1 231 419 läst · 3 920 svar
1231k läst
3,9k svar
Totalrenovering av 20-talslägenhet
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Ask kan vara ett alternativ? Nästan lika hårt som ek, lite större variation än furu, men man kan ju välja bort de som avviket för mycket om man vill.
Ser att du bor i stockolm, kolla med Stigge Fröling, han lade mitt golv, obehandlat och sedan slipande han det och lade vitaste möjliga behandling. Blev mycket snyggare än de färdigbehandlade om du frågar mig
Ser att du bor i stockolm, kolla med Stigge Fröling, han lade mitt golv, obehandlat och sedan slipande han det och lade vitaste möjliga behandling. Blev mycket snyggare än de färdigbehandlade om du frågar mig
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Hårdvaxolja fungerar prima i mitt kök, klarar alla typer av stänk utan problem.
För att svara på ett tidigare inlägg... Fiskbensparkett har vi ingen annanstans i huset, det är iofs trevligt, men jag tycker inte det passar i köket. Skulle kunna tänka mig det i tex matrummet... Kvadratmeterpriset är inte så förskräckande har jag sett... inte om man jämför med billigare flytande parkettgolv och inkluderar läggning, men tyvärr är köket rätt litet och det gör att golvläggare debiterar rätt stor startkostnad. och ask, ja, det kunde ju vara ett alternativ iofs, ska googla lite på det. Men tack för tipset om golvläggare, kan vara bra inför framtiden. Hade tänkt försöka lägga detta golv själv, fiskben skulle jag aldrig ge mig in på dock...AndersMalmgren skrev:Ask kan vara ett alternativ? Nästan lika hårt som ek, lite större variation än furu, men man kan ju välja bort de som avviket för mycket om man vill.
[bild]
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Börjat fundera på lite andra designval, bla lampor, och eftersom vi har projektor får inte dessa konflikta. Ritade på det.
I verkligheten är dessutom takhöjden ca 100mm till
Med de 100mm till betyder det att lampan får antigen inte bygga mer än 777 från taket eller inte ha en radie på mer än 350. Borde gå att uppfylla tycker jag
I verkligheten är dessutom takhöjden ca 100mm till
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med de 100mm till betyder det att lampan får antigen inte bygga mer än 777 från taket eller inte ha en radie på mer än 350. Borde gå att uppfylla tycker jag
Har precis sträckläst den här tråden, mkt intressant och kul att få delta i ditt resonemang och alla vägval. Vi håller på (våra entreprenörer) att bygga hus så har många liknande funderingar på alla val. Tror jag får sluta rita skisser i illustrator och byta tillbaka till Sketchup som jag använt för flera år sedan, tyckte dock man var låst i det förr men får göra ett nytt försök. Tycker i allmänhet det är väldigt svårt att visualisera rum innan de faktiskt är byggda så nojig över att det ska bli fel.
Kudos för din noggrannhet, känner igen mig själv i detta och en släng av ocd. Finns inget mer irriterande än sneda linjer eller misslyckad symmetri. I träslöjden var jag alltid sist färdig och ville aldrig komma till avslut. Lycka i perfektion.
Är det något än så länge som du ångrar?
Hur många timmar har ni lagt ner ca? Hur många har ni kvar?
Tycker f.ö. det såg rätt ut med rektangulärt matbord och i min mening tycker jag att stolar mer rektangulära än rundade (rygg och sittdyna) skulle matcha, smaksak förstås. Matcha barstolarna i generell form och material?
Håll oss uppdaterade, lite trist att ha kört igenom hela tråden nu, som när man sett ikapp en bra tv-serie.
Kudos för din noggrannhet, känner igen mig själv i detta och en släng av ocd. Finns inget mer irriterande än sneda linjer eller misslyckad symmetri. I träslöjden var jag alltid sist färdig och ville aldrig komma till avslut. Lycka i perfektion.
Tycker f.ö. det såg rätt ut med rektangulärt matbord och i min mening tycker jag att stolar mer rektangulära än rundade (rygg och sittdyna) skulle matcha, smaksak förstås. Matcha barstolarna i generell form och material?
Håll oss uppdaterade, lite trist att ha kört igenom hela tråden nu, som när man sett ikapp en bra tv-serie.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Tackar! Kul att du gillar tråden!breeder skrev:Har precis sträckläst den här tråden, mkt intressant och kul att få delta i ditt resonemang och alla vägval. Vi håller på (våra entreprenörer) att bygga hus så har många liknande funderingar på alla val. Tror jag får sluta rita skisser i illustrator och byta tillbaka till Sketchup som jag använt för flera år sedan, tyckte dock man var låst i det förr men får göra ett nytt försök. Tycker i allmänhet det är väldigt svårt att visualisera rum innan de faktiskt är byggda så nojig över att det ska bli fel.
Jag måste slå ett slag för Sketchup + Unity + VR, sjukt bra sätt att bilda sig en uppfattning om hur saker och ting blir, och den upplevda skalan är exakt 1:1 till verkligheten. Jag har faktiskt funderat på att ta fram en produkt kring det hela, har därför uppdaterat min bolagsbeskrivning med VR Frågan är bara hur många som lägger 7000 på en HMD från tex Oculus Rift för att enbart använda den för att visualisera sina renoveringsideer
https://www.oculus.com/en-us/
Jag var faktiskt sjukt onoggrann i träslöjden, fick alltid bakläxa på slipjobbet Det känns som min tid i träslöjden bara var ett långt sandpapper.
Matbordet tror jag sambon har bestämt sig för runt, då är det svårt att ändra Men stolarna blir inte Sjuan, gick ju inte att sitta vettigt på. Har ni tips på andra snygga designstolar så tveka inte och säga till!
Det jag ångrar såhär i efterhand är väl kanske den nivå vi valt, när man väl valt den kan man inte backa och då kan man inte ta in hantverkare för många moment. Varken jag eller min far har den tid som lägenheten kräver.
Då borde du kanske inkludera fattigmans VR i dina planer http://www.kjell.com/se/sortiment/t...bilen-p96532?gclid=CPK9lLiMx8oCFYTacgod8aIIIwAndersMalmgren skrev:
T ex göra VR filmer som man kan spela av i sin telefon för dom som inte har Oculus Rift.
Går säkert bra att sälja tjänsten till mäklare.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Sant, Unity fungerar även på mobiler.
7000 att investera för att höja säkerheten i att göra rätt val för en investering på x miljoner känns iofs inte otänkbart. Kanske hyra ut utrustningen annars. Eller så säljer du en ännu fetare lösning till husleverantörerna, skulle se det som ett plus med de lev. som kunde visualisera mitt bygge bättre. Första gången vi klev in i huset fick vi känna att vår uppskattning var lite off, hallen t.ex skulle vi gjort lite annorlunda.
Ångrar sällan att jag lagt mkt tid på något som blir bra, däremot tvärt om. Sedan gillar jag effektivitet också, så gäller att balansera det "mot" kvalitet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Nästa gång tar jag med mig allt jag lärt mig och försöker applicera det med enbart hantverkare. Kommer bli intressant.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
I gamla lägenheten(1880-tal) har vi sandblästrat gångjärnen och sedan linoljat och bränt med brännare, ger denna look.
Tycker ni det passar även i vår nya från 1920?tror det var mer vanlig då att måla dem i snickerifärgen. 1500-N i vårt fall
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker ni det passar även i vår nya från 1920?tror det var mer vanlig då att måla dem i snickerifärgen. 1500-N i vårt fall
Produkter som diskuteras: "linoljat"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
haha, sådant där som man satte upp temporärt och sedan blev det aldrig av att fixa