Hej
Ska i vår källare ha ett antal Led-spottar i taket somskall anslutas till två modell större Led-drivers. Har ingen garderob/närliggande rum att dölja dessa i... Tacksam för tips hur/vart man kan dölja dessa LED-drivers? Hur har ni gjort? Gärna bild
Med vänlig hälsning
Andy
Ska i vår källare ha ett antal Led-spottar i taket somskall anslutas till två modell större Led-drivers. Har ingen garderob/närliggande rum att dölja dessa i... Tacksam för tips hur/vart man kan dölja dessa LED-drivers? Hur har ni gjort? Gärna bild
Med vänlig hälsning
Andy
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 396 inlägg
Det finns några transformatorgömmor, men marknaden är dålig. Känner inte till några lite större gömmor för utanpåliggande montage. Du får nog bygga en ram själv som du hänger en tavla över. Det kräver det att alla 230 V-kablar är just dubbelisolerade kablar där kabelmanteln är dragavlastad i varje drivdon.
Jag har satt led-drivare i en separat box i elcentralen och dragit långa klenspänningskablar (vanlig FK). Det står något trams om maximal kabellängd på led-drivarna men det funkar nästan alltid med betydligt längre kablar. Drivdonen styr med med tryckknappsdimmning.
Jag har separata rör för led-kablarna från elcentralen.
Elko har bigbox-dosor med plats för leddrivare.
På Conrad kan man även köpa generella dosor som fälls in i väggen i olika storlekar.
Jag har separata rör för led-kablarna från elcentralen.
Elko har bigbox-dosor med plats för leddrivare.
På Conrad kan man även köpa generella dosor som fälls in i väggen i olika storlekar.
Kan man inte lägga drivern bredvid ledlampan ovan taket? Jag bodde i en lägenhet där alla drivers till takspottarna låg så. För att få tillgång till drivern var man tvungen att ta loss spotten och ta ut drivern ur takhålet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 396 inlägg
Kanske läge att visa hur stort "modell större" är - vad är det för drivdon? Antar att de inte går att pressa genom ett spotthål?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 396 inlägg
Detta är sannolikt inte trams från tillverkarens sida. Jag tror säkert att det "funkar" men begränsningen av ledningslängd har med kraven på EMC att göra. Hur stort detta problem kan vara är osagt. Rekommendationen om RKUB till LED kan ju då också hänföras till trams då FK som det avråds från uppenbarligen fungerar.pelpet skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 396 inlägg
Vi börjar gå OT här, men vad grundar du detta påstående på??
Det är väl väldigt on topic? Hur långa kabellängder man kan ha påverkar ju hur led-drivers kan placeras.
Jag grundar det på egna och andras erfarenheter. Att det i realiteten oftast fungerar ändå. Alla LED-lampor lyser och det finns inga andra störningar eller problem jag upptäckt.
Kabellängden sätts som sagt av tillverkaren, och denne garanterar därmed att mängden elektromagnetiska störningar håller sig under en viss nivå om man håller sig under den rekommenderade längden. Om man överskrider längden så garanterar inte längre tillverkaren störningsnivån, men störningsnivåerna kan fortfarande vara helt enligt standard, eller så får man högre störningar. Och det är bara ibland som dessa störningar orsakar något reellt problem. Därmed bedömer jag att man kan göra ett kalkylerat risktagande.
Jag ser inga elsäkerhetsproblem med att ha för långa kablar. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag grundar det på egna och andras erfarenheter. Att det i realiteten oftast fungerar ändå. Alla LED-lampor lyser och det finns inga andra störningar eller problem jag upptäckt.
Kabellängden sätts som sagt av tillverkaren, och denne garanterar därmed att mängden elektromagnetiska störningar håller sig under en viss nivå om man håller sig under den rekommenderade längden. Om man överskrider längden så garanterar inte längre tillverkaren störningsnivån, men störningsnivåerna kan fortfarande vara helt enligt standard, eller så får man högre störningar. Och det är bara ibland som dessa störningar orsakar något reellt problem. Därmed bedömer jag att man kan göra ett kalkylerat risktagande.
Jag ser inga elsäkerhetsproblem med att ha för långa kablar. Rätta mig gärna om jag har fel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 396 inlägg
Ok, det räcker att tydliggöra skillnad på åsikter och faktaliknande påståenden.
Jag kan tycka att det är lite tråkigt att tillverkarna ibland verkar vilja göra det lite väl enkelt för sig.
Helvar, som exempel, anger för sina drivers: Maximum driver to LED wire length 5m (1 m with NTC). En ledningslängd som i mitt tycke inte imponerar.
Jag diskuterade just det med en representant för Helvar och denne sa egentligen utan omsvep att det i de allra flesta installtioner mycket sällan innebär några som helst problem med betydligt längre ledningar. (20-30m)
Men... (fortsatte han givetvis) att Helvar inte kan garantera att produkterna fungerar problemfritt om man överstiger 5m ledningslängd på sekundärsidan. Ej heller kan man garantera att annan utrustning inte påverkas av Helvars drivers i dessa fall.
