RilleRock
Husqvarna220Ac skrev:
Hej igen

Huset är inreglerat på 50%, kör fläktsynk, 2% och 55% när kompressorn går, men ändras nedåt om det blir svinkallt ute.

Hur vi än kör så måste vi ha elpatron vid nån minusgrad, men är nog beroende på att vi har liten hushållsel, ingen ext värmekälla..
Givetvis har du fru och barn så får du låta din patron gå in tidigare.
Ja bor själv och kan vänta 1-2dagar till varmvattnet återställts sig tex.
Har även en L/L som stöttar upp.

Ja tycker iaf att sålänge inte kompressorn står stilla hur kallt det än är ute så måste det bli billigare än att den står stilla och avfrostar gång på gång.
För då måste man använda sig av uteslutande elpatron.
Men det är bara en reflektion av mina egna tankar och inställningar som fungerar bra för mig.
 
Ställt fläkten på 70% med +2 gr ute, går aningen längre innan avfrostning, men den gillar att vila..

Har med tänkt tanken på en luftvärmepump, men då blir förbrukningen för låg när jag har solcellerna.

Har du element eller golvvärme? Tänkte om du stöttar upp med luftvärmepump och att elementen/slingorna stängt eller delvis, då kommer Niben ikapp och sänker frekvensen, vår ligger alltid efter, då gasen i botten, avfrostning .
 
Intressant tråd, har föjt den ett tag:). Bidrar med lite siffror, dock inget att skryta med!

Bor i Dalarna, 1/2 plans hus på 140kvm. Vattenburen golvärme nedre plan, shuntas ut från en 500L teknik tank med elpatron i. 2 vuxna och 2 barn som alla är lång duschare.... Har ingen vvb utan tappvatten slinga i ack tanken. Garage om 50kvm, dåligt isolerat med Luftvärmepump. Ganska mycket utebelysning på gården. Mys eldar en del i kaminen när vi är hemma. Har en temp runt 21 grader inne.

Snittförbrukning i dec blir 64kw/dygnet.

Januari ser ut att landa på 105kw dygnet då det var rejält kallt nästan hela månaden.

Väntar med spänning att koppla in vedpannan i garaget som ska dockas mot teknik tanken i huset vilket förhoppningsvis blir slutet för vår höga förbrukning. Har även 60 vacumrör från sfinx som ska installeras i sommar så vi slipper elda under vår/sommar/ höst.

Nu ska jag ut och installera fasadbelysning vilket kommer öka på förbrukningen lite iaf. 12st 4w led lampor så det är väl ganska försumbart!
 
Hej

Långa duschar och kallt ute, så helt ok förbrukning, elda med ved kommer att sänka förbrukningen rejält, räcker 500l som Acctank? Tänker att man eldar em/kväll, så önskar man att det skall räcka till man kommer hem från jobbet, men annars får väl elpatronen gå.

Ved brukar inte bli så många år, sen blir det pellets, sen bergvärme..😜, tyvärr så blir man mer bekväm.

Jag satt in en Pelletskamin utan skorsten, endast en fläkt på utsidan, det vart 1vinter, lät som en popcornmaskin i vardagsrummet, aska,sota och fylla och bära, ändå gick det väldigt lite pellets..
 
RilleRock
Husqvarna220Ac skrev:
Ställt fläkten på 70% med +2 gr ute, går aningen längre innan avfrostning, men den gillar att vila..

Har med tänkt tanken på en luftvärmepump, men då blir förbrukningen för låg när jag har solcellerna.

Har du element eller golvvärme? Tänkte om du stöttar upp med luftvärmepump och att elementen/slingorna stängt eller delvis, då kommer Niben ikapp och sänker frekvensen, vår ligger alltid efter, då gasen i botten, avfrostning .
Har åsså min fläkthastighet inställd på 70% i normalt dvs när kompressorn går.
Så länge avluften ligger på plus är ja nöjd.
Mina frånluftskanaler är isolerade men ligger på kallvind så annars kanske ja hade kanske kunnat sänka fläkthastigheten lite men det avgör tempen i min frånluft/avluft.
Sen inställd på 45% läge 2(fläktsynk) just för inneklimatet.

Mitt hus är 1-plans från -87 så tyvärr el-element i rummen.
Men har en rejäl fläktkonvektor i en entrén som ligger på pumpen och öppen planlösning samt en mitshubishi L/L i andra ändan av huset så el-elementen är alltid avstängda.
Gjorde av med 8156kwh 2014 inkl HH och det är ja nöjd med.

Edit: Ja när det är riktigt kallt låter ja L/L FDH25 gå på högvarv för att avlasta niben så den skall ha en chans att komma ikapp med för att slippa patron i den mån det går.
Men du bor ju långt upp i landet med helt andra förutsättningarna så dagar med elpatron blir normalt för dig om du inte tillför på annat sätt.

Annars normalt går de parallellt med varandra så har fått flytta Nibens innegivare så de inte motarbetar varandra.
 
Redigerat:
120m2 tvåvåningshus i Vallentuna byggt 2005. 30m2 garage/förråd med golvvärme som brukar hålla runt 12 grader. Frånluftspump. 41kWh/d i snitt under 2015.
 
Hej!
Har en 1500L ack i garaget så sammanlagt 2000L men jag har lite rördragning samt styrning för kulverten kvar att montera... Har inte shuntat ut mer än 28 grader nu i vinter men det räcker skapligt om man för nån mysbrada på kvällen... Är lite snål på att ställa upp framkedningen nu när vi kör elpatron... Tycker det är kul att syssla med ved. Har byggt en klipp och klyv till bobcaten så jag klipper direkt i storsäck som står på pall och lyfter sen in det i ett förråd. Tanken är sen att man ska hämta en pall med maskinen på vintern och lyfta in den med gafflarna i garaget och ställa brevid pannnan. Köper långved av en i byn och får det hemkört till bra pris...
 
Kanske mer kul i början, kanske avtar om några år, men då bra med tekniktank mm, pellets, värmepump eller annan lösning..
 
Lite OT, men ändån:

Niklas Olsson! Lägg gärna upp en egen tråd när du börjar komma igång med vedpannebygget mm. Vi vedeldare älskar sådant.

/hnurre
 
Bakåtsträvare som man är så är det sällan man är först med något...men i den här tråden tror jag att jag var först med att ta en bild från elleverantörens hemsida på elförbrukningen...alla före mig med bilder verkade ha egna loggar att hämta data ifrån...men sånt har ju inte en bakåtsträvare så klart. :D
Så då får jag väl fortsätta på den inslagna vägen med hur januari slutade.

Bergvärme, hus från 1931, 155 m2 + 97 m2 källare, 2 st vuxna.

Januari 1569 kWh totalt allt som allt.
Varav värmepumpen dragit 1245 kWh.

elförbrukning02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nejdå kolla tråden. Massa vattenfallbilder ;) funderar på att direktimportera ftx från litauen. 10k billigare. Undrar hur mkt man sparar?
 
OK, så det är en Pissing Contest där det gäller att vara bäst (dvs ha lägst förbrukning)?
El 2016-01.jpg

Obs! januarivärdet är uppskattat, blir nog högre när det är uppmätt.
 
Skysodan skrev:
Nejdå kolla tråden. Massa vattenfallbilder ;)
Det var ju det jag gjorde och hittade inga sådana före mitt första inlägg i den här tråden på sid 20...tyckte bara det var lite kul att som bakåtsträvare trots allt vara först med något. ;)

Ser att det gått åt i snitt ca 10 kWh per dygn i "hushållsel" när värmepumpen är borträknad.
Vet inte om det är mycket eller lite. Belysning, matlagning, TV, datorer, kyl, frys, tvätt, lite motorvärmare o.s.v. skall ju ha sitt.
 
KnockOnWood skrev:
OK, så det är en Pissing Contest där det gäller att vara bäst (dvs ha lägst förbrukning)?
Nej det är meningen att man skall redovisa sin energiförbrukning på ett ofullständigt och / eller unikt sätt så att det inte under några omständigheter går att göra en relevant jämförelse med någon annan som skrivit i tråden.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Nej det är meningen att man skall redovisa sin energiförbrukning på ett ofullständigt och / eller unikt sätt så att det inte under några omständigheter går att göra en relevant jämförelse med någon annan som skrivit i tråden.
Aj då, djävlar i helvete, då har jag ju gjort bort mig igen :(

Men om jag kompletterar med att huset är 25 kvm stort, ligger vid Medelhavet, har 780 mm isolering, saknar fönster samt att barna badar i isvatten och får istappar till frukost?

Nej, men bortsett från detta trams, tycker jag att det är intressant att vi har så olika förbrukningssiffror.
Och att de med hög förbrukning verkar inte kunna eller vilja förstå orsaken.
Det är ju trots allt enkla, fysiska fakta som det handlar om :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.