3 135 läst · 36 svar
3k läst
36 svar
Bredbands-telefoni och "dumpning" av det fasta abb
Sida 1 av 3
Någon som har erfarenhet av bredbandstelefoni,läste att man nu kan ha internet utan ett fast abb. från Telia.Vore intressant med synpunkter i frågan t.ex måste man ha datorn igång för att detta ska fungera ? En nackdel är väl att det inte funkar när strömmen är borta men det är ju inte ofta och vid de tillfällena kan man väl använda mobilen.Vi har själva Bredbandsbolaget som leverantör av internet.
Du behöver ej ha datorn igång..
Jag har testat Tele2 förut (körde då med comhems bredband), fungerade lite dåligt faktiskt...
Nu har vi Bredbandsbolaget via ADSL, frågade vid inkopplingen om vi kunde slippa telia, gick inte.. 2 dagar senare kommer detta erbjudande grrr...
Jag har nu registrerat mig för att köra allt via bredbandsbolaget.. kopplas in imorrn.. men jag har inte fått startpaketet än :-/
Så vi får se hur det går..
Är elen eller internet nere = ingen telefon.
Jag har testat Tele2 förut (körde då med comhems bredband), fungerade lite dåligt faktiskt...
Nu har vi Bredbandsbolaget via ADSL, frågade vid inkopplingen om vi kunde slippa telia, gick inte.. 2 dagar senare kommer detta erbjudande grrr...
Jag har nu registrerat mig för att köra allt via bredbandsbolaget.. kopplas in imorrn.. men jag har inte fått startpaketet än :-/
Så vi får se hur det går..
Är elen eller internet nere = ingen telefon.
Jag har kört med http://www.wx3.se/ i ett år. Jag valde en mjukvarubaserad lösning, vilket alltså medför att datorn måste vara igång och programvaran köra för att jag ska kunna ta emot (och ringa) samtal.
Jag överväger att avsluta det abonnemanget, byta till Skype för utgående samtal och bara använda mobilen för ingående samtal. Mobilsamtal har ju successivt blivit billigare, och när folk ringer mig så behöver jag ju inte betala ;-).
Men IP-telefoni med Wx3 har fungerat bra. De är inte knutna till en viss bredbandsleverantör och tekniken fungerar bra. Och att folk inte kan ringa mig när jag sover eller jobbar ser jag inte som ett problem.
De som idag kan leverera ADSL utan fast telefoni är Telia. Bredbandsbolaget påstår sig kunna det men jag är inte helt säker på att det verkligen kommer att funka innan Telia har sina rutiner klara. Gäller det fasta anslutningar via ethernet så kan i princip alla bolag leverera. Jag har hört en hel del om strul med BBB ip-telefoni via ADSL. Telia är överhuvudtaget inte med på den banan, sist jag kollade var det billigare med vanlig telefon hos dem
jag har telefon via comhem jacket..(har dator och tv också via dom)hade strul i början men sen så har det funkat med endast enstaka strul, men det gör inget eftersom abonemanget är gratis och jag ägern en mobiltelefon som folk kan ringa på om det skulle skita sig totalt
Vi har funderat på att även ta telefonin genom BBB men blivit avrådda då det tydlingen varit en del krångel med detta,vet dock inte hur det är med detta i nuläget.Vore intressant att höra ejwbegysv erfarenheter om hur det funkar.Att man får använda mobilen när strömmen är borta kan vi nog leva med.
Kan bara raportera att fem vänner kör BBB ip-tele utna minsta problem. De sitter dock på Ethernet /fastighetsnät och inte via ADSL där BBB har haft rejäla problem. Jag vet inte om de har fått ordning på det än
Kör Rixtelecom och jag tycker det fungerar bra.
Jag har en egen Asterisk (läs IP-växel), med 2 st tillkopplade ATA (dvs "SIP till vanlig analog telefon omvandlare").
Det ger mig tex möjligheten att ta emot/ringa flera samtal samtidigt.
Dessutom kan koppla till SIP mjukvaruklienter (softphones) till Asterisk och vips så kan jag ta med mig min telefon utan några hänvisningar. Jag har kört via min laptop och WLAN och det funkar bra det med!
Jobbar på att få fiber till nya huset och då kommer vi att skrota det vanliga telefonabb, utan tvekan!
Jag har en egen Asterisk (läs IP-växel), med 2 st tillkopplade ATA (dvs "SIP till vanlig analog telefon omvandlare").
Det ger mig tex möjligheten att ta emot/ringa flera samtal samtidigt.
Dessutom kan koppla till SIP mjukvaruklienter (softphones) till Asterisk och vips så kan jag ta med mig min telefon utan några hänvisningar. Jag har kört via min laptop och WLAN och det funkar bra det med!
Jobbar på att få fiber till nya huset och då kommer vi att skrota det vanliga telefonabb, utan tvekan!
Får nog ta kontakt med BBB och höra om de kan leverera en telefonilösning som funkar till 100 % vilket jag är tveksam till.Tycker kvalitet/funktion går före pris.mats_o skrev:
Ja en läges rapport...
Det fungerar hur bra som helst!!
Fungerade så bra att jag inte ens märkte att jag har fimpat telia (förutom att vi slapp betala räkningen till telia).
Jag har inte behövt göra någonting alls.. allt fungerade direkt, teledelen sitter redan inbyggd i ADSL modemet så jag slapp en till dosa för det..
Samtalskvaliteten är samma som förut..
Ja ni som tvekar.. i Gävle fungerar det superbra iaf...
Det fungerar hur bra som helst!!
Fungerade så bra att jag inte ens märkte att jag har fimpat telia (förutom att vi slapp betala räkningen till telia).
Jag har inte behövt göra någonting alls.. allt fungerade direkt, teledelen sitter redan inbyggd i ADSL modemet så jag slapp en till dosa för det..
Samtalskvaliteten är samma som förut..
Ja ni som tvekar.. i Gävle fungerar det superbra iaf...