ta ur påsen i din Festool, koppla den till slipen, och kolla hur länge den suger bättre? Då ser du kanske poängen med cyklon :)
Och slangen hade passat hade jag gjort det.
Jag förstår principen, men konan blir igensatt för fort.
Cyklonen borde ha självrengöring av konfiltret.
 
X xLnT skrev:
Och slangen hade passat hade jag gjort det.
Jag förstår principen, men konan blir igensatt för fort.
Cyklonen borde ha självrengöring av konfiltret.
Jag känner inte till Pullmansugarna men nog måste det finnas någon typ av filterrensning? På Dustcontrol i liknande storlek brukar det sitta en flärp som man öppnar några gånger samtidigt som man håller för/blockerar insuget.

edit: Gör du så här?
http://www.pullman-ermator.se/wp-content/uploads/2018/01/en_userinfo_s13_s26_s36_s36pcb.pdf
 
nanowire nanowire skrev:
Jag känner inte till Pullmansugarna men nog måste det finnas någon typ av filterrensning? På Dustcontrol i liknande storlek brukar det sitta en flärp som man öppnar några gånger samtidigt som man håller för/blockerar insuget.

edit: Gör du så här?
[länk]
Japp, den funkar ju knappt.
Enda som hjälper är att plocka ut konan och rengöra det ordentligt.
 
Cyklonen har ju bara som funktion att du ska slippa påsar, den har inget med sugförmågan att göra.
Att denna pullman inte levererar förvånar.
 
H hyggabus skrev:
Cyklonen har ju bara som funktion att du ska slippa påsar, den har inget med sugförmågan att göra.
Att denna pullman inte levererar förvånar.
Hur menar du slippa påsar?
Det blev faktiskt bättre, men första slipningen/överfarten verkade den inte orka med. För det låg som ni såg på bilden massa damm kvar man fick suga upp efteråt.
Andra slipningen tog den i princip allting.

Och festoolen hade nog inte hållit i längden, fick rengöra filtret flera gånger när jag körde med handjagaren på kanterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.