5 725 läst · 33 svar
6k läst
33 svar
Korruption i bygglovsfrågor
Måste bara fråga.. kan det vara en herre med ett större företag som bygger norr om stan, kring gränsen mot falkenberg?peternicklas skrev:
http://gravseminariet.se/arkiv/?nyhet=477lars_stefan_axelsson skrev:Jodå. Det görs det visst. Man mäter även exv. nepotism (bla genom intervjuer och frågeformulär) och även där ligger Sverige lågt. Inte lika lågt som när vi mäter rena enkla mutor, men ändå lågt i ett internationellt perspektiv.
Vad du talar om vad gäller att politkerna i Göteborg skulle gett "stöd" till grävande journalister, och hur det skulle påverkat rapporteringen av mutskandalen därstädes, det förstår jag överhuvudtaget inte. Var har du fått det ifrån?
Vi har ju nya skandaler under uppsegling...Västlänken t.ex. Lämpligt då att ha snälla journalister i stan.
Har du någon länk till info gällande vem som gör korruptionsutredningarna internationellt, och hur frågeformulären ser ut?
(Vem får svara i dem...?)
Läste trådstarten och tänkte för mig själv att det kanske är Kungsbacka kommun som detta avser, då jag ser att du bor i Halland! Stämmer detta? Om ja, så är jag inte förvånad!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Detta har visserligen inget med korruption att göra, men ganska kul:
Laholm är ju en liten oförarglig kommun, men vill naturligtvis verka stor och mäktig
I pappren till senaste kommunfullmäktigemötet benämns vår bygglovshandläggare nu som
Mark- och exploateringsstrateg :wow:
Som vi sa om vårt engelska bolag: Ingen löneförhöjning, ge honom/henne en finare titel bara
Laholm är ju en liten oförarglig kommun, men vill naturligtvis verka stor och mäktig
I pappren till senaste kommunfullmäktigemötet benämns vår bygglovshandläggare nu som
Mark- och exploateringsstrateg :wow:
Som vi sa om vårt engelska bolag: Ingen löneförhöjning, ge honom/henne en finare titel bara
Moderator
· Stockholm
· 52 355 inlägg
Korruption i bygglovsfrågor är rätt gammalt. När mina föräldrar skulle bygga sommarstuga på 60- talet. Så underkände stadsarkitekten ritningarna (vilket jag iofs. förstår, de bröt kraftigt mot områdesplanerna). Stadsarkitekten drev samtidigt en egen byrå vid sidan om sitt kommunala arbete, Han erbjöd då att om hans byrå fick rita om lite, så skulle nog det mesta gå igenom...
Föräldrarna tog inte erbjudandet, utan ritade om kraftigt så att det skulle uppfylla kraven. Senare byggde de iallafall efter ursprungsritningarna, det var lite si och så med slutkontrollen på den tiden.
När sommarstugan skulle sättas ut av kommunens lantmätare, så inledde han med att berätta att han var representant för ett försäkringsbolag, och om de tecknade försäkring via honom så kunde han sätta ut huset precis där de ville ha det på tomten....
Senare på 80-talet när de ville bygga om lite, så var det ju problem, det faktiska huset stämde ju inte på ett enda mått med det de hade fått bygglov för, och nu var kontrollen lite mer seriös. Då erkände sdtadsbyggnadskontoret lite skamset att i samband med kommunsammanslagingarna så hade alla ritningsarkiv för området kommit bort. Så "är det möjligen så att ni råkar ha ritningarna?". Och visst hade de kopior på flera versioner av det som hade lämnats in för bygglovet, och man kan ju gissa på vilken version det var som de bidrog med till arkivet...
Föräldrarna tog inte erbjudandet, utan ritade om kraftigt så att det skulle uppfylla kraven. Senare byggde de iallafall efter ursprungsritningarna, det var lite si och så med slutkontrollen på den tiden.
När sommarstugan skulle sättas ut av kommunens lantmätare, så inledde han med att berätta att han var representant för ett försäkringsbolag, och om de tecknade försäkring via honom så kunde han sätta ut huset precis där de ville ha det på tomten....
