Vi håller på att göra nya avsnitt av ByggahusTV och vill göra en film om möbelsnickeri. Nu är den stora frågan vad den ska handla om? Alla tips mottages tacksamt, den här gången är det ni som får önska.

Precis som förra gången är det moderator Daniel_N som kommer att medverka i filmen. Han gjorde det ju så bra när han visade hur man gör proppning. https://youtu.be/41yna6cPxis

doljaskruv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skriv era förslag i den här tråden!
 
Jag vill se en shoptour på hans snickeri.
 
Kombination av olika material, trä, sten glas mm.
 
Starka och enkla ifästningar. Gärna bordtillverkning också
 
Jsg vill se hur han tillverkar fönsterbågar och karmar
 
  • Gilla
mholm och 6 till
  • Laddar…
Microkatten
magnus lord skrev:
Jsg vill se hur han tillverkar fönsterbågar och karmar
Exakt vad jag också vill se! :)
 
  • Gilla
teed
  • Laddar…
Vilka olika metoder det finns att fästa bordsbenen på ett bord.
 
  • Gilla
UffeJ och 2 till
  • Laddar…
jockeping skrev:
Starka och enkla ifästningar. Gärna bordtillverkning också
Jag mé. Gärna detaljerat på fogar.
 
Jag tycker Daniel ska ha en abc-kurs i hur trä rör sig beroende på fukthalten och hur det påverkar konstruktionen och val av fogar. Många börjar nog snickra med skivmaterial och går sen över till massivt trä och kör på som om det vore skivmaterial. De åren jag varit medlem har det visats många jättefina alster i massivt trä som (tyvärr) varit fixt inspända i breddled, utan rörelsemån. Träets rörelser är grunden till mycket vad gäller möbelsnickeri.

Om jag får välja utifrån egna kunskapsluckor skulle jag vilja se fanéring med flera sammanfogade ark (inte i hans 10 kvadratmeter fanerpress då utan med handverktyg) eller basning av trä med egenbyggd ångkokare:)
 
  • Gilla
Kilensnickare och 1 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Jag tycker Daniel ska ha en abc-kurs i hur trä rör sig beroende på fukthalten och hur det påverkar konstruktionen och val av fogar. Många börjar nog snickra med skivmaterial och går sen över till massivt trä och kör på som om det vore skivmaterial. De åren jag varit medlem har det visats många jättefina alster i massivt trä som (tyvärr) varit fixt inspända i breddled, utan rörelsemån. Träets rörelser är grunden till mycket vad gäller möbelsnickeri.
Det skulle vara intressant!
 
Jag skulle vilja se hur en möbel växer fram efter att möbelsnickaren fått en skiss/ritning från en uppdragsgivare t.ex en formgivare, arkitekt eller privatperson. Hur går arbetet till, vilka frågor måste lösas innan möbelsnickaren kan sätta igång produktionen osv.
 
  • Gilla
Ezcobar
  • Laddar…
Ola C skrev:
Jag tycker Daniel ska ha en abc-kurs i hur trä rör sig beroende på fukthalten och hur det påverkar konstruktionen och val av fogar. Många börjar nog snickra med skivmaterial och går sen över till massivt trä och kör på som om det vore skivmaterial. De åren jag varit medlem har det visats många jättefina alster i massivt trä som (tyvärr) varit fixt inspända i breddled, utan rörelsemån. Träets rörelser är grunden till mycket vad gäller möbelsnickeri.
Hehe, inget slår när man får den lärdomen inbankad genom att se egna skapelser fallera pga expansion/kontraktion vinkelrätt fiberriktningen :surprised:
 
Sammanfogningsmetoder är väl alltid intressant. Jag tänkte mig allt från vanlig skruv till avancerade kilning som även bidrar till själva utseendet.
 
Efterbehandlingar i massor önskas. Det finns så många olika oljor, fernissor, shellackar, vax, infärgningar, bets etc etc. När man lagt ned massa jobb vill man ju inte misslyckas med ytbehandlingen. Jag fegar och håller mig till ofärgad vaxolja... Men här finns ju utvecklingspotential :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.