60 205 läst · 49 svar
60k läst
49 svar
Kostnad för dränering av källare
Tack för bilder!!
Jättekul att se, tänk att det blir så himla mycket massor av en liten gång runt huset...
Skall visa frugan imorgon.
Jättekul att se, tänk att det blir så himla mycket massor av en liten gång runt huset...
Skall visa frugan imorgon.
Hej!
Jag har isolerat min grund med både Isodrän och Pordrän.
Provade båda,likvärdiga.
Har lagt några bilder på msn.
http://spaces.msn.com/members/Husprojekt
Min sula var gjuten utan form så den fick en omgång med en Hilti.
Sedan formsatte jag sulan och gjöt en ny kantbalk.
/ Jocke
Jag har isolerat min grund med både Isodrän och Pordrän.
Provade båda,likvärdiga.
Har lagt några bilder på msn.
http://spaces.msn.com/members/Husprojekt
Min sula var gjuten utan form så den fick en omgång med en Hilti.
Sedan formsatte jag sulan och gjöt en ny kantbalk.
/ Jocke
En fråga till:
Jag har en förstukvist, en betonghistoria. Jag vill naturligtvis inte ha ett hål i pordrän-isoleringen runt huset, hur brukar man göra då? Gräver man under den också?
Jag har en förstukvist, en betonghistoria. Jag vill naturligtvis inte ha ett hål i pordrän-isoleringen runt huset, hur brukar man göra då? Gräver man under den också?
Ja, man tunnlar under den och evntuellt får man sätta nån sorts stämp för att det inte skall rasa medans man utför arbetet...
Gjutna, utanpåliggande källartrappor dränerar man runt... Man mister visserligen "lagen om den kalla väggen" just där men som dränering fungerar det ju ändå...
Jonny
Gjutna, utanpåliggande källartrappor dränerar man runt... Man mister visserligen "lagen om den kalla väggen" just där men som dränering fungerar det ju ändå...
Jonny
Tack för information. Vad skönt att man inte behöver kompromissa på arbetet då.
Intressant att du tar upp källartrappa, jag har nämligen funderat på att eventuellt göra en sådan nu när jag håller på med detta jobbet. En tonåring som vill ner i källaren och som vill ha en egen ingång.
Intressant att du tar upp källartrappa, jag har nämligen funderat på att eventuellt göra en sådan nu när jag håller på med detta jobbet. En tonåring som vill ner i källaren och som vill ha en egen ingång.
Hela klabbet - grävning, blästring, isolering, material (pordrän) osv låg på 74 000 plus moms för ett hus på 8x10 meter. Tre "gubbar" och en liten grävmaskin fixade det hela på mindre än en vecka. Jag är lat nog för att tycka att det var värt pengarna Dom blev klara igår, så vi får se hur resultatet blir.
Om du är orolig för trappor osv kan du fråga entrepenören när du begär offert. Dom kommer oftast och kollar först, och då kan man passa på och diskutera just sådana saker.
Om du är orolig för trappor osv kan du fråga entrepenören när du begär offert. Dom kommer oftast och kollar först, och då kan man passa på och diskutera just sådana saker.
Det verkar på min nuvarande leverantör av jobbet som om han inte vill gräva under den gjutna huvudentren, utan sätta pordrän utanför den (eller om man sätter bara platon runt). Detta innebär att jag ändå får en bit runt huset med jord emot vägg, men han säger att den jorden ändå är dränerad så att det inte blir någon fara. Jag tänker att det ändå är kapilläreffekt o.s.v. i jord och jag skulle gärna vilja ha en fullständigt isolerad/dränerad källarvägg, så jag känner mig inte helt nöjd med detta.sm7tog skrev:
Är det någon som grävt själv, d.v.s för hand?
Det är faktiskt bara sand i marken, eller iallafall till väldigt stor del.
Vad är egentligen det missfärgade på putsen i källaren? Det är liksom mörkt och ser smutsigt ut, det luktar inte mögel eller nåt, men det är alldeles tydligt fuktgenomslag. Vad är det för något?
Vad är egentligen det missfärgade på putsen i källaren? Det är liksom mörkt och ser smutsigt ut, det luktar inte mögel eller nåt, men det är alldeles tydligt fuktgenomslag. Vad är det för något?
Jag har fortfarande inte dränerat mitt hus av ovan nämnda orsak (entreprenörerna vill inte gräva under min förstukvist) och jag undrar om det finns någon produkt som man kan staga upp (eller vad det heter) en förstukvist med?
Problemet är ju att ingen av entreprenörerna vill dränera emot huskroppen runt förstukvisten, utan istället gräva runt förstukvisten och följdaktligen ha jordmassor emot källarväggen därunder. Då funderade jag på om man kan gräva lite först utanför förstukvisten och sätta "stämp", så att man sedan kan gräva under förstukvisten med kraftigt reducerad rasrisk. Kan man göra så? Det kan gärna bli lite dyrare, men jag vill inte bila bort förstukvisten och jag vill inte gräva runt den heller.
Problemet är ju att ingen av entreprenörerna vill dränera emot huskroppen runt förstukvisten, utan istället gräva runt förstukvisten och följdaktligen ha jordmassor emot källarväggen därunder. Då funderade jag på om man kan gräva lite först utanför förstukvisten och sätta "stämp", så att man sedan kan gräva under förstukvisten med kraftigt reducerad rasrisk. Kan man göra så? Det kan gärna bli lite dyrare, men jag vill inte bila bort förstukvisten och jag vill inte gräva runt den heller.
Jag och en kompis grävde upp vid ena gaveln i helgen...för hand. C:a 180 djupt.
Mest för att se hur det såg ut innan grävaren kommer. Det var sand och lite grövre, men det tog inte mer än c:a 3timmar. Vi kommer att lägga dräneringen runt vår fina gjutna trapp.
Mest för att se hur det såg ut innan grävaren kommer. Det var sand och lite grövre, men det tog inte mer än c:a 3timmar. Vi kommer att lägga dräneringen runt vår fina gjutna trapp.
Jag har grävt ner vid förstukvisten nu för att kolla hur djupt ner den går. Jag har grävt över 70cm. och jag har fortfarande inte stött på sten eller något, d.v.s. den känns som gjuten fortfarande. Kan det vara så att den är gjuten ända ner?
Alltså, har köpt thermisols källarisolering men det ser ju ut som vanliga cellplastskivor. Vad är det som är så revolutionerande? Är det urskårningarna? Jag känner mig lurad, hade ju kunna köpt vanlig mark cellplast och inte detta dyra skit.