Senare på 80-talet när de ville bygga om lite, så var det ju problem, det faktiska huset stämde ju inte på ett enda mått med det de hade fått bygglov för, och nu var kontrollen lite mer seriös. Då erkände sdtadsbyggnadskontoret lite skamset att i samband med kommunsammanslagingarna så hade alla ritningsarkiv för området kommit bort. Så "är det möjligen så att ni råkar ha ritningarna?". Och visst hade de kopior på flera versioner av det som hade lämnats in för bygglovet, och man kan ju gissa på vilken version det var som de bidrog med till arkivet...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Nu är det ju GP som gått i bräschen för den kritiska granskningen av västlänken, man hade ju för något år sedan en stor grävande artikel som tom trycktes som extrabillaga som var öppet kritiskt mot många av delarna i västlänken, och granskningen har fortsatt sedan dess (sök exv. "västlänken gp.se"), så att tro att det föreligger någon stor konspiration är ju väl magstarkt.karlmb skrev:
Vad gäller forskningen så får du slå upp den själv, börja exv. med transparency international, (jag har inte tid utan måste ägna mig åt min egen...)
Just GP har agerat mycket märkligt när det gäller VL.lars_stefan_axelsson skrev:Nu är det ju GP som gått i bräschen för den kritiska granskningen av västlänken, man hade ju för något år sedan en stor grävande artikel som tom trycktes som extrabillaga som var öppet kritiskt mot många av delarna i västlänken, och granskningen har fortsatt sedan dess (sök exv. "västlänken gp.se"), så att tro att det föreligger någon stor konspiration är ju väl magstarkt.
Vad gäller forskningen så får du slå upp den själv, börja exv. med transparency international, (jag har inte tid utan måste ägna mig åt min egen...)
Att de inte sitter i knät på makten är det få som tror.
GP hade en grävare, ja, men han fick inte publicera sitt gedigna jobb förrän på pensionsdagen.. hur verkar det?
Sedan finns det ju frilansare och svt-UG, de har gjort ett bra jobb med muteborg, men UG har gjort något alls på VL eller VSP. Just nu har UG-redaktionen gjort uppror mot en ny chef de fått där, ingen vet exakt vad denna har gjort ännu.
Det var ju hur som helst ett faktum att kommunen sponsrat grävande journalister, det måste du väl erkänna är lite uppseendeväckande?
Ska kolla transparency international.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Det verkar ingenting. Det är inte journalisten som bestämmer om något skall publiceras eller inte. Det gör ledningen (via chefredaktör). Så om det vore så att tidningen satt i knäet på "makten," så spelar det ingen roll om journalisten går i pension eller inte. Det är fortfarande tidningen som publicerar och i så fall skulle få stå till svars inför "makten".karlmb skrev:
Att vi sedan ser allt mindre kvalitetsjournalistik det är en annan fråga, och har inte speciellt med korruption att göra. Det har med allmänekonomiska faktorer att göra. Att sedan dessa gör att den allt slarvigare journalistiken kan verka gå företag och andras intressens ärende, det är en annan diskussion. (Som iofs är viktig, inte tu tal om det.)
Faktum kvarstår. Vi har en låg grad av korruption i Sverige. Finns det problem? Ja, det gör det. Men är dessa av en allvarlig och systematisk karraktär? Nej, de är det inte.
Alltså, om chefredaktören är avigt inställd till intressanta scoop gjorda av egna grävande journalister, och fördröjer publicering och också nästan omöjligggör dialog och uppföljande reportage med/av journalisten (med hänvisning till pension..) så ser jag det som ett tecken på att tidningen sitter i knät på den som scoopet skulle kunna skada, är vi oense om det?lars_stefan_axelsson skrev:Det verkar ingenting. Det är inte journalisten som bestämmer om något skall publiceras eller inte. Det gör ledningen (via chefredaktör). Så om det vore så att tidningen satt i knäet på "makten," så spelar det ingen roll om journalisten går i pension eller inte. Det är fortfarande tidningen som publicerar och i så fall skulle få stå till svars inför "makten".
Att vi sedan ser allt mindre kvalitetsjournalistik det är en annan fråga, och har inte speciellt med korruption att göra. Det har med allmänekonomiska faktorer att göra. Att sedan dessa gör att den allt slarvigare journalistiken kan verka gå företag och andras intressens ärende, det är en annan diskussion. (Som iofs är viktig, inte tu tal om det.)