Som jag tolkade diskussionen är det enklare för tillverkaren att vara (mycket) konservativ i just det här avseendet.
Jag tycker det är problematiskt att det ev. kan etableras en hållning där man följer tillverkarnas rekommendationer i de fall det går... annars frångår man dem. (t.ex. "alla vet ju att långa ledningar vid konstantströms-LED funkar fint...")
Bättre vore då kanske att tydliggöra begränsningar som relaterar till säkerhet och att belysa vilka parametrar och begränsningar som kan ha annan påverkan på funktion, t.ex. EMC.
Då kan man även ta fram metoder för att minska sådan, ej säkerhetskritisk, påverkan som kanske installation med skärmad kabel, partvinnad kabel etc.
(Även jag har självklart betydligt längre ledningar på sekundärsidan från mina Helvar-drivers. För det är ju allmänt känt att det är inga som helst problem... )
Helvar, som exempel, anger för sina drivers: Maximum driver to LED wire length 5m (1 m with NTC). En ledningslängd som i mitt tycke inte imponerar.
Jag diskuterade just det med en representant för Helvar och denne sa egentligen utan omsvep att det i de allra flesta installtioner mycket sällan innebär några som helst problem med betydligt längre ledningar. (20-30m)
Men... (fortsatte han givetvis) att Helvar inte kan garantera att produkterna fungerar problemfritt om man överstiger 5m ledningslängd på sekundärsidan. Ej heller kan man garantera att annan utrustning inte påverkas av Helvars drivers i dessa fall.
Som jag tolkade diskussionen är det enklare för tillverkaren att vara (mycket) konservativ i just det här avseendet.
Jag tycker det är problematiskt att det ev. kan etableras en hållning där man följer tillverkarnas rekommendationer i de fall det går... annars frångår man dem. (t.ex. "alla vet ju att långa ledningar vid konstantströms-LED funkar fint...")
Bättre vore då kanske att tydliggöra begränsningar som relaterar till säkerhet och att belysa vilka parametrar och begränsningar som kan ha annan påverkan på funktion, t.ex. EMC.
Då kan man även ta fram metoder för att minska sådan, ej säkerhetskritisk, påverkan som kanske installation med skärmad kabel, partvinnad kabel etc.
(Även jag har självklart betydligt längre ledningar på sekundärsidan från mina Helvar-drivers. För det är ju allmänt känt att det är inga som helst problem... )
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 396 inlägg
Jo det finns nog goda marginaler här. Sedan verkar det vara så att tillverkarna inte alltid har koll på dessa regler utan bara förmedlar restriktioner och instruktioner enligt de produktstandarder som ligger bakom, och i andra fall är de tvungna till det även om deras produkt inte behöver några restriktioner. Som konsument kan man då antingen följa deras anvisningar eller studera bakgrunden (produktstandarder) och göra en egen bedömning av om eller hur mycket man kan göra avsteg. I många fall räcker dessutom sunt förnuft. Men man kan i båda fallen få stångas rejält med invand praxis/tolkning i branschen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En elektriker kommer att koppla in detta men jag bygger lådan. eftersom jag kommer att ha två LED-drivers måste ju inkommande Fas, Nolla, jord och trigger grenas till båda drivers. Det enklaste är väl att via en typ WAGO-klämma dela upp dessa inne i "lådan" MEN får man göra så? DVS får man skarva sladdar i detta utrymme eller måste jag göra en större låda 30x30 cm så att man får plats med en kopplingsdosa inne i lådan?
(Vill ju helst ha en så liten lucka som möjligt....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 396 inlägg
Det ser ut som en bra lösning!
Det finns sladdar, sladdar och andra typer av sladdar. Enkelisolerade ledare får inte finnas i vilka hålrum som helst, de ska kopplas in en dosa avsedd för detta som har nödvändiga egenskaper som isolation, skydd mot beröring, brandtålighet etc. Din låda kanske uppfyller detta tillräckligt bra men det går ju inte att säga generellt. Du bör därför se till att endast mantlade kablar syns i denna låda, och då behöver du någon form av kopplingsdosa för fördelningen. En kulodosa är ganska liten. Kontaktpressning/lösning plus krympslang över kan också vara ett alternativ som det kniper med utrymmet.
Det finns sladdar, sladdar och andra typer av sladdar. Enkelisolerade ledare får inte finnas i vilka hålrum som helst, de ska kopplas in en dosa avsedd för detta som har nödvändiga egenskaper som isolation, skydd mot beröring, brandtålighet etc. Din låda kanske uppfyller detta tillräckligt bra men det går ju inte att säga generellt. Du bör därför se till att endast mantlade kablar syns i denna låda, och då behöver du någon form av kopplingsdosa för fördelningen. En kulodosa är ganska liten. Kontaktpressning/lösning plus krympslang över kan också vara ett alternativ som det kniper med utrymmet.