Hej!

Tänkte byta kulventil efter vattenmätare. Men är osäker på hur man kopplar då både vattenmätare och kulventil (Vatette) har utvändiga gängor.

Kan man använda dubbelmutter som tex sitter mellan två tappvattenfördelare i vanliga fall?

Bifogar bild
1 = kulventil som ska bytas
2 = någon typ av mutter?
3 = vattenmätare

Har mätt utvändig gänga på vattenmätare till 33mm.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Du byter inte ventil utan byter hela arrangemanget och sätter dit ett vattenmätarkoppel för det kommer du att behöva ändå nästa gång kommunen vill byta vattenmätare. Då får du rätt kopplingar och kulventiler på båda sidor.
Bara ett tips.....

Har övervägt tanken men känns som ett för stort projekt just nu, måste ha hit kommunen för att stänga i gatan då och antar att det kostar endel.

Gjorde samma sak i Skåne förra sommaren och det kostade inget att dom stängde vattnet och samtidigt så bytte dom vattenmätare till en ny när det skulle öppnas igen och plomberade. Dom t.o.m fixade fram en servicekille samma dag som vi ringde och röris ändå var där för annat jobb.

Okay, ska kolla med kommunen, vattenmätaren ser rätt fräsch ut men den kanske är i bytesålder också. :)

Upptäckte att 3 inte är vattenmätaren utan att det även sitter en nippel mellan.
image.jpg
Skapa konto

En vattenmätare måste kalibreras (kontrolleras) av ackrediterat serviceföretag minst vart tionde år, det är inskrivet i "lagtext". Så med andra ord så byts vattenmätaren minst vart tionde år

Många kommuner tar inte något betalt för att komma ut å stänga av/på vattnet ute i gatan för att fastighetsägaren ska kunna byta vattenmätarkonsoll eller serviceledning.

Många kommuner sätter idag fjärravlästa mätare, fler och fler sätter ultraljudsmätare, tex http://products.kamstrup.com/ajax/downloadFile.php?uid=515d4cb64fd3f&display=1
Fördelen med ultraljudsmätare kontra traditionella är bla att dom är mer exakta, klarar av lite partiklar (sand, rost mm), kan varna om den blir tom på vatten, kan varna om flödet går åt fel håll mm.

Krilleman
Vill du inte montera en VM-konsoll just nu så köper du bara en kulventil godkänd för tappvatten och byter den befintliga.

JULA har haft en vattenmätarkonsoll som tyvärr verkar vara bortplockad ur sortimentet nu. Buelco installationssats med PEM 32 koppling för 799:-!

Tack vare att du har kopplingar på varje sida om ventilen kan du lätt plocka bort den och gänga ur övergångarna i ett skruvstycke.

Jag gissar på att du har en ventil i dimension 25. Bekräfta! Det kan stå 25 på sidan av ventilen, eller så mäter du över den invändiga gängan på ventilen. Borde vara ca 33mm.

*tar bort kommentar - inlägg kom samtidigt

Själva konsollen kostar från 310 kr och uppåt. Vill du ha komplett med kulventiler kostar det från 642 kr och uppåt.
Förstår inte vad det är för stort projekt just nu när du ändå vill byta den ena.

image.jpg
Skapa konto

Fick yttermåttet till 31mm.
Innermått kommer jag inte åt just nu.

Angående konsol så är jag inte så sugen på det pga många andra projekt på g. Men det kanske inte är mycket svårare.

Yttergängan där du mätte misstänker jag att det är DN20 = 3/4" = R20 = 27mm

Rörstump mellan vattenmätare och ventil = 21
Gult rör efter ventil = 23

Rörstumpen är DN15 = 1/2"
Om du skrapar bort den gula färgen så kommer det (antagligen) fram ett kopparrör av dimensionen 22mm

Nu har jag tänkt några steg till, ändrar mig mot vad jag tänkte först.

Så det borde räcka med att du skaffar en "kulventil R20-R20 inv-inv" som är lika lång som dagens ventil. Mätt från det stället där du mätte med skjutmåttet fram till motsvarande punkt på andra sidan ventilen.

Mot kopparröret har du idag en koppling 22xR20 utv, den bör du kunna återanvända, sedan ska du kunna återanvända adaptern (den du mätte på) R15xR20 inv-utv.

För att få loss ventilen lossar du löpmuttern (nr 2 i första inlägget) och muttern på klämringskopplingen. Sedan lossa ventilen från adaptern & klämringskopplingen.
Vid återmontering använd lin & pasta till att täta med.

Kolla filmklipp/läs hur du ska lägga på lin & pasta om du inte redan vet det.

• Gilla
JE888
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.