Faktum kvarstår. Vi har en låg grad av korruption i Sverige. Finns det problem? Ja, det gör det. Men är dessa av en allvarlig och systematisk karraktär? Nej, de är det inte.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Det är klart att om någon gått i pension så arbetar de inte längre. Så då är det svårt att "följa upp". Faktum är dock att debatten i just GP om västlänken på inga sätt dött iom att journalisten slutat. Ganska långt från den "locket på"-inställning du verkar torgföra.karlmb skrev:Alltså, om chefredaktören är avigt inställd till intressanta scoop gjorda av egna grävande journalister, och fördröjer publicering och också nästan omöjligggör dialog och uppföljande reportage med/av journalisten (med hänvisning till pension..) så ser jag det som ett tecken på att tidningen sitter i knät på den som scoopet skulle kunna skada, är vi oense om det?
Det var väldigt, du verkar nästan inblandat i detta..lars_stefan_axelsson skrev:
Sedan debatten hettat till har flera saker hänt på GP, ny redaktionschef som godtyckligt utan förvarning plötsligt stängt av kommenteringsfunktionen. första gågngen skyllde man på semestertider, andra gången när det var mer en modererad chat, som gav man inte ens någon förklaring annat än "omorganisation". Kvar idag är en menlös fb-sida där endast tidningen väljer ut vilka artiklar man ska diskutera.
Christer Lövqvist bevakade o jobbade flera år med vl-projektet.
Jag tycker inte (om man hängt med hela vägen) man behöver vara så konspiratioriskt lagd för att inse att det han kom fram till i sitt gräv var känsligt, och att han inte fick det utrymme för att jobba vidare som han borde. (Han hade säkert inget emot att jobba vidare på deltid för att följa upp sitt jobb)
Gällande den debatt som förekommer är den starkt störd av uppenbarligen utsända lobbyister som bara upprepar ibland helt irrelevanta argument som när de bemöts ytterst sakligt av flera engagerade i sakfrågan, bara avfärdas alternativt att lobbyisten dryper av.
Sedan börjar det om likadant på nästa ställe efter några dagar.
Du borde sluta inbilla dig att alla som är emot vl och är kritiska till GPs förhållande till den och till makten i stan, bara är foliehattar utan saklig grund.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Va? Och det skall man behöva höra från dig?? Snacka om sten i glashus!karlmb skrev:
Nej, jag har inget annat intresse än att stå emot all konspirationsteori som får internet att fullständigt flöda över. "Do not attribute to malice that which is easily explainable by incompetence". Det gäller särskilt en fråga som västlänken.
Att bemöta all kritik i allmänhet, och om VL i synnerhet med beskyllningar om konspirationsteorier gagnar ju inte din sak. Ganska kul att du nämner ett citat om inkompetens när VL är på tapeten...:banghead:lars_stefan_axelsson skrev:Va? Och det skall man behöva höra från dig?? Snacka om sten i glashus!
Nej, jag har inget annat intresse än att stå emot all konspirationsteori som får internet att fullständigt flöda över. "Do not attribute to malice that which is easily explainable by incompetence". Det gäller särskilt en fråga som västlänken.
Men om du inte vill se att kejsaren är naken så är det ju upp till dig.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Så så nu lugnar vi ner oss!
Men jag (som gammal göteborgare) tycker att det är kul att huvudmotståndaren mot VL, den s.k. GårdaGruppen,
har en gammal tenniskompis till mig i ledningen.
En mycket duktig arkitekt, Gunnar Anjou.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2725840-gardagruppen-slar-tillbaka-mot-forskarkritiken
Gunnar och jag är faktiskt klubbmästare i HD35 tennis i PTBK år 1998.
Kämpa på Gunnar
Men jag (som gammal göteborgare) tycker att det är kul att huvudmotståndaren mot VL, den s.k. GårdaGruppen,
har en gammal tenniskompis till mig i ledningen.
En mycket duktig arkitekt, Gunnar Anjou.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2725840-gardagruppen-slar-tillbaka-mot-forskarkritiken
Gunnar och jag är faktiskt klubbmästare i HD35 tennis i PTBK år 1998.
Kämpa på Gunnar