MathiasS skrev:
Näe, jag sa det 2006, faktiskt.

[länk]


:)
Och jag blev medlem 2009.... :rolleyes:
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Provtrycka slangen är väl en självklarhet. Har du inte tryck på går den lättare sönder, och som grädde på moset bubblar det inte heller eftersom det är trycklöst. Då blir det en inte så glad överraskning senare. Har du trycket på och ser en läcka vid gjutning, efter ett dåligt tramp eller så, så kan du skrapa fram läckan direkt. Lättare än att bila fram den senare.
Dessutom skulle jag följa alla råd om att gjuta fast brunnen nu om jag var du.
 
Brunnen kommer aldrig att flyta upp , sätt ett bockat armeringsjärn om du är osäker men att gjuta fast brunnen innan en gjutning är bara onödigt
 
  • Gilla
Jospa
  • Laddar…
Jag tror vi alla pratar om att fixera brunnen. Det finns en anledning till att det rekommenderas, så slipper man rätta till det när gjutningen är klar.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Freddex skrev:
Jag tror vi alla pratar om att fixera brunnen. Det finns en anledning till att det rekommenderas, så slipper man rätta till det när gjutningen är klar.
[bild]
Ursäkta, men den där bilden gäller ju bara de som gjuter 30cm tjock, eller mer, typ ;)
 
Det är mycket enkelt att fixera brunnen med lite betong och då sitter den stumt när man gjuter. Är den bara fastknuten är det lätt att man sparkar till den eller kommer i närheten med vibrator och man blir tvungen att försöka rätta upp den när det är fulla golvet med betong. Undrar vad som är enklast att fixera med betong innan eller försöka hitta nivå och lutning när väl betongen ligger på plats.
 
Lite betong runt en brunn på frigolit sitter inget bra , ha bara koll på vilken höjd du ska ha på brunn och det är lugnt
 
slacker skrev:
Säkrar rören initialt med J formade armeringsjärn...
Är det verkligen bra att ha armeringsjärn som sticker ut ut betongen (på undersidan)? Kommer inte dessa rosta sönder och riskera att spränga sönder betongen när rosten expanderar? Eller kommer rosten expandera i hålet som resten av armeringen suttit i och inte orsaka någon skada?
 
redarn skrev:
Är det verkligen bra att ha armeringsjärn som sticker ut ut betongen (på undersidan)? Kommer inte dessa rosta sönder och riskera att spränga sönder betongen när rosten expanderar? Eller kommer rosten expandera i hålet som resten av armeringen suttit i och inte orsaka någon skada?
Se bara till att du har täckning över, under och på sidorna om all armering med minst 50 mm.

Fallet mot brunnen kan du skura till för hand när betongen börjat bränna lite.

Varför ligger inte golvvärmen under armeringsmattan?

Fridens
 
Bob_the_builder
Sticke skrev:
Varför ligger inte golvvärmen under armeringsmattan?
Gissningsvis: billigare (inga skenor) och ger ett mer snabbreglerat golv. Det brukar vara argumenten för den lösningen.
 
Fallet mot brunn "skrapar" man naturligtvis INNAN betongen börjat brinna, betong är så trögflytande att man lätt kan få en par cm/m i fall utan problem.
 
Polos skrev:
Lite betong runt en brunn på frigolit sitter inget bra , ha bara koll på vilken höjd du ska ha på brunn och det är lugnt
Jo då, så länge betongen fäster på brunnen blir den ett bra sänke och hindrar brunner från att flyta upp.
 
Projekt provtryckning tar sig! Fick även till det med optionen att trycka med luft.
Nu skall det gjutas lite!

Kan dela med mig av alla RSK nummer om någon är intresserad. Eller så är den till salu om ett par veckor när slangen i badrummet är tryckt. ;)

IMG_1367.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Ja, proffsen nivellerar ju betongen direkt när den pumpas ut i formen. Sedan formar de fallen när de slodar.
 
  • Gilla
Sticke
  • Laddar…
slacker skrev:
Projekt provtryckning tar sig! Fick även till det med optionen att trycka med luft.
Nu skall det gjutas lite!

Kan dela med mig av alla RSK nummer om någon är intresserad. Eller så är den till salu om ett par veckor när slangen i badrummet är tryckt. ;)

[bild]
En lista med rsk och namn vore grymt bra hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.