Fast 750 har klenare axel samt mer eller mindre samma pris...751 är tveklöst ett bättre allround alternativ för ett renoverande hushåll :) Inte kul att köra obromsat släp med mycket last!
 
Sen att att betänka, att med EU vagn får man endast köra 40kmh i Norge, sen de flesta billigare vagnar har otroligt dåliga hjullager, väldigt många får ombes på första bilprovningen pga jätteglapp, vidare nackdel att EU vagnar saknar handbroms vid parkering av vagnen, grannens vagn blåste/rullade nedför infarten över gatan och mejade ned grannens postlåda..sen är det dragbilens regbevis som säger hur många kg obromsad vagn du får dra, kolla!

För den lilla pengen skulle jag lätt köpa Bromsade vagnen..
 
Mycket tacksam för alla svar!

750U (obromsade) har väl samma 1050 kg axel som L751?
Jag har tjänstevikt på 1800+ kg på bilen, så jag får köra i 80 knyck även med tomt obromsat släp.
Ja jäkla beslutsångest detta. Egentligen räcker det obromsade säkert mer än väl för mig. Men vartenda gång jag köpt något "halvbra" så har det sålts rätt snabbt igen till förmån för det dyrare och lite fläskigare alternativet...hmmm.
Det enda om bär emot med bromsade är underhållet på sikt. I snitt så kommer kanske släpet ut 10-15 ggr per år och står emellan i ett garage som aldrig frostar.
 
Alltgår skrev:
Mycket tacksam för alla svar!

750U (obromsade) har väl samma 1050 kg axel som L751?
Jag har tjänstevikt på 1800+ kg på bilen, så jag får köra i 80 knyck även med tomt obromsat släp.
Ja jäkla beslutsångest detta. Egentligen räcker det obromsade säkert mer än väl för mig. Men vartenda gång jag köpt något "halvbra" så har det sålts rätt snabbt igen till förmån för det dyrare och lite fläskigare alternativet...hmmm.
Det enda om bär emot med bromsade är underhållet på sikt. I snitt så kommer kanske släpet ut 10-15 ggr per år och står emellan i ett garage som aldrig frostar.
Det var just underhållet som avgjorde att jag köpte obromsat. Att det blåser/rullar iväg anser jag att det är mer vårdslöst av grannen än släpets fel.upp med stödhjulet så står det stadigt och eventuellt regnvatten rinner ut.
Mitt förra jobb köpte en tiki trailer obromsad. Den kördes flitigt av alla men det som förvånade mest var när ena chefen(pucko) lastade 1900kg(!) och körde ca 8mil. Han ringde och sa att släpet ormade sig när man låg i 110Km/h.
Men ingen anmärkning på dåliga lager mm när det besiktigades.
 
Alltgår skrev:
Mycket tacksam för alla svar!

750U (obromsade) har väl samma 1050 kg axel som L751?
Jag har tjänstevikt på 1800+ kg på bilen, så jag får köra i 80 knyck även med tomt obromsat släp.
Ja jäkla beslutsångest detta. Egentligen räcker det obromsade säkert mer än väl för mig. Men vartenda gång jag köpt något "halvbra" så har det sålts rätt snabbt igen till förmån för det dyrare och lite fläskigare alternativet...hmmm.
Det enda om bär emot med bromsade är underhållet på sikt. I snitt så kommer kanske släpet ut 10-15 ggr per år och står emellan i ett garage som aldrig frostar.
LM 750 & LM 750U har samma axel, LM 751 har samma axel som LM 1000, så det är inte samma spec på axeln :) En annan sak att tänka är att ta en kärra som har noshjulet mellan dragbalkarna ( mkt bättre och hållbarare )
 
Ja ett centrerat stödhjul är en fördel, med tyngre last.
Angående axlarna: L750U har en 1050 kg axel i varje fall, så mycket är klart. Sen om det är samma som på L751 är alltså osäkert.
 
Var och kollade in Sävsjö på macken idag. Fogelstas L751 känns bättre. Kraftigare gods i bak/fram lämmar, gjuten kulhandske, skärmavbärare har stag ner i chassit (på Sävsjö sitter avbäraren i skärmen), grindar 10-15 cm högre (om man nu ser det som en fördel). Också har den kompaktlager vilket jag inte fattat om Sävsjö har eller ej. Sen påstår vissa att Knott på Fogelsta är lättare att underhålla än BPW på Sävsjö.
 
Vi kör med Knott och AL-KO på släpvagnsliftarna vi säljer och har support för i Sverige / Danmark, funkar mkt bra samt lite strul, byte av bromsband, hjullager samt ibland någon vajer. Dessa går lite tyngre dock då liftarna väger från 1000 kg till cirka 3500 kg samt används dagligen....märkte först nu att du kollar på en L750 / L750U, den jag har är en LM751, säkert ingen större skillnad förutom att min är 270 cm flakyta:)
 
Redigerat:
Japp lite större flakyta och Tipp är det väl som skiljer L och LM om jag fattat rätt. Låter bra med Knott då ju...mycket som talar för Fogelstavagn helt enkelt....
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Universalmedel för att undvika bromsproblem (enligt min erfarenhet): Handbromsen används bara vid rangering och kortare uppställning. Vi längre perioder (veckor och uppåt), klossa hjulen och låt handbromsen vara lossad.

Använder du vagnen 10-15 ggr/år och dessutom förvararar vagnen inomhus har jag mycket svårt att se hur det skulle kunna bli problem.

/baklastaren
 
Tipp tycker jag är överskattat, såvida man inte har trädgårdstraktor eller ATV.
Tippvinklen i förhållande till det låga släpet gör att man inte får någon direkt rasfördel när det ska tippas grus eller matjord.

Nice to have, men inte ett krav för mig. Andra saker går före då.
 
Låter som Småland? Svårt detta med vinkel/vinklen, cykel/cyklen, kabel/kabelen...
 
Blev en obromsad L750U till slut. Moddade den lite med året-runt-däck, utbytta fram- och baklämmar till de grövre svetsade som sitter på t ex L751, och satte på en stickdosa och avtagbar spiralkabel.
Ska hämta den i övermorgon!
 
  • Gilla
iSnobben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.