Hej
Jag har en källare som när det har regnat mycket blir översvämmad, det är inte några mängder men som värst ligger det kanske 5-7 cm vatten över ungefär halva golvytan.
Det finns flera golvbrunnar men det känns som det är grundvattnet som har stigit så högt att det faktiskt nu ligger på samma höjd som golvbrunnen.

Vad kan man gör? Finns det några som har några bra idéer? Vilka typ av företag kan vara behjälplig med sådana saker?
Vi har fått höra att det går en vatten åder under huset, vilket skulle förklara mycket.

Tacksam för alla tips och idéer

fast du lär nog ta reda på om vattnet kommer via brunnarna eller genom golvet först. Var bor du? Kommunalt avlopp eller ute på landet ?

Eget vatten och eget avlop. Bor ute på vishan.
Det kommer via golvet först, sen blir det så mycket att det inte längre rinner ner i brunnen.

okej, ja då låter det ju inget roligt....................det är nog inget normalt dräneringssystem som lär till om man har såna flöden under huset och att avleda sånt är nog inte lätt.

Är brunnarna i källaren kopplade till infiltrationen eller "bara" stenkistor under källaren?
Det låter ju som det senare, och isf kan du bygga en pumpgrop i en och pumpa ut vatten nedströms utanför huset.
Och komplettera dräneringen om den är dålig.

Det är ny dränerat runt huset och då gjordes även vissa ändringar i källaren, inte helt säker på vad, det man ser dock är att vatten rinner ut i en brunn vid gatan, där rinner vatten konstant nu, under sommaren ingenting. Eftersom det rinner borde ju dräneringne vara ok, inte stopp, jag misstänker att det helt enklet är så mycket vatten att den inte räcker till. Eller som jag skrev, att det går en åder under huset, vilket då inte hamnar i dräneringen alls...

Vad kan man göra?
kan man bila upp källar golvet och bygga en separat dränering där som man leder ut till brunnen? känns rätt omfattande

Hur är brunnarna kopplade? Om de sitter till avloppssystemet så borde det rinna undan i dom?!

Har problemet uppkommit/ökat efter senaste dräneringen?

Stiger vattnet genom golvbrunnarna så finns det ju lösningar med backventiler